NASA va trimite organisme vii în spaţiul îndepărtat în 2020

22 Mai 2019 - 13:08
NASA va trimite organisme vii în spaţiul îndepărtat în 2020

NASA se pregăteşte să trimită organisme vii în spaţiul îndepărtat, în 2020, în cadrul primei misiuni de acest tip după o pauză de aproape cinci decenii. Agenţia spaţială americană nu a mai efectuat o astfel de misiune din 1972, anul în care a avut loc ultimul zbor spaţial din programul Apollo, informează space.com.

Inginerii de la NASA pregătesc în această perioadă un vehicul spaţial de mărimea unei valize, denumit BioSentinel, care va transporta celule de drojdie de bere pe o orbită în jurul Soarelui, cu scopul de a-i ajuta pe oamenii de ştiinţă să înţeleagă mai bine efectul radiaţiilor dincolo de câmpul magnetic care protejează Terra.

BioSentinel este unul dintre cei 13 sateliţi miniaturali (CubSat) ce vor fi îmbarcaţi la bordul lansatorului supergreu Space Launch System (SLS), care va fi lansat în iunie 2020 în cadrul misiunii Artemis 1. La acea dată se vor împlini 47 de ani şi jumătate de când NASA a trimis pentru ultima oară organisme vii dincolo de orbita joasă a Terrei - astronauţii din misiunea Apollo 17, care au ajuns pe Lună în decembrie 1972. Astronauţii americani din acea misiune au reprezentat ultimele organisme vii lansate în spaţiu în mod intenţionat, întrucât anumiţi microbi rezistenţi ajung oricum în spaţiul îndepărtat fără voia lor, rămânând fixaţi pe vehiculele utilizate în cadrul misiunilor de explorare planetară robotizată, precizează jurnaliştii de la space.com.

Misiunea Apollo 17 a durat însă mai puţin de două săptămâni. BioSentinel va colecta date ştiinţifice timp de 9-12 luni şi va furniza informaţii preţioase despre efectele pe termen lung pe care radiaţia din spaţiul îndepărtat le are asupra ADN-ului şi asupra procesului de reparare a ADN-ului.

"Acesta este un teritoriu nou", a declarat Kimberly Ennico Smith, astrofizician la Centrul de cercetare Ames, administrat de NASA, în timpul unui tur de prezentare a unei unităţi ştiinţifice din Silicon Valley, organizat în luna martie.

Centrul de cercetare Ames reprezintă "casa" proiectului BioSentinel. Turul de prezentare a inclus şi câteva scurte discuţii cu personalul ce participă la această misiune şi o vizionare a acestui satelit miniatural, care este asamblat parţial.

BioSentinel, un satelit cu greutatea de 14 kilograme, va transporta două varietăţi de celule de drojdie de bere, Saccharomyces cerevisiae: varietatea obişnuită ("tipul sălbatic"), care este destul de rezistentă la radiaţii, şi o varietate mutantă, care este mult mai sensibilă la radiaţii întrucât nu poate să îşi repare ADN-ul la fel de bine.

Specialiştii din misiunea BioSentinel vor monitoriza creşterea şi activitatea ambelor varietăţi de celule în timpul petrecut de acest satelit în spaţiul îndepărtat. Apoi, ei vor face acelaşi lucru cu două încărcături identice transportate la bordul Staţiei Spaţiale Internaţionale (ISS), un laborator care pluteşte pe orbită în condiţii de microgravitaţie şi în care nivelurile de radiaţie sunt mult mai mici.

Specialiştii americani vor monitoriza creşterea celulelor de S. cerevisiae şi în două zone de pe Terra: Centrul de cercetare Ames şi Brookhaven National Laboratory din statul New York. La Brookhaven, inginerii de la NASA vor expune celule de drojdie de bere unui mediu caracterizat prin radiaţii înalte. Toate aceste date ar trebui să îi ajute apoi pe cercetători să identifice efectele cauzate de radiaţie şi pe cele provocate de microgravitaţie şi alţi factori.

