Scandalul licitatiei pentru achizitionarea de catre Ministerul Apararii a sapte avioane de transport scurt/mediu curier a intrat in zona contestatiilor.
Oferta mai scumpa a scandalizat. Scandalul licitatiei pentru achizitionarea de catre Ministerul Apararii a sapte avioane de transport scurt/mediu curier a intrat in zona contestatiilor.
Cand Fortele Aeriene au solicitat inlocuirea batranelor avioane de transport AN 24/26 care si-au facut datoria, dar sunt aproape de limita de zbor, cererea a fost primita cu mare bucurie de un grup de ofiteri superiori.
Premiera. Se putea face o afacere manoasa din contractul de cumparare a avioanelor? Evident ca trebuie pastrate aparentele unei operatiuni cinstite, legale, corecte. Ca atare, sa nu fie prilej de vorbe si de ipoteze, s-a ales varianta unei achizitii publice. Era pentru prima oara cand un contract substantial pentru dotarea Armatei trecea prin proba de transparenta. Pentru cunoscatori, toate marile contracte de inzestrare ale Ministerului Apararii, din 1990 pana acum, au fost considerate un cozonac din care s-au facut averi colosale... pe banii statului. Despre cuvantul "panama" si vestea ca romanii cumpara echipamente militare scumpe si proaste s-a dus buhul in toata lumea. Dupa scandalul fregatelor, ramas in ceata pana una alta, o noua suspiciune de comisioane ilegale ar fi pus Romania intr-o pozitie de tara bananiera, proaspat intrata in UE. Ca atare, s-a ales varianta achizitiei publice.
Conditii. Prioritatea asumata de cei aflati pe filiera achizitiei a fost grija fata de banul public. Iata criteriile promise sa stea la baza evaluarii ofertelor. Le citam dupa pagina de internet a Fortelor Aeriene:
"Costul de achizitie cel mai mic, siguranta in exploatare, maturitatea echipamentelor majore si, indeosebi, cel mai bun cost al ciclului de viata vor fi decisive in alegerea tipului de avion pe care Armata Romana il va utiliza cel putin trei decenii."
Licitatie cu dedicatie. Cand spuneam ca unii si-au frecat mainile de bucurie la vestea contractului substantial, ne-am gandit la generalii si ofiterii care s-au aflat si se afla si acum in apropierea unor furnizori. Sunt notorii numele generalilor Ion Magdalena, Otto Brener, Gavril Ghitas, care au stiinta achizitiilor militare si, chiar iesiti la pensie, au puternice conexiuni in institutiile militare.
Cu asemenea nume grele "pe aripi", avionul dorit de MApN nu putea sa nu fie ghidat pe pista care trebuia - cea a italienilor de la Alenia. Caietul de sarcini a fost intocmit, asa cum au scris-o majoritatea publicatiilor, cu dedicatie, astfel incat totul sa aiba acoperire tehnica. Celalalt concurent, EADS
CASA, a prezentat oferta cea mai ieftina si, dupa cum sustin
specialistii, valabila tehnic. Asta nu a contat.
Manevra. Pe cand ministrul Apararii era dl Atanasiu, in institutie se stia ca Alenia este copilul dorit. Oferta firmei din concernul lui Berlusconi avea vant din pupa si dintr-o zona politica de varf: legaturile stranse dintre Partidul Popular European si Partidul Democrat. Secretarul de stat Ioan Ion, seful departamentului Inzestrare, este un colaborator apropiat si vechi al dlui Frunzaverde, actualul ministru al Apararii. Pana sa-i ia locul lui Atanasiu, dl Frunzaverde era responsabil de legatura cu PP. Popularii lui Berlusconi si-au facut datoria, i-au primit cu bratele deschise pe Democrati in PPE, dl Traian Basescu a avut o cuvantare foarte vizibila la reuniunea europeana a popularilor.
Ca atare, dl Ioan Ion a stiut ce avea de facut sub cei doi ministri, chiar daca Badalan si liberalii au plecat de la conducerea armatei. Sprijinul pentru Alenia a ramas constant. Si, printr-o alta filiera, are sprijinul ministrului Finantelor. Dl Vladescu a fost "coleg de arme" cu Bogdan Ceauselu pe vremea cand erau coactionari in comertul cu furnituri militare. Ceauselu face legatura cu generalii; un alt pion de baza al tranzactiilor pe filiera militara este Adrian Ghita, ex-Romtehnica. Cu aceasta increngatura de relatii si presiuni, comisia de licitatii a trebuit sa mearga pe sarma pentru a pastra aparentele corectitudinii.
