x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Dezastru pe șoselele noastre. Poliția Rutieră, la pândă din mașini „civile”. Examen auto cu poligon și traseu de noapte

Dezastru pe șoselele noastre. Poliția Rutieră, la pândă din mașini „civile”. Examen auto cu poligon și traseu de noapte

de Adrian Stoica    |    08 Dec 2023   •   08:00
Dezastru pe șoselele noastre. Poliția Rutieră, la pândă din mașini „civile”. Examen auto cu poligon și traseu de noapte

Coaliția pentru Siguranță Rutieră a lansat Carta Albă a Siguranței Rutiere, primul document strategic care propune măsuri concrete în vederea reducerii numărului de accidente rutiere din România.

Schimbarea modului de obținere a carnetului de șofer, înăsprirea pedepselor pentru șoferii indisciplinați și pentru cei care conduc sub influența alcoolului și a drogurilor, introducerea unui sistem de camere video pentru verificarea rapidă a șoferilor care circulă fără RCA și interconectarea bazelor de date ale Poliției cu Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR) figurează printre măsurile propuse de Coaliția pentru Siguranță Rutieră, o asociație care reunește Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), jucători din piața de asigurări, reprezentanți ai transportatorilor etc. Anul trecut România a cheltuit echivalentul a 1,5% din PIB cu îngrijirea medicală a persoanelor care au fost victime ale unor accidente rutiere, ceea ce înseamnă circa 5 miliarde de euro. O sumă imensă, care ar fi putut fi folosită pentru dezvoltarea infrastructurii rutiere, dar noi continuăm să plătim un preț foarte mare, pentru că mulți dintre pietoni și șoferi ignoră cele mai elementare reguli de siguranță.

Printre măsurile incluse în Carta Albă a Siguranței Rutiere se numără și introducerea educației rutiere în școli. Inițiatorii spun că o astfel de măsură ar avea ca efect o mai bună conștientizare a pericolelor la care se expun cei care nu respectă regulile de circulație. Propunerea nu este însă o noutate, ea apărând constant în ultimii ani, inclusiv în Parlament, dar de fiecare dată a fost respinsă. Pentru sensibilizarea opiniei publice în legătură cu dezastrul de pe șoselele noastre, documentul solicită chiar adoptarea unei săptămâni care să fie dedicată anual siguranței rutiere. 

„Considerăm că este util un program adresat atât preşcolarilor şi şcolarilor, cât şi tinerilor care urmează să devină şoferi. Cunoscând importanţa colaborării cu instituţiile şi cu autorităţile publice, Coaliţia pentru Siguranţă Rutieră va milita pentru introducerea unei materii opţionale în şcoli privind educaţia rutieră, deoarece copiii şi elevii de toate vârstele trebuie să înveţe cum să-şi însuşească un comportament care să-i menţină pe ei înşişi în siguranţă, mai întâi ca pietoni, dar mai apoi şi pe ceilalţi participanţi la trafic, ca şoferi”.

 

Carta Albă a Siguranței Rutiere

În prezent, în țara noastră, 86 de oameni dintr-un milion își pierd viața în accidente rutiere în fiecare an, comparativ cu 46 la nivel european. Astfel, cu o medie de 13 accidente grave pe zi, peste 1.600 de persoane își pierd viața anual pe drumurile publice din țara noastră.

1.634 de persoane și-au pierdut viața anul trecut pe drumurile publice din țara noastră, ceea ce echivalează cu întreaga populație a unei comune din România.

 

Examenul pentru carnetul de șofer, prea ușor

Reanalizarea modului de obţinere a permisului auto este o altă măsură care va trebui adoptată, conform Cartei. „Potrivit unui comunicat al Inspectoratului General al Poliţiei Române din 10 mai 2023, 28% dintre accidentele grave din 2022 au fost cauzate de şoferi cu mai puţin de un an de experienţă. Astfel, ar trebui demarate acţiuni pentru a ridica nivelul dificultăţii examenului auto, spre exemplu prin revenirea la probele de poligon şi de conducere de noapte”, se mai arată în Cartă.

