x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Bisericile deschise

Bisericile deschise

de Atena Groza    |    06 Sep 2008   •   00:00

Douăsprezece biserici din regiunea Wales din Marea Britanie au închegat un proiect turistic de calitate, prin intermediul căruia orice vizitator are posibilitatea de a se întîlni cu divinitatea, dar şi de a analiza istoria locurilor respective şi valorile de patrimoniu din lăcaşele de cult ale universului anglo-saxon.



Douăsprezece biserici din regiunea Wales din Marea Britanie au închegat un proiect turistic de calitate, prin intermediul căruia orice vizitator are posibilitatea de a se întîlni cu divinitatea, dar şi de a analiza istoria locurilor respective şi valorile de patrimoniu din lăcaşele de cult ale universului anglo-saxon.

Proiectul Reţeaua “Bisericilor deschise” a fost dezvoltat în zonele rurale din nord-estul regiunii Wales din Regatul Unit, caracterizată de anumite particularităţi distincte: ferme pe terenuri accidentate, zone de cîmpie şi ferme de oi. Zona este situată în apropierea oraşelor Chester, Manchester şi Liverpool şi reprezintă locul de origine al navetiştilor care lucrează în aceste mari aglomerări urbane. Acest lucru a determinat dezechilibrarea balanţei veniturilor, în aceeaşi zonă coexistînd unele dintre cele mai prospere comunităţi, în contrast cu zone sărace şi abandonate.

Pentru dezvoltarea unitară a regiunii s-a gîndit un proiect prin care resursele naturale şi culturale ale zonei să fie puse în valoare, astfel încît să poată duce la creşterea nivelului calităţii vieţii în zonele rurale. Astfel, pentru prima oară, cele 12 biserici ale comunităţilor rurale din zonă şi-au unit forţele pentru a realiza un produs turistic de calitate pentru vizitatori.
 
 Călugării deschid turiştilor poarta către cunoaşterea istoriei

Bisericile şi mănăstirile nu numai că reprezintă locul de întîlnire cu divinitatea, dar păstrează şi mărturii ale istoriei locului şi ale valorilor de patrimoniu. Fiecare biserică, în funcţie de caracteristicile specifice, a fost pregătită pentru a deveni punct de atracţie turistică: în unele a fost suficientă doar realizarea şi amplasarea unor panouri informative care să evidenţieze punctele de interes, altele au fost renovate, în una a fost construit chiar un mic centru de vizitare în care se oferă informaţii despre istoria locului şi a împrejurimilor. Călugării sau personalul special angajat al bisericilor relatează despre faptele de vitejie ale înaintaşilor, despre valorile culturale şi naturale ale zonei, despre faptele sfinţilor, ale eroilor şi ale personalităţilor care s-au născut în acea zonă. Această activitate a încurajat oamenii să vină să viziteze această zonă rurală neexplorată anterior.

Pentru crearea unei identităţi puternice a noii reţele create, a fost stabilită şi o strategie de marketing adecvată. Astfel, Reţeaua “Bisericilor deschise” este promovată ca o nouă experienţă şi utilizează materiale de marketing de cea mai înaltă calitate, cu propriul logo, pachetele de vizitare şi postere. Calitatea brandingului a fost considerată elementul esenţial pentru lansarea reţelei pe piaţa competitivă a turismului.

Reţeaua “Bisericilor deschise”, promovată ca o experienţă turistică de calitate, încurajează vizitatorii să îşi petreacă mai mult timp în regiune. Furnizorii de servicii locale deja au început să simtă beneficiile creşterii numărului de vizitatori. Proiectul a condus şi la creşterea implicării membrilor comunităţii pentru găsirea de noi soluţii de dezvoltare şi ca voluntari pentru asigurarea unui program prelungit de vizitare. Aceşti voluntari, majoritatea femei, au fost instruiţi pentru a-i putea primi pe turişti şi pentru a le furniza toate informaţiile necesare. Ulterior, o dată cu creşterea veniturilor, aceste persoane au fost angajate ca ghizi pentru vizitatori.