Gafa grosiera. Surse din interiorul ministerului ne-au relatat despre groaza care i-a cuprins pe sustinatorii Alenia cand au aflat ca oferta EADS CASA este mai ieftina cu 12 milioane de euro. Ca atare, Comisia a fost obligata la o manevra grosiera pentru a-si indeplini sarcina trasata pe linie de partid si de stat. S-a gasit ca o solutie de eliminare a criteriului de pret descalificarea ofertei EADS CASA. Era singura manevra prin care oferta mai avantajoasa pentru statul roman sa fie eludata. In conferinta de presa care a urmat scandaloasei decizii, dl Ioan Ion a aruncat praf in fata opiniei publice, incercand sa faca din alb negru.
Motive subtiri. Criteriile tehnice pe care le-a anuntat public comisia drept motiv al descalificarii avionului EADS CASA au ajuns in scurt timp sa fie doar trei in loc de cinci. Tehnicienii in aeronautica spun ca nici acestea nu sunt relevante. Comisia nu a pus prea multe intrebari de clarificare dupa deschiderea ofertelor deoarece si-a dat seama ca raspunsurile primite ar fi pus Comisia in imposibilitatea de a mai gasi motive de excludere.
In tacere se poate opera orice, totul in slujba scopului - sa fie castigator cine trebuie. Nu a contat ca Alenia a oferit costuri de mentenanta mai mari si pe o durata mai redusa cu 2 ani fata de caietul de sarcini; la fel, consumul de combustibil al avionului SPARTAN, mai mare cu 30-40% decat cel anuntat in oferta. Daca se cerceta, chiar si superficial, cei din comisie ar fi descoperit ca Alenia nu indeplinea unul din criteriile de performanta - sa nu depaseasca pragul de 1.500 dolari pe ora de zbor.
Ochii si urechile armatei
|
| Rompres BUCLUC. In avionul Spartan oferit de Alenia intra apa de ploaie |
Procedurile in cazul achizitiilor de echipamente militare sunt bine stabilite. Opinia publica se intreaba de multi ani de ce toate achizitiile substantiale au nascut scandaluri publice si anchete peste care s-a asternut praful. Comisii si paracomisii se formeaza sa ancheteze contractele care put de la o posta din cauza garniturii de spagi si, ca un facut, asistam doar la schimburi de locuri intre
generali in organigrame. Mai mult, incalcand orice norme de etica, pe parcursul analizarii ofertelor sau in preajma lansarii caietelor de sarcini responsabilii armatei au avut contacte directe cu furnizorii.
Dupa ce contractele grele
s-au semnat, si furtuna scandalului trece, generalii si ofiterii superiori devin
angajatii firmelor in favoarea carora au prestat.
Normele SUA, dar si ale Frantei, sunt foarte drastice in asemenea cazuri; la noi este o frenezie a acestor practici imorale.
Este de neinteles ce
rapoarte au facut atasatii
militari ai Romaniei in tarile care folosesc avioanele aflate in competitie pentru dotarea fortelor aeriene cu avionul de transport scurt/mediu curier. Pentru atasatul din Grecia, tara care s-a fript cu avionul-sita declarat castigator la Bucuresti, simpla lectura a ziarelor
si a presei de specialitate putea sa fie baza pentru avertizarea sefilor din MApN. Opiniile vehemente ale ziaristilor
greci, care considera ca armata elena este un poligon de testare pagubos pentru contribuabilul pus sa plateasca milioane de dolari pentru avionul in care balteste apa sunt ignorate de "ochii si urechile armatei romane" tinuti la Atena
pe bani grei.
|
Blocaj
|
| Rompres PPPD. Sorin Frunzaverde are sarcina si de la partid |
Dupa cum declara ministrul Sorin Frunzaverde, procesul de achizitie este blocat. Ca urmare a contestatiei depuse de EADS CASA, pe timpul investigatiei Comisiei pentru verificarea achizitiilor publice nu se poate oficial declara castigatorul. In acest timp agitatia in minister este mare. Comisia de audit intern, nou constituita, va avea un subiect gras in lucru. Si procurorii militari pot interveni in cauza.
|