Celulele de S. cerevisiae reprezintă un bun model de organisme pentru studii de acest tip, au explicat cercetătorii implicaţi în proiectul BioSentinel.

"Procesul de reparare a ADN-ului avariat al drojdiei de bere seamănă foarte mult cu cel al oamenilor, făcând din aceste organisme un model robust de translaţie", au explicat specialiştii de la NASA în fişa proiectului BioSentinel. "Rezultatele programului BioSentinel vor avea o importanţă critică pentru a interpreta efectele expunerii la radiaţia spaţială, reducând riscul asociat cu explorarea umană pe termen lung şi validând modelele existente ce explică efectele radiaţiei spaţiale asupra organismelor vii".

BioSentinel se află pe linia de asamblare: acest satelit miniatural trebuie să fie finalizat până la sfârşitul lunii octombrie, au precizat membrii echipei americane în timpul turului de vizitare a Centrului Ames. Apoi vor urma pregătire de pre-lansare şi de integrare a satelitului la bordul lansatorului supergreu SLS, dezvoltat de NASA, al cărui zbor inaugural va avea loc în cadrul misiunii Artemis 1.

NASA dezvoltă racheta SLS pentru a transporta astronauţi şi cantităţi mari de materiale spre destinaţii aflate dincolo de orbita joasă terestră, precum Luna şi Marte. Această rachetă face parte integrantă din viziunea pe termen lung a NASA, alături de o nouă capsulă spaţială, denumită Orion.

Capsula Orion va reprezenta încărcătura principală a zborului ce va avea loc în cadrul misiunii Artemis 1, cunoscută anterior sub numele de Exploration Mission-1. NASA a schimbat însă recent numele misiunii pentru ca aceasta să se încadreze mai bine în programul agenţiei spaţiale americane de explorare a Lunii cu echipaje de astronauţi. SLS va lansa capsula Orion într-un zbor cargo (fără echipaj uman) în jurul Lunii, care va testa performanţa rachetei şi a capsulei.

Dacă totul va funcţiona conform planurilor, următorul zbor al cuplului SLS-Orion - misiunea Artemis 2, programată pentru 2023 - va fi o misiune cu echipaj uman, în cadrul căreia patru astronauţi vor efectua o călătorie în jurul Lunii.

Misiunea Artemis 2 va fi demarată la un an după lansarea în spaţiu a primului segment din viitoarea staţie spaţială miniaturală proiectată de NASA pentru a pluti în jurul Lunii. Acel laborator spaţial, pe care agenţia americană l-a denumit Gateway, va reprezenta un element-cheie pentru programul misiunilor Artemis, şi va fi utilizat ca rampă de lansare pentru misiunile de explorare umană şi robotizată a suprafeţei lunare.

Numeroase experimente ştiinţifice vor avea loc de asemenea la bordul viitoarei staţii Gateway, inclusiv cercetări ce vor viza efectele radiaţiei asupra organismelor vii.

Ceilalţi 12 sateliţi miniaturali care vor zbura în spaţiu în cadrul misiunii Artemis 1 sunt diferiţi şi au funcţii diverse. De exemplu, microsateliţii din misiunile Lunar Flashlight şi Lunar IceCube vor căuta semnale care să ateste prezenţa gheţei pe suprafaţa Lunii, iar satelitul Near-Earth Asteroid Scout va utiliza o velă solară pentru a se deplasa spre punctul în care are programată o întâlnire cu o rocă spaţială.

AGERPRES

Citeşte mai multe despre:   nasa,   misiune,   organisme vii,   spaţiu

Pantofii sport care „citesc” Google Maps

Tehnologia îşi face loc tot mai mult în viaţa noastră de zi cu zi şi tinde să transforme cele mai simple activităţi. O companie indiană a inventat pantofii sport inteligenţi care se conectează la o...

