x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Comandantul Nicolae Dinescu - "Aşa ceva nu s-a mai întâmplat!"

0
Autor: Andreea Tudorica Veronica Micu 10 Ian 2008 - 00:00
Comandantul Nicolae Dinescu -


Pilotul aeronavei Tarom implicate în incidentul din 30 decembrie 2007, de pe Aeroportul "Henri Coandă", ne-a declarat că maşina de pe pistă nu a putut fi evitată, nefiind semnalizată şi că accidentul s-a produs în urma unei neconcordanţe între turnul de control şi echipa de la balizaj a firmei UTI.



Pilotul aeronavei Tarom implicate în incidentul din 30 decembrie 2007, de pe Aeroportul "Henri Coandă", ne-a declarat că maşina de pe pistă nu a putut fi evitată, nefiind semnalizată şi că accidentul s-a produs în urma unei neconcordanţe între turnul de control şi echipa de la balizaj a firmei UTI.


  • Jurnalul Naţional: Domnule comandant Dinescu, suntem în 30 decembrie 2007. Povestiţi-ne ce s-a întâmplat în acea zi, de la urcarea dumneavostră în avion până la evacuare.
Nicolae Dinescu: Primul pas, după ce s-au închis uşile, a fost să cer organelor de trafic, care se numesc "ground control", permisiunea de împingere a avionului din stand şi pornirea motoarelor. Ceea ce am şi obţinut de la ei. După care, cu pasagerii în avion, am făcut o degivrare întrucât era necesară pentru că era o ceaţă care îngheţa. După această degivrare am cerut permisiunea de rulaj. Rulaj care a durat 10-12 minute. Era cam 11.25-11.30. Permisiunea de rulare şi decolare de pe pistă o primim de la alt organ de control. Adică turnul de control, care ne-a dat aprobarea de intrare, aliniere pe pistă şi decolare. Urma să anunţăm turnul de control imediat după decolare, aceasta fiind o procedură care se aplică în condiţii de vizibilitate redusă. Ceea ce nu s-a mai întâmplat din cauza apariţiei acestui obstacol.


  • Cât a rulat avionul până aţi observat maşina firmei UTI?
Cam 500 de metri. Iar distanţa de la care am văzut-o a fost cam de 100 de metri. Fiind ceaţă densă, iar maşina de culoare albă, aceasta abia se distingea. Maşina nu era semnalizată în niciun fel, deşi regulamentul prevede acest lucru. Dacă ar fi fost semnalizată, poate că am fi reuşit s-o vedem cât de cât la timp pentru că o lumină de acest gen se distinge mai uşor. Puteam să facem altceva. Intram în câmp cu avionul şi am fi putut evita coliziunea. Aşa, ne-a fost imposibil să evităm impactul pentru că avionul era în accelerare.


  • Care sunt procedurile aplicate în caz de trafic în condiţii de vizibilitate redusă?
Eu nu ştiu ce proceduri trebuie să urmeze cei de la turnul de control, dar ştiu care sunt ale noastre, ale piloţilor. Din punctul nostru de vedere, noi trebuie să cerem aprobări, iar ei trebuie să ni le dea. Ground-ul ne dă pornirea şi rulajul după care ne face legătura cu turnul de control, care ne dă voie să intrăm pe pistă, să ne aliniem şi să decolăm.


  • Din câte ştiţi, în condiţii de trafic pe vizibilitate redusă, se fac astfel de lucrări de balizaj?
Nu ştiu care sunt procedurile lor, dar nu cred că sunt normale, în condiţiile în care noi rulăm în afara pistei pe căile de rulaj cu o maşină "follow-me" în faţa noastră. Şi înainte de decolare şi după aterizare există o astfel de maşină care ne ghidează către standul arondat.


  • Domnule comandant, după părerea dumneavoastră, cine se face vinovat pentru acest incident?
Nu pot să spun. Există o comisie de anchetă care urmează să se pronunţe, dar părerea mea este că a fost o lipsă de coordonare între turnul de control şi echipa de la balizaj a firmei UTI. Eu am înţeles că turnul de control a dat aprobare echipei să intre pe pistă. Probabil că a uitat să mai dea şi ordinul de eliberare a pistei.


  • Până să vedeţi maşina şi până în momentul impactului, a apucat cineva din turnul de control să vă avertizeze de prezenţa acesteia pe pistă?
Nu. În condiţii de vizibilitate redusă, adică în cazul nostru, din momentul dării aprobării de decolare şi până la următorul call al nostru, când noi trebuia să le comunicăm decolarea, nu mai intervine nimeni. Doar noi, piloţii, mai putem interveni în caz de defectare a motorului, moment în care se întrerupe decolarea. Dar turnul de control nu poate interveni sub nicio formă după ce ne-a dat aprobarea de decolare, iar noi suntem în accelerare.
În turnul de control sunt mai mulţi operatori, din câte ştiu eu. La fel este şi la ground control. Şi este normal să fie aşa. Ce te faci dacă i se face unui rău? Trebuie să fie altcineva care să-i preia atribuţiile. Şi să nu uităm că mai intervine şi oboseala. Peste toţi, însă, există un superviser care-i controlează pe toţi. În momentul decolării nouă ne-a dat permisiunea un bărbat, iar după ce am întrerupt decolarea şi am anunţat că suntem degajaţi undeva în câmp şi am chemat pompierii şi salvarea, în frecvenţă a apărut vocea unei femei care ne-a întrebat unde suntem localizaţi pentru că în acea ceaţă densă nici pompierii nu reuşeau să ne găsească. Am dat nişte repere şi au venit relativ repede.