 

Sistem video, pe șosele

Coaliția pentru Siguranță Rutieră își propune să finalizeze un proiect care vizează legarea bazei de date a Poliției de AIDA, baza gestionată de BAAR, care conține informații complexe privind mașinile asigurate RCA, daunele provocate de acestea, rezervele constituite de firmele de asigurare pentru aceste daune etc. Acest lucru va facilita monitorizarea mașinilor asigurate, consolidând informații extrem de valoroase referitoare la cauzele accidentelor rutiere și ale comportamentului participanților la trafic. 


 

Mașini de Poliție neinscripționate, pe străzi

Dotarea Poliţiei Rutiere cu vehicule neinscripţionate pentru monitorizarea traficului și a vitezei autovehiculelor este o altă măsură cerută de inițiatorii Cartei. „Modelul de bune practici în UE care aduce eficienţă pentru reducerea vitezei în trafic este utilizarea dispozitivelor de măsurare a vitezei şi din autovehicule care nu au înscrisurile Poliţiei şi nu sunt amplasate în locuri vizibile”, se precizează în document. „Un prim pas pentru atingerea acestui obiectiv, care va scădea cu cel puţin 20% numărul de accidente rutiere, va fi dotarea cu cel puţin 5 vehicule de diferite mărci neinscripţionate în fiecare judeţ”, se mai solicită în Carta Albă.

 

Un nou sistem de sancționare a șoferilor

Modificarea sistemului sancţionator pentru abaterile rutiere ar urma să fie o altă măsură care va contribui la disciplinarea traficului rutier.

„Măsuri precum creşterea sancţiunilor, de la ridicarea numerelor pentru contravenţii medii, la confiscarea maşinii pentru contravenţii grave şi infracţiuni, ar putea avea un efect disuasiv pentru participanţii la trafic care nu ţin cont de măsurile de siguranţă”, spun inițiatorii.

„Această măsură este corelată cu îmbunătăţirea procedurii de executare silită, astfel încât să se îmbunătăţească gradul de colectare a amenzilor acordate în urma abaterilor rutiere. Această măsură este considerată vitală pentru consolidarea responsabilităţii individuale şi prevenirea comportamentelor care încalcă regulile de circulaţie”, mai susțin aceștia.

 

Zone de siguranță rutieră în preajma școlilor

Documentul mai prevede susţinerea unui demers legislativ privind constituirea unor zone speciale de siguranţă rutieră, prin definirea, delimitarea şi reglementarea zonelor din proximitatea unităţilor din învăţământ, iniţierea unui proiect de verificare şi de refacere a marcajelor rutiere, analize privind cauzele accidentelor, dar şi colaborarea multidisciplinară, abordarea profesională, sistemică şi eficientă a fenomenului accidentelor în trafic. „Prin proiecte şi propuneri de politici publice, ne propunem să ajutăm la reducerea cu 50%, până în anul 2030, comparativ cu anul 2019, a numărului persoanelor decedate şi cu 50% a numărului persoanelor rănite grav în urma producerii accidentelor rutiere”, spun inițiatorii documentului.


 

Alte propuneri din Carta Albă:

 

  • Inițierea unui proiect de verificare și de refacere a marcajelor rutiere;

  • Campanii de informare publică asupra:

    • Numărului mare de decese înregistrate în accidente rutiere, în colaborare cu instituțiile și autoritățile publice de resort

    • Reamintire a importanței atenției la volan;

    • Conștientizare specifică siguranței rutiere a vehiculelor pe două roți;

    • Necesitatea și importanța utilizării corecte a echipamentului de siguranță (centura de siguranță și sisteme de prindere în siguranță a copiilor);

  • Analiză accidentologică și Cercetare națională cu privire la atitudinea populației în raport cu accidentele.

×