x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Anchete Sfidare: 4 milioane de lei, pentru modernizarea site-ului Camerei Deputaților

Sfidare: 4 milioane de lei, pentru modernizarea site-ului Camerei Deputaților

de Ion Alexandru    |    27 Iun 2025   •   00:05
Sfidare: 4 milioane de lei, pentru modernizarea site-ului Camerei Deputaților

Cum arată oprirea risipei, la Parlament. Deputații dau 800.000 de euro pe modernizarea site-ului WEB

Cu doar câteva zile înainte ca Parlamentul să acorde un vot de încredere atât guvernului de Coaliție, cât și programului de guvernare de austeritate care a fost propus, Camera Deputaților a scos la licitație un contract de achiziții publice sfidător. Instituția vrea să-și modernizeze site-ul WEB, motiv pentru care este dispusă să cheltuiască, din fonduri bugetare, peste 800.000 de euro. Se va investi în aplicații software noi și în echipamente hardware de ultimă generație. Luna aceasta Camera Deputaților a mai încheiat alte patru contracte de achiziție publică având legătură cu infrastructura IT și de comunicații, plătind deja peste o jumătate de milion de euro.

Camera Deputaților a publicat, la data de 19 iunie 2025, pe SEAP (Sistemul Electronic al Achizițiilor Publice) un anunț de participare, prin intermediul căruia face cunoscut faptul că intenționează să încheie un contract având ca obiect „furnizarea de upgrade software și hardware pentru site-ul WEB al Camerei Deputaților”. Iar valoarea estimată inițială a acestui contract se ridică la nu mai puțin decât 3.305.882 de lei fără TVA, respectiv la 3.934.000 de lei cu TVA inclusă (802.857,06 euro).

Potrivit anunțului de participare citat, durata acestui contract va fi de cinci luni, iar, pentru atribuirea lui, autoritatea contractantă organizează o licitație deschisă, având ca și criteriu de atribuire cel mai bun raport calitate-preț. În acest sens, prețul ofertei cântărește 70% din evaluare, memoria RAM a serverelor 15%, iar durata garanției acordate încă 15 procente.

Se mai precizează că finanțarea este asigurată din fonduri de la bugetul de stat, iar ofertele urmează să fie deschise la data de 28 iulie 2028, în Sistemul Electronic al Achizițiilor Publice. 

Modernizarea site-ului este „imperativă”

Conform caietului de sarcini care stă la baza acestei achiziții, obiectul contractului constă în „modernizarea și migrarea treptată a actualului site WEB al Camerei Deputaților, care se bazează pe tehnologiile Oracle Linux 7.6, Oracle 12c și WebLogic 12c către o infrastructură modernizată, bazată pe Oracle Linux, Oracle 19c/23AI, Oracle WebLogic 14c și Oracle Rest Data-Services, cu virtualizare realizată prin Oracle KVM și suport complet pentru administrarea aplicațiilor în Oracle Apex”.

Camera Deputaților menționează faptul că „modernizarea site-ului WEB este imperativă pentru consolidarea securității informatice, optimizarea performanței, prin reducerea timpilor de încărcare și îmbunătățirea capacității de răspuns la volume mari de trafic, precum și actualizarea interfeței utilizatorilor, conform standardelor contemporane de design responsiv, asigurând, astfel, o experiență intuitivă, accesibilă și compatibilă pe toate dispozitivele”.

În documentul citat, se mai prevede că, prin această achiziție, se urmărește „creșterea nivelului de securitate, performanță și funcționalitate a site-ului WEB existent, asigurând, astfel, o comunicare eficientă și sigură, conform necesităților actuale și viitoare ale utilizatorilor”.

Afacerea trebuie să fie gata până în 19 decembrie

Concret, se dorește achiziția unui upgrade de software și de hardware complet pentru site-ul WEB al Camerei Deputaților, constând în furnizarea, instalarea, configurarea și integrarea unei infrastructuri IT performante, securizate și scalabile, destinată găzduirii aplicațiilor WEB și bazelor de date instituționale. „Soluția va susține migrarea completă a platformei existente, precum și dezvoltarea ulterioară a aplicației WEB modernizate”, se arată în documentul citat.

