x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Telenovela A8. Încep lucrările la autostrada care devorează de 17 ani studii de fezabilitate

Telenovela A8. Încep lucrările la autostrada care devorează de 17 ani studii de fezabilitate

de Adrian Stoica    |    05 Ian 2024   •   07:00
Telenovela A8. Încep lucrările la autostrada care devorează de 17 ani studii de fezabilitate

Legarea Moldovei de Transilvania printr-o autostradă este un proiect care începea în 2007, dar abia anul acesta putem spera că buldozerele se vor apuca de treabă.

Pentru construirea autostrăzii, denumită și Autostrada Unirii (A8), de 320 km (ulterior s-au făcut 304 km), Parlamentul adopta în 2018, cu ocazia Centenarului Unirii, un proiect de lege, iar în 2021 președintele Klaus Iohannis promulga legea care stabilea ca până pe 30 decembrie 2030 aceasta să fie gata. Experiența românească cu realizarea autostrăzilor punea însă de la început sub semnul întrebării termenul-limită pentru finalizare, mai ales că vorbim despre cel mai greu proiect de infrastructură din România, având în vedere că o mare porțiune trebuie construită prin munți. O porțiune de 55 km din A8, care urmărește traseul Târgu Mureș - Ditrău - Târgu Neamț - Pașcani - Târgu Frumos - Iași - Ungheni, a fost inclusă în proiectele finanțate prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), iar cursa contra cronometru pentru realizarea ei începe anul acesta. Întregul proiect are o valoare estimată de 8,5 miliarde de euro.

Autostrada Târgu Mureș - Târgu Neamț (211,1 km), parte a A8, este împărțită în 3 secțiuni, astfel:

- Secțiunea Târgu Mureș - Miercurea Nirajului (24,4 km): finanțare PNRR;

- Secțiunea Miercurea Nirajului - Leghin (156,8 km): finanțare PT;

- Secțiunea Leghin - Târgu Neamț (29,9 km): finanțare PNRR.

 

Leghin - Târgu Neamț intră în execuție

Primul tronson care va intra în lucru este Leghin - Târgu Neamț. Contractul pentru proiectarea și execuția acestei porțiuni de 30 km a fost semnat în septembrie anul trecut cu asocierea SA&PE Construct SRL - Spedition UMB SRL - Tehnostrade SRL. Acum se așteaptă semnarea ordinului de începere a etapei de proiectare, pentru care sunt prevăzute șase luni, iar pentru etapa de construcție propriu-zisă, care ar trebui să înceapă în vară, sunt prevăzute 24 de luni. Valoarea contractului finanțat prin PNRR este de aproape 1,57 de miliarde de lei, fără TVA.

În 2016 Autostrada Moldovei a fost introdusă în Master Planul General de Transport al României, iar valoarea estimată a proiectului care se întinde pe traseul Tg. Mureș - Tg Neamț - Iași - Ungheni era de 4 miliarde euro. Astăzi valoarea a crescut la 8,5 miliarde de euro, iar până la finalizarea lucrărilor investiția va mai crește cu siguranță.


Târgu Mureș - Miercurea Nirajului

Pentru proiectarea și construcția acestui tronson au fost depuse opt oferte, iar CNAIR a desemnat câștigătoare firma Nurol Insaat Ve Ticaret AS. Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) a anulat însă decizia CNAIR privind declararea câștigătorului și a solicitat reanalizarea ofertelor. Contractul are o valoare estimată la 3,34 de miliarde de lei, fără TVA, și proiectul ar trebui finalizat până la sfârșitul lui 2026, având în vedere că este finanțat prin PNRR. 

Miercurea Nirajului - Leghin

Abia la sfârșitul lunii noiembrie a anului trecut a fost emisă Hotărârea de Guvern pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici pentru secțiunea de munte Miercurea Nirajului - Leghin (159,2 km). Valoarea totală a investiției este estimată la circa 6 miliarde de euro (31,57 de miliarde de lei fără TVA). Pe traseu vor fi construite 47 de tuneluri și 437 de structuri (119 poduri, 19 pasaje, 117 viaducte, 179 de podețe). Durata de execuție este prevăzută să fie de patru ani și jumătate. Finanțarea este asigurată prin Programul de Transport și urmează să fie lansată procedura de licitație pentru execuția lucrărilor.