  • Aţi cerut cuiva explicaţii în legătură cu ceea ce s-a întâmplat?
În momentele acelea noi aveam de respectat procedurile de evacuare a pasagerilor. Şi nu aveam de unde să ştiu dacă avionul va lua sau nu foc. Eu am părăsit ultimul avionul după ce m-am asigurat că în avion nu mai este nici un pasager sau membru al echipajului şi am comunicat că, din acel moment, nu mai pot să discut cu nimeni pentru că şi eu urma să părăsesc nava. Asta i-am spus operatorului din turnul de control, care cerea date suplimentare în legătură cu poziţia aeronavei. Eu nu am putut să-mi expic ce căuta acea maşină pe pistă. Ulterior, am aflat că acea echipă lucra la schimbarea becurilor de pe axa pistei. Comisia va stabili cine a dat ordin, cine a dat aprobare ca acel utilaj să intre pe pistă. Dar există înregistrări cu tot ce s-a vorbit în turnul de control şi se va stabili cu certitudine a cui a fost vina. Cel mai rău lucru care se putea întâmpla era să explodeze avionul şi să moară oameni, dar şi în condiţiile unui incendiu se mai pot salva vieţi pentru că există instalaţii speciale la bordul avionului, de stingere a incendiului, pe care noi le-am declanşat anticipat. Aşa spune procedura. Norocul nostru a fost că, în momentul impactului cu maşina, jamba stângă a trenului a rămăs pe pistă. A deviat traiectoria şi am intrat foarte repede pe câmp. Dacă rulam mult pe pistă exista pericolul ca, din cauza frecării de beton, să se producă scântei. Aşa, pe pământ moale cu zăpadă, acest pericol s-a diminuat. Astfel de incidente nu s-au mai petrecut. Ştiu lucrul ăsta deoarece compania ne asigură documentaţie, reviste de specialitate din întreaga lume, ca să ştim cum să reacţionăm în cazul producerii unor diverse incidente. Aşa ceva, însă, eu nu am mai întâlnit.


  • Din cauza şocului, lucrătorilor de la UTI li s-a recomandat de către medic izolare totală timp de 10 zile. Dumneavoastră aţi simţit nevoia unei pauze?
Nu. Eu mi-am continuat activitatea în mod normal. Dacă aş fi avut cel mai mic semn că aş fi păţit ceva, pur şi simplu dădeam telefon şi chemam rezerva. Dar nu s-a pus problema de aşa ceva.

Citeşte mai multe despre:   special,   pistă,   control,   turnul

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Referendumul lui Iohannis din 2019 și obsesia alegerilor din 6 decembrie aruncă în haos justiția, de la 1 ianuarie 2021

Referendumul lui Iohannis din 2019 și obsesia alegerilor din 6 decembrie aruncă în haos justiția, de la 1 ianuarie 2021
Galerie Foto Referendumul pe Justiție, inițiat de Klaus Iohannis, odată cu alegerile europarlamentare din luna mai a anului 2019, dar și blocajul organizat asupra activității Parlamentului, prin boicotarea lucrărilor...

Fratele Ralucăi Prună, menținut la conducerea DNA, deși nu întrunește condițiile de vechime

Fratele Ralucăi Prună, menținut la conducerea DNA, deși nu întrunește condițiile de vechime
Galerie Foto Secția pentru Procurori de la CSM a decis, săptămâna aceasta, să-i prelungească delegarea procurorului Mihai Prună, fratele fostului ministru tehnocrat al Justiției, Raluca Prună, în funcția de procuror-șef...

Noua variantă de Big Brother, pe șoselele patriei, aprobată de Guvernul Orban în plină campanie electorală

Noua variantă de Big Brother, pe șoselele patriei, aprobată de Guvernul Orban în plină campanie electorală
Galerie Foto Executivul condus de Ludovic Orban a aprobat, în plină campanie electorală pentru alegerile parlamentare, nota de fundamentare pentru alocarea a peste 126 de milioane de lei, din fonduri externe nerambursabile, în ve...

Capii SRI dau lecții de politică și administrație

Capii SRI dau lecții de politică și administrație
Actualul ambasador al României în Statele Unite ale Americii, fost director al Serviciului Român de Informații, George Cristian Maior, are asigurat un post de profesor universitar la Școala Superioară de Studii...