Ca inimă a comunităţilor locale, bisericile reprezintă locuri ideale pentru planificarea şi promovarea festivalurilor şi a evenimentelor care celebrează patrimoniul cultural şi istoric al zonei. De exemplu, un program anual al evenimentelor este legat de week-end-urile Patrimoniului European şi un festival al artelor organizat de autorităţile zonale. Datorită rezultatelor spectaculoase, în octombrie 2005 alte patru biserici s-au alipit reţelei.

Un alt beneficiu al lucrului împreună din cadrul reţelei este cel al unei pieţe comune. Asta înseamnă că toate bisericile ce fac parte din reţea achiziţionează produse în cantităţi mari, deci la preţuri mai reduse decît dacă ar cumpăra individual. Acest lucru nu constituie un element de promovare a reţelei, dar contribuie la scăderea cheltuielilor, deci la o creştere a veniturilor, lucru important, în special pentru bisericile mici implicate în proiect.

Deoarece proiectul a fost un succes, în momentul de faţă, din fondurile rezultate se dezvoltă alte programe şi evenimente educative care vor continua să atragă noi vizitatori şi să crească veniturile populaţiei locale, prin dezvoltarea de noi afaceri bazate pe producerea de produse specifice locale şi pe turism (noi spaţii şi facilităţi de cazare şi masă). Pentru 2006 s-a gîndit dezvoltarea unui program complementar al “drumurilor cunoaşterii”, care să facă legătura dintre aceste biserici şi care să facă din această reţea o atracţie majoră pentru regiune.
 
 Bisericile şi mănăstirile păstrează  mărturii ale istoriei locului

Datorită succesului avut, acest gen de reţea a fost inclusă în strategiile locale de promovare a patrimoniului cultural, avînd atît rolul de a contribui la prosperitatea zonelor rurale, cît şi la creşterea gradului de informare şi conştientizare a populaţiilor locale cu privire la valoarea patrimoniului natural şi cultural al unei zone.

Un proiect aparent simplu, cu un buget relativ modest, dar care poate deveni motorul de dezvoltare al unei zone. Pentru noi ar fi însă ceva probleme. Nu că nu am avea biserici şi mănăstiri de poveste, nu că nu am avea istorie de prezentat sau că Biserica nu s-ar implica în astfel de proiecte. Problema este că la noi autorităţile acceptă foarte greu ideile novatoare. Noi încă risipim banii pe aceleaşi drumuri prost făcute de firme care cîştigă licitaţiile în funcţie de bonusurile oferite, nu de calitatea ofertelor, pe reţele de canalizare la care nu se mai racordează nimeni, pe amenajări de spaţii verzi în zonele rurale...

Nu interesează pe nimeni că turismul are nevoie de infrastructură de transport adecvată. Drumuri proaste, înguste, neiluminate. Cum să ajungi în locurile de poveste? Ciudat modul de gîndire al strategiilor de dezvoltare a infrastructurii de transport pentru o ţară care întotdeauna s-a considerat a fi o destinaţie turistică. Oare mai sînt ţări europene cu doar două autostrăzi construite, şi alea în 20 de ani? Ce se va întîmpla cu noi după 2013, cînd suportul financiar european se termină şi intrăm cu adevărat pe piaţa liberă europeană, la concurenţă cu firme care şi-au bazat dezvoltarea pe calitate, seriozitate, competenţă şi durabilitate?

Date generale

Regiunea:
Northern Marches Cymru, Wales
Populaţia:
35.242 locuitori
Suprafaţa zonei: 4
24 km2

Proiect

Durata:
decembrie 2003 – decembrie 2006.
Buget:
332.483 euro, din care 289.229 fonduri europene, 9.725 fonduri publice (autorităţi locale) şi 33.529 euro din surse private.

×
Subiecte în articol: special locale bisericile