x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Comandantul Nicolae Dinescu - "Aşa ceva nu s-a mai întâmplat!"

0
Autor: Andreea Tudorica Veronica Micu 10 Ian 2008 - 00:00
Comandantul Nicolae Dinescu -


Pilotul aeronavei Tarom implicate în incidentul din 30 decembrie 2007, de pe Aeroportul "Henri Coandă", ne-a declarat că maşina de pe pistă nu a putut fi evitată, nefiind semnalizată şi că accidentul s-a produs în urma unei neconcordanţe între turnul de control şi echipa de la balizaj a firmei UTI.



Pilotul aeronavei Tarom implicate în incidentul din 30 decembrie 2007, de pe Aeroportul "Henri Coandă", ne-a declarat că maşina de pe pistă nu a putut fi evitată, nefiind semnalizată şi că accidentul s-a produs în urma unei neconcordanţe între turnul de control şi echipa de la balizaj a firmei UTI.


  • Jurnalul Naţional: Domnule comandant Dinescu, suntem în 30 decembrie 2007. Povestiţi-ne ce s-a întâmplat în acea zi, de la urcarea dumneavostră în avion până la evacuare.
Nicolae Dinescu: Primul pas, după ce s-au închis uşile, a fost să cer organelor de trafic, care se numesc "ground control", permisiunea de împingere a avionului din stand şi pornirea motoarelor. Ceea ce am şi obţinut de la ei. După care, cu pasagerii în avion, am făcut o degivrare întrucât era necesară pentru că era o ceaţă care îngheţa. După această degivrare am cerut permisiunea de rulaj. Rulaj care a durat 10-12 minute. Era cam 11.25-11.30. Permisiunea de rulare şi decolare de pe pistă o primim de la alt organ de control. Adică turnul de control, care ne-a dat aprobarea de intrare, aliniere pe pistă şi decolare. Urma să anunţăm turnul de control imediat după decolare, aceasta fiind o procedură care se aplică în condiţii de vizibilitate redusă. Ceea ce nu s-a mai întâmplat din cauza apariţiei acestui obstacol.


  • Cât a rulat avionul până aţi observat maşina firmei UTI?
Cam 500 de metri. Iar distanţa de la care am văzut-o a fost cam de 100 de metri. Fiind ceaţă densă, iar maşina de culoare albă, aceasta abia se distingea. Maşina nu era semnalizată în niciun fel, deşi regulamentul prevede acest lucru. Dacă ar fi fost semnalizată, poate că am fi reuşit s-o vedem cât de cât la timp pentru că o lumină de acest gen se distinge mai uşor. Puteam să facem altceva. Intram în câmp cu avionul şi am fi putut evita coliziunea. Aşa, ne-a fost imposibil să evităm impactul pentru că avionul era în accelerare.


  • Care sunt procedurile aplicate în caz de trafic în condiţii de vizibilitate redusă?
Eu nu ştiu ce proceduri trebuie să urmeze cei de la turnul de control, dar ştiu care sunt ale noastre, ale piloţilor. Din punctul nostru de vedere, noi trebuie să cerem aprobări, iar ei trebuie să ni le dea. Ground-ul ne dă pornirea şi rulajul după care ne face legătura cu turnul de control, care ne dă voie să intrăm pe pistă, să ne aliniem şi să decolăm.


  • Din câte ştiţi, în condiţii de trafic pe vizibilitate redusă, se fac astfel de lucrări de balizaj?
Nu ştiu care sunt procedurile lor, dar nu cred că sunt normale, în condiţiile în care noi rulăm în afara pistei pe căile de rulaj cu o maşină "follow-me" în faţa noastră. Şi înainte de decolare şi după aterizare există o astfel de maşină care ne ghidează către standul arondat.


  • Domnule comandant, după părerea dumneavoastră, cine se face vinovat pentru acest incident?
Nu pot să spun. Există o comisie de anchetă care urmează să se pronunţe, dar părerea mea este că a fost o lipsă de coordonare între turnul de control şi echipa de la balizaj a firmei UTI. Eu am înţeles că turnul de control a dat aprobare echipei să intre pe pistă. Probabil că a uitat să mai dea şi ordinul de eliberare a pistei.


  • Până să vedeţi maşina şi până în momentul impactului, a apucat cineva din turnul de control să vă avertizeze de prezenţa acesteia pe pistă?
Nu. În condiţii de vizibilitate redusă, adică în cazul nostru, din momentul dării aprobării de decolare şi până la următorul call al nostru, când noi trebuia să le comunicăm decolarea, nu mai intervine nimeni