Dinozaurii aveau pene! Cercetătorii au dovedit asta

După o lungă perioadă în care numeroase specii de dinozauri au fost imaginate ca fiind acoperite cu o piele solzoasă, descoperirea în Siberia a unei noi specii de dinozaur erbivor sugerează că, în lumea acestor...

Al 28-lea element necesar vieţii pe Pământ

Cercetătorii de la Universitatea Vanderbilt au descoperit că ceea ce se credea până acum era greşit. Oamenii de ştiinţă ştiau că există 27 de elemente chimice, din cele 92 care sunt întâlnite în mod...

"Pilula uitării" va şterge amintirile neplăcute

Pastila care şterge amintirile urâte ar putea deveni în curând realitate. Cercetătorii americani au descoperit că medicamentul folosit pentru tratamentul sclerozei multiple i-ar putea ajuta pe oameni să uite de ex...

Umbrele inteligente cu informaţii despre ploaie

Ce spuneţi de umbrelele inteligente care ar putea colecta informaţii despre ploaie? Ei bine, doctorul Rolf Hut, de la Delft University of Technology, Olanda, plănuieşte să transforme umbrelele în aparate de...

Invenţia minune care combate seceta

Cum este aparatul care transformă umezeala din aer, în apă pentru irigații? Un australian pe nume Edward Linacre a inventat sistemul de irigații Airdrop care extrage umiditatea din aer și o pune la dispoziția...

Samsung a stabilit data lansării următorului smartphone

Samsung urmează să își prezinte următorul smartphone vîrf de gamă pe 5 august, iar rapoartele media spun că va fi vorba de Galaxy Note 20, relatează CNBC. Compania sud-coreeană dezvăluie, de obicei, noua...

SUA ar putea interzice mai multe aplicații chineze. TikTok în fruntea listei

Secretarul de stat american Mike Pompeo a anunţat că autoritățile de la Washington analizează posibilitatea interzicerii unor aplicaţii chineze de social media, printre care TikTok, transmite Reuters. ''Nu...

NASA îşi redenumeşte sediul principal după prima ingineră afro-americană din agenţie

NASA anunţă că sediul principal al instituţiei va primi numele lui Mary W. Jackson, prima ingineră afro-americană care a lucrat în agenţie. Jackson a făcut parte dintr-un grup foarte important de femei care...

Sediu NASA, redenumit după numele primei femei afro-americane care a lucrat ca inginer pentru stația spațială americană

Sediul din Washington al NASA va fi redenumit după numele primei femei afro-americane care a lucrat ca inginer pentru agenția spațială americană, Mary Jackson, a anunțat, miercuri, administratorul său general....

Lansarea noului rover NASA spre Marte a fost amânată pentru a doua oară

Lansarea noului rover Perseverance, care aparține NASA, spre Marte a fost amânată până pe 22 iulie din cauza unei „probleme de contaminare” a echipamentelor, a informat, miercuri, Agenția spațială...

Cercetători: Vaccinul împotriva COVID-19 are şanse mari să nu funcţioneze la persoanele în vârstă

Viitorul vaccin împotriva COVID-19 s-ar putea să nu dea rezultate foarte bune în cazul persoanelor în vârstă, cele care prezintă cel mai ridicat risc de a muri din cauza bolii, spun oamenii de ştiinţă...

HR-istul devenit „profiler”, care poate depista și elimina mincinoșii

Minciuni, cursuri fictive, diplome false și descrieri neconforme cu realitatea apar din ce în ce mai mult pe conturile de socializare ale celor care știu că o parte din piața de HR le ia în cconsiderare fără să...

Japonezii au scos cel mai puternic computer din lume!

Un supercomputer japonez, construit cu tehnologie Arm Ltd, furnizor de procesoare pentru smartphone-uri, a ocupat primul loc în topul celor mai puternice sisteme din lume, depășind sistemele ce folosesc procesoare...