Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Explozia cosmică din vara 2024. Are loc o dată la 80 de ani

Explozia cosmică din vara 2024. Are loc o dată la 80 de ani

de Redacția Jurnalul    |    18 Iun 2024   •   16:15
Explozia cosmică din vara 2024. Are loc o dată la 80 de ani
Sursa foto: Hepta

O explozie cosmică se va produce în această vară și poate fi văzută cu ochiul liber.

Aceasta are loc o dată la 80 de ani, se numește novă și este  explozia unei stele albe pitice, potrivit CNet

Steaua trage spre ea materialul solar de la o gigantă roșie, un alt tip de stea, ce se află în apropiere. Atunci când temperatura și presiunea ating un nivel ridicat, are loc o explozie termonucleară. Însă steaua pitică nu se dezintegrează, pe măsură ce explozia se împrăștie, aceasta revine la luminozitatea ei obișnuită.

Nova poate fi văzută cu ochiul liber timp de circa o săptămână după ce are loc.

Potrivit NASA, explozia poate avea loc oricând, începând de acum și până în luna septembrie.

Fenomenul va fi provocat de T Coronae Borealis, numit și Blaze Star sau T CrB. Acesta e un sistem stelar binar, compus dintr-o pitică albă și o gigantă roșie antică. Acest sistem se află la aproximativ 3.000 de ani-lumină distanță de Pământ, în nordul Căii Lactee.

Face parte din constelația Corona Borealis, care apare sub formă de C pe cer, mai ales în lunile de vară.

Pitica albă reprezintă rămășițele unei stele care a murit. Are o dimensiune similară cu cea a Pământului, dar o masă comparabilă cu cea a Soarelui. Giganta roșie e o stea care va muri în curând și emite mult material stelar în spațiu.

Forța gravitațională a piticii albe atrage materia emisă de giganta roșie. Atunci când pitica albă a strâns îndeajuns de multă materie, temperatura crește atât de mult încât duce la o reacție termonucleară. În urma acestui fenomen are loc nova.

1946

Ultima dată când a avut loc acest fenomen în sistemul T Coronae Borealis a fost în 1946. A fost observat, prima dată, în urmă cu 800 de ani.

„Este un eveniment unic în viață, ce va crea mulți noi astronomi. Le va oferi tinerilor un eveniment cosmic pe care îl pot observa singuri. Vor putea să își pună propriile întrebări și să caute singuri date. Va duce la o nouă generație de cercetători,” spune dr. rebekah Hounsell, cercetătoare în cadrul NASA.

Corona Borealis este însă greu de observat pe cerul nopții.

Potrivit NASA, cel mai simplu mod de a găsi Corona Borealis este să cauți pe cer Vega și Arcturus. Acestea sunt 2 dintre cele mai luminoase stele în emisfera nordică. Corona Borealis se află  la mijlocul distanței dintre cele 2, potrivit useit.ro.

Subiecte în articol: explozie cosmica vară nova