Conform aceluiași caiet de sarcini, furnizarea echipamentelor hardware se va face la sediul Camerei Deputaților, în maximum 45 de zile de la data încheierii contractului, iar implementarea soluției informatice, conform metodologiei agreate, va începe imediat după livrare și se va desfășura etapizat. Instalarea, punerea în funcțiune, migrarea, testarea și instruirea personalului desemnat se vor realiza până cel târziu la data de 19 decembrie 2025.

Platforma va trebui să sprijine activitatea Camerei Deputaților prin asigurarea unui mediu informatic performant. „Trebuie să asigure siguranță eficientă, disponibilitate ridicată și securitate avansată, suport pentru gestionarea unui volum mare de trafic, protecția datelor și confidențialitatea comunicațiilor, alinierea la standardele moderne privind accesibilitatea, responsivitatea și interoperabilitatea interfeței WEB, interoperabilitatea cu infrastructura existentă și compatibilitatea cu tehnologiile actualizate”, mai arată cei de la Camera Deputaților. 

Ce intră în acești bani

Mai departe, din aceeași documentație de atribuire, mai aflăm că se va realiza migrarea actualului site WEB către noua soluție. Mai exact, se va instala un sistem de operare RAT HAT Enterprise Linux sau Oracle Linux în ultima versiune disponibilă, licențierea se va face pe o perioadă de trei ani, cu suport Software Assurance, iar platforma va asigura virtualizarea componentelor, suport pentru mediul de producție, backup automatizat, replicare și mecanisme de auditare.

Pachetele hardware care intră în acest contract trebuie să fie noi, sigilate și neactivate, constând în echipamente de ultimă generație, care să fină împreună cu accesorii, cabluri și să fie asigurată punerea acestora în funcțiune.

În aceste pachete intră servere cu procesoare CISC X 86 cu 32 nuclee, cu memoria RAM de minimum 256 GB și ci spațiu de stocare de 800 GB SSD.

În documentația de atribuire, se precizează că ofertantul va elabora o metodologie de implementare a proiectului de achiziție. Se va ocupa de proiectarea, instalarea și configurarea tuturor componentelor hardware și software, de migrarea aplicației existente, de toate etapele de implementare, va asigura serviciile de instruire pentru administrator și manualul de utilizare și operare a sistemului informatic.

Încă o jumătate de milion de euro, „spartă” luna aceasta

Dacă această achiziție care vizează modernizarea site-ului WEB al Camerei Deputaților este în fază de proiect, instituția a atribuit, deja, numai luna aceasta, încă patru contracte de achiziții publice care au legătură cu zona IT, în valoare totală de 2.204.355,22 de lei fără TVA, respectiv de 2.623.182,7 lei cu TVA inclusă (535.343,41 de euro).

La data de 5 iunie 2025, Camera Deputaților a încheiat cu SC Best Internet Security SRL un contract în valoare de 521.025,28 de lei fără TVA, pentru furnizarea de servicii de suport tehnic de securitate acces internet FortiGate.

La data de 10 iunie 2025, aceeași instituție a încheiat cu Eltek Multimedia SRL un contract de 823.347,76 lei fără TVA, pentru service la sistemul integrat de conferință, vot electronic, sonorizare, traducere simultană, comunicații audio, video și de date în sala de plen a Camerei Deputaților.

De asemenea, la data de 12 iunie 2025, Camera Deputaților a mai încheiat cu SC Dendrio Technology SRL un alt contract, în valoare de 550.581,92 de lei fără TVA, pentru prestarea de servicii de intervenție pentru repararea rețelei informatice.

Nu în ultimul rând, la data de 18 iunie 2025, a mai fost încheiat un contract, tot cu SC Best Internet Security SRL, în valoare de 309.400,26 de lei fără TVA, pentru prestarea de servicii de reînnoire și extindere a capabilității de subscripție și servicii de suport tehnic pentru soluția de securitate de tip Extended Detection și Response Cortex, pe 1.000 de stații de lucru, pentru o perioadă de 12 luni.

×