Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Nouă fizicieni s-au trezit multimilionari peste noapte. Cine este filantropul care a spart 27 de milioane de dolari din dragoste pentru ştiinţă

01 Aug 2012   •   13:53

Noua fizicieni au devenit multimilionari peste noapte, gratie unui nou premiu instituit de un multimiliardar excentric de origine rusa. Cei noua laureati ai Premiului pentru Fizica Fundamentala au castigat cate 3 milioane de dolari fiecare.

Noua distinctie a fost creata recent, fara surle si trambite, de catre Iuri Milner, el insusi fost student la Fizica, dar care a abandonat facultatea in 1989 si a acumulat o avere de multe miliarde din investitii facute in diverse firme pe internet, precum Facebook si Groupon, precizeaza New York Times.

Nimeni nu stia de existenta acestor premii, nici macar castigatorii. 'M-a dat pe spate', a marturisit unul dintre laureati, Alan H. Guth, profesor de fizica la Massachusetts Institute of Technology si autor al ideii de inflatie cosmica.

Cand i s-a spus ca 'premiile' au valoarea de 3 milioane de dolari, Guth a presupus ca suma va fi impartita intre castigatori. La o adica, si Premiile Nobel, in valoare de aproximativ 1,2 milioane de dolari fiecare, sunt impartite egal in cazul in care o categorie are mai mult de un castigator. Dar s-a inselat. Cele 3 milioane de dolari au si aparut in contul lui Guth, care anterior mai avea doar 200 de dolari. Soldul nou al contului sau, verificat la bancomat, arata 3.000.200 dolari.

'Banca m-a taxat 12 dolari pentru transferul monetar, dar cred ca acum imi permit', a glumit Guth.

In ce il priveste pe generosul fondator al noilor premii, acesta a spus ca doreste sa recompenseze financiar progresele inregistrate in dificilele eforturi de deslusire a celor mai adanci mistere ale fizicii si ale Universului. 'Aceasta aventura intelectuala de a intelege Universul este realmente definitorie pentru noi, ca fiinte umane', a declarat magnatul.

Printre ceilalti laureati se numara patru fizicieni care lucreaza la Institutul pentru Studii Avansate, din Princeton, New Jersey Nima Arkani-Hamed, Juan Maldacena, Nathan Seiberg si Edward Witten – toti implicati in studii conexe Teoriei Corzilor.

Multimilionari au devenit si Andrei Linde, fizician al Universitatii Stanford, implicat si el in studiul inflatiei cosmice, Aleksei Kitaev, fizician al Caltech si preocupat de computerele cuantice, Maksim Kontevici, matematician la un alt Institut pentru Studii Avansate, din Paris, si Ashoke Sen, fizician al Institutului de Cercetare Harish-Chandra, din India. Toti acesti primi laureati au fost selectati de Milner personal, dar pe viitor premiile vor fi dezbatute de fostii castigatori. Totodata, regulamentul conceput de Milner prevede ca valoarea unui premiu ar putea fi impartita, pe de o parte, dar pe de alta un cercetator poate castiga de mai multe ori.

In plus, Milner a anuntat ca va institui si un premiu suplimentar, mai modest – 100.000 de dolari, cu care-i va recompensa pe 'tinerii cercetatori promitatori'. Spre deosebire de Premiul Nobel pentru Fizica, Premiul pentru Fizica Fundamentala, cea mai importanta distinctie din domeniu, poate fi acordat si oamenilor de stiinta ale caror idei nu au fost verificate inca prin experimente - proces care uneori poate dura zeci de ani. Uneori, o idee noua si radicala 'chiar merita recunoastere imediata, intrucat ne extinde cunoasterea asupra a cel putin ceea ce este posibil', a precizat Milner.

Sursa: sciencefocus.ro.