Pe o piatră înaltă de 80 de cm, sunt scrise 87 de randuri cu cerneală, povestindu-se despre Simon din Perea care s-a autoproclamat Mântuitor. Mai exact, pe textul de pe piatră se vorbeşte despre Simon care ar fi condus o armata împotriva romanilor şi care a fost lăsat să putrezească pe un câmp, însă îngerul Gabriel ar fi apărut şi i-ar fi zis că la trei zile de la moartea sa, acesta va învia.
Simon fiul lui Iosif, a fost un sclav al guvernatorului roman, Irod cel Mare, care s-a răzvrătit şi a fost ucis de romani în anul 4 Î.Hr.
Josephus Flavius a scris în lucrarea sa ''Antichităţi iudaice'', că acesta a fost supranumit preotul preoţilor sau prinţul prinţilor, iar în ceea ce priveşte povestea lui Iisus, care nici nu se născuse, este că povestea lui este leită cu povestea lui Simon.
Tableta arată, potrivit interpretării experţilor de la Universitatea Ebraică din Ierusalim, că anumite secte evreieşti credeau într-un Mesia care le va salva, după ce va fi omorât şi readus la viaţă după trei zile, înainte de naşterea lui Iisus! Se mai susţine că răstignirea şi învierea lui Hristos nu ar fi fost un parcurs unic, ci urmarea unei tradiţii mesianice evreieşti.
Piatra, considerată asemănătoare Manuscriselor de la Marea Moartă, a fost cotată drept un exemplar rar de manuscris: textul înscris, şi nu gravat, pe două coloane.
O parte din text s-a pierdut însă, lăsând loc interpretărilor de tot felul. Autenticitatea descoperirii nu a fost pusă la îndoială de specialişti, atât experţii în limbi ebraice, cât şi chimiştii şi arheologii care au analizat-o ajungând la concluzia că este reală. O mare parte din textul pietrei vorbeşte despre viziunea Apocalipsei prin ochii Arhanghelului Gabriel.
Chiar dacă a ajuns relativ de curând în atenţia publică, manuscrisul a fost găsit acum zece ani la un dealer de antichităţi. Nu se stie care e locul exact unde a fost dezgropată piatra cu inscripţia misterioasă.
Specialista în scrierile ebraice, mai ales cele din perioada regelui Irod, a analizat- o alături de Binyamin Elitzur, cei doi publicându-şi concluziile în „Cathedra“, o revistă de specialitate din Israel.
Cel care a venit cu cele mai multe interpretări este Israel Knohl, care a scris şi o carte despre ideea suferinţei mesianice înainte de Iisus, folosind pentru a-şi susţine ipoteza o serie de mărturii, dar şi Manuscrisele de la Marea Moartă.
Sursa: New York Times, BAR Magazine
Citește pe Antena3.ro