Poşta Română a fost prejudiciată cu peste 8 milioane de lei prin încheierea unor contracte de asociere în participaţiune şi a unui contract de prestări servicii de transport valori, potrivit unui raport întocmit de Corpul de control al premierului care va fi înaintat DNA.
Controlul la Poşta Română a avut la bază solicitări transmise de Direcţia Naţională Anticorupţie (DNA) în martie şi aprilie 2013 se arată în sinteza raportului, transmisă de Guvern. Verificările au vizat împrejurările în care au fost încheiate, puse în executare şi au încetat trei contracte: două contracte de asociere în participaţiune încheiate cu SC Smart Telecom Solutions SRL, în 2006, repectiv cu SC Posh Telecom Solutions SRL, în 2009, şi unul de prestări servicii din 2006, încheiat cu SC G4S Cash Solutions SRL.
Cea mai mare pagubă, în valoare de peste 6,2 milioane de lei, a fost adusă de contractul încheiat cu SC Smart Telecom Solutions SRL, o firmă de apartament cu un singur angajat, care ar fi trebuit să ofere Poştei Române servicii de intermediere a plăţilor electronice prin POS. Raportul arată că acest contract a fost încheiat “prin invocarea unor împrejurări necorespunzătoare adevărului” deoarece Smart Telecom era doar un intermediar care a subcontractat echipamentele şi serviciile de la Payzone.
Corpul de control al premierului va sesiza DNA faptele persoanelor care au semnat contractul de asociere în participaţiune şi actele adiţionale cu Smart Telecom în numele directorului general Dan Mihai Toader şi directorului executiv economic Emanoil Lepădatu. Tot Toader şi Lepădatu sunt indentificaţi ca vinovaţi şi de supraestimarea costurilor şi de neaplicarea procedurilor de licitaţie deschisă sau restrânsă în cazul contractului cu SC G4S Cash Solutions SRL.
După înlocuirea lui Toader în funcţie cu Marius Vatavu, noul director general a încheiat un contract, la tarife mai mari cu Posh Telecom Solutions pentru aceleaşi servicii furnizate în realitate de Payzone. Pierderile din acest contract, pentru care Vatavu este reclamat de abuz în serviciu, au fost estimate la peste 1,1 milioane lei.
________________________________________
Smart Telecom Solutions SRL a pretins că deţine echipament tehnic adecvat şi know-how necesar operării, gestionării şi urmăririi plăţilor în regim electronic, dar de fapt societatea a dobândit dreptul de utilizare a echipamentelor necesare de la SC Alphyra Romania SA (denumită ulterior SC Payzone SA) după ce a încheiat contractul cu Poşta.
Ulterior, natura contractului a fost schimbată nejustificat în aceea de prestări servicii. Raportul arată că o sumă de peste 6,2 milioane lei este “pagubă adusă patrimoniului Companiei Naţionale Poşta Română SA”, prin interpunerea nejustificată a firmei menţionate în activitatea de intermediere a plăţilor efectuate în regim electronic desfăşurată de companie.
Deşi contractul iniţial prevedea că distribuţia cheltuielilor şi a veniturilor se va face lunar în proporţie de 50% pentru fiecare asociat, printr-un act adiţional la contractul de asociere, reprezentanţii Poştei au modificat contractul de asociere în participaţiune în unul de prestări servicii. Astfel, Smart Telecom a fost scutit de participarea la pierdere, fiindu-i asigurate venituri certe, prin aplicarea unui comision pentru fiecare tranzacţie efectuată, se menţionează în documentul citat.
Proces de 4,6 milioane de euro
Pierderile aduse de acest contract nu se opresc însă aici. Reprezentanţii companiei Poşta Română au creat condiţiile ca Smart Telecom să solicite şi să obţină despăgubiri de aproape 4,6 milioane de euro ca urmare a denunţării unilaterale a contractului.
În mai 2009, conducerea de atunci de la Poşta Română a transmis SC Smart Telecom Solutions SRL o scrisoare de reziliere a contractului, deoarece firma nu îşi îndeplinise obligaţiile, însă, în document, contractul a fost denunţat unilateral. În urma procesului, tribunalul arbitral din cadrul Curţii de Arbitraj Comercial Internaţional de pe lângă Camera de Comerţ şi Industrie a României a obligat Poşta Română la plata a 642.484 lei, reprezentând contravaloarea unor servicii prestate, a 11.885 lei, reprezentând daune moratorii pentru fiecare zi de întârziere la plata sumelor restante, şi a circa 4,6 milioane euro, reprezentând daune-interese compensatorii pentru acoperirea prejudiciului cauzat prin denunţarea unilaterală a contractului de asociere. Directorul general adjunct de atunci al Poşta Română SA, Florin-Aurelian Ciobotaru, este acuzat de abuz în serviciu, prin denunţarea unilaterală a contractului încheiat cu SC Smart Telecom Solutions SRL.
Cazul Posh Telecom Solutions
În privinţa SC Posh Telecom Solutions SRL, în sinteza raportului se arată că Poşta Română a fost păgubită cu peste 1,1 milioane lei prin cooptarea nejustificată a acestei firme în activitatea companiei, ca intermediar pentru plăţile în regim electronic.
Înainte de a rezilia contractul cu SC Smart Telecom Solutions SRL, conducerea Poşta Română a încheiat un contract de participaţiune cu SC Posh Telecom Solutions SRL, la tarife mai mari, însă deţinătorul real al echipamentelor electronice şi al personalului specializat necesare derulării contractelor era SC Payzone SA, ca şi în cazul contractului cu SC Smart Telecom Solutions SRL.
Intermediarii au fost eliminaţi de abia în august 2012, când Poşta a încheiat un contract de asociere în participaţiune direct cu SC Payzone SA.
Transport de valori la preţuri duble
Corpul de Control al Guvernului reclamă totodată faptul că în 2006 s-a atribuit un contract de prestări servicii către SC G4S Cash Solutions SRL cu încălcarea normelor interne privind organizarea şi desfăşurarea achiziţiilor de bunuri şi servicii.
Membrii conducerii Poşta Română au supraestimat, în acest caz, valoarea unitară a unei autoutilitare de transport valori, cu scopul evident de a justifica externalizarea activităţii de transport valori şi de a achiziţiona aceste servicii de la un alt operator economic specializat.
Potrivit raportului, în urma externalizării serviciilor de procesare şi de transport de numerar, în loc să se producă o diminuare a cheltuielilor clientului, s-a produs o majorare semnificativă a acestora.
Ulterior, conducerea companiei naţionale a majorat valoarea contractului prin acte adiţionale care nu au respectat reglementările privind achiziţiile publice, astfel încât tarifele practicate de SC G4S Cash Solutions SRL în relaţia comercială cu Poşta Română au reprezentat 135% pentru serviciile normale, respectiv 226% pentru serviciile prompte, faţă de nivelul maxim din relaţiile comerciale cu alţi beneficiari.
În 2010, Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice a formulat o acţiune în contencios administrativ, iar Curtea de Apel Bucureşti a constatat, în mod definitiv şi irevocabil, nulitatea actelor adiţionale la contractul de prestări servicii încheiat de Poşta Română cu SC G4S Cash Solutions SRL.
Citește pe Antena3.ro