Târgu Neamț - lași - Lețcani - Ungheni

Aici proiectul este mult mai întârziat. Abia la începutul lunii decembrie a fost transmis studiul geotehnic revizuit, în prezent fiind în analiză la CNAIR. Tot în decembrie a fost solicitat și avizul de mediu de la Agenția pentru Protecția Mediului Iași. Contractul pentru Completarea/Revizuirea/Actualizarea Studiului de Fezabilitate și elaborare P.A.C., P.A.D. și P.T.E. pentru Autostrada Târgu Neamț - Iași - Ungheni a fost atribuit pe 13 aprilie 2021 firmei Consitrans, la valoarea 58,83 de milioane de lei, fără TVA.

Ar putea apărea lucrări suplimentare

Proiectul ar putea fi modificat în zona Moldovei, ceea ce implicit va duce la prelungirea termenelor de execuție, după ce mediul de afaceri din Iași a cerut  includerea mai multor noduri rutiere, includerea unei bretele de legătură între Aeroportul Internațional lași și viitorul Spital de Urgență Regional. Propunerea se află deja în studiul Companiei de Drumuri, care urmează să ia o decizie în acest sens. 

Conform Master Planului General de Transport, aprobat de Guvern în septembrie 2016, pentru fostul exercițiu financiar al UE era planificată începerea lucrărilor la secțiunea Târgu Neamț - Iași - Pașcani cu termen de finalizare 2019. 

Ani de studii peste studii și zeci de milioane de euro cheltuiți

Istoria autostrăzi A8 începe în 2007, odată cu publicarea anunţului pentru licitaţia „Elaborare Studiu de Prefezabilitate pentru autostrada Târgu Mureş - Iaşi - Sculeni”, contract câştigat de Iptana pentru 2,34 de milioane de lei, fără TVA (echivalentul a 0,8 milioane de euro, la acea vreme). În 2009 contractul pentru realizarea studiului de fezabilitate, structurat pe trei loturi, era scos la licitaţie. În februarie 2010 spaniolii de la Inocsa Ingenieria erau declaraţi câştigătorii licitaţiei pentru realizarea studiului de fezabilitate pentru lotul Târgu Neamț - Ungheni (3,1 milioane de lei, fără TVA), firma Search Corporation câştiga lotul Târgu Mureș - Ditrău (3,2 milioane de lei, fără TVA) şi Iptana - lotul Ditrău - Târgu Neamţ (3,8 milioane de lei, fără TVA). Per total, la acea vreme, suma cheltuită pentru aceste studii de fezabilitate era echivalentă cu circa 4 milioane de euro. În 2011 a fost finalizat studiul de fezabilitate al autostrăzii, iar în vara lui 2012 Ministerul Transporturile a prezentat indicatorii tehnico-economici ai proiectului. Valoarea lui era estimată atunci la 8,9 miliarde de euro, după ce în studiul de fezabilitate estimările indicau un preţ de 6,4 miliarde de euro. Ulterior, calculele au fost revizuite, iar costul autostrăzii a scăzut la circa 4 miliarde de euro. În 2014 Compania de Drumuri scotea la licitaţie reactualizarea studiilor de fezabilitate, pentru care ar fi urmat să se plătească câteva zeci de milioane de lei. Pentru două loturi ofertele au fost anulate, întrucât nu erau conforme, iar pentru lotul Târgu Mureș - Ditrău completarea, revizuirea și reactualizarea studiului de fezabilitate erau atribuite asocierii Consitrans-Search Corporation, dar în final şi acest contract a fost suspendat în 2015. În 2014, Curtea de Conturi remarca într-un raport faptul că sunt lansate licitaţii pentru actualizarea studiilor, însă toate au fost anulate sau suspendate, fiind pierdute circa 30 de milioane de euro, bani alocaţi din fonduri europene pentru realizarea documentaţiilor până la finalul lui 2015. Abia în 2019 CNAIR semnat cu spaniolii de la Acciona contractul de completare a studiului de fezabilitate pentru 17,58 de milioane de lei, fără TVA (circa 4 milioane de euro), porțiunea vizată fiind Târgu Mureș - Târgu Neamț (211,1 km). Pentru segment Târgu Neamț - Iași - Ungheni (93,27), se semna cu compania CONSITRANS în 2021 un contract asemănător, valoarea lui fiind însă de 58,83 de milioane de lei (circa 12 milioane de euro), fără TVA (suma includea și proiectul tehnic). 

››› Vezi galeria foto ‹‹‹

×
Subiecte în articol: autostrada unirii proiect construire