Carantină la mișto, în marginea Bucureștiului

Carantină la mișto, în marginea Bucureștiului
Popești-Leordeni, așezare în sud-estul Capitalei. Populație: 42.468 de locuitori. Cazuri confirmate SARS-CoV-2 în ultimele două săptămâni: 405 persoane. Rata de incidență: 9,54 la mia de locuitori. Decizie...

Când ne ajută poziţia pruncului în burta mamei

Când ne ajută poziţia pruncului în burta mamei
Durerile de spate reprezintă cauza celor mai multe consultaţii la medici, ele produc cele mai multe concedii medicale în lumea largă. Acea poziţie ca a pruncului în burta mamei ajută pentru relaxarea spatelui și...

Poliția de Frontieră depistează persoane, după bătăile inimii, cu echipamente cumpărate de la apropiații generalului „Timpanul”

Poliția de Frontieră depistează persoane, după bătăile inimii, cu echipamente cumpărate de la apropiații generalului „Timpanul”
Galerie Foto Fiul patronului de la Mira Telecom, o entitate abonată, de ani buni, la contracte grele cu instituțiile din zona siguranței naționale, livrează, pentru Poliția de Frontieră, începând cu 9 noiembrie, dispozitive...

Cu semnătură, pe moarte călcând

Cu semnătură, pe moarte călcând
Galerie Foto „Refuz transportul la spital, îmi asum toate riscurile şi consecinţele, inclusiv decesul”.  Observaţia scrisă cu pixul transformă fişa de caz COVID într-un fel de certificat de deces. Pe care pacientul...

Parlamentarii termină mandatul cu datorii de aproape 100 de milioane de lei. Deputații au credite de 64 de milioane

Parlamentarii termină mandatul cu datorii de aproape 100 de milioane de lei. Deputații au credite de 64 de milioane
Galerie Foto Din cei 326 de deputați care își încheie mandatul de parlamentar luna viitoare, 180 au datorii pe persoană fizică, cumulate, în cuantum de nu mai puțin 63.726.506,51 de lei. Creditorii, ca...

Vineri, cartea „Teatru”, de Sidonia Drăgușanu. „Să scriu o piesă de teatru care să provoace scandal?! Dar ce fac pe urmă?”

Vineri, cartea „Teatru”, de Sidonia Drăgușanu. „Să scriu o piesă de teatru care să provoace scandal?! Dar ce fac pe urmă?”
Galerie Foto Jurnalul vă propune vineri o carte specială pentru iubitorii dramaturgiei, dar și pentru cei care vor să descopere un gen plin de acțiune, replici spumoase, amuzante și profunde: „Teatru”, de Sidonia...

Primarul Sectorului 1, Clotilde Armand, consiliat de un „legionar” condamnat, în Germania, pentru două crime

Primarul Sectorului 1, Clotilde Armand, consiliat de un „legionar” condamnat, în Germania, pentru două crime
Galerie Foto Clotilde Armand a anunțat, ieri, pe contul său de socializare, că a demis conducerile a trei direcții din cadrul Primăriei Sectorului 1, din Capitală. Printre structurile decapitate se numără și Poliția...

O inimă cu doar 6-8 extrasistole pe zi nu cere tratament

O inimă cu doar 6-8 extrasistole pe zi nu cere tratament
Profesorul doctor Horaţiu Moldovan a condus şi conduce secţii importante de chirurgie cardio-vasculară. A făcut inovaţii în tehnicile de chirurgie cardiacă, în disecţia acută de aortă, în anevrismele de...

ATI în flăcări, la Piatra Neamț. Tragedii la indigo, din cinci în cinci ani

ATI în flăcări, la Piatra Neamț. Tragedii la indigo, din cinci în cinci ani
Galerie Foto Incendiul de la Spitalul de Urgență din Piatra Neamț, unde, sâmbătă, și-au pierdut viața zece pacienți Covid-19, internați la Terapie Intensivă, ar fi pornit de la instalația de alimentare cu energie...

Bilanț la sfârșit de mandat. Jumătate dintre senatori termină legislatura cu datorii de peste 32 de milioane de lei

Bilanț la sfârșit de mandat. Jumătate dintre senatori termină legislatura cu datorii de peste 32 de milioane de lei
Galerie Foto Alegerile parlamentare bat la ușă, teoretic scrutinul urmând să aibă loc pe data de 6 decembrie, iar actualul Legislativ își încetează mandatul pe data de 21 decembrie. La patru ani de când au fost aleși,...

Risc major. De ce grăsimea face ravagii în caz de COVID. Dr. George Sirețeanu: Obezitatea înseamnă, practic, un sistem imun sabotat

Risc major. De ce grăsimea face ravagii în caz de COVID. Dr. George Sirețeanu: Obezitatea înseamnă, practic, un sistem imun sabotat
Galerie Foto „Gras și frumos”, expresie atât de des folosită de părinții și bunicii noștri, nu doar că nu mai este de actualitate, ba chiar a devenit motiv de îngrijorare în vremuri de COVID. Grașii de azi sunt mai...
Serviciul de email marketing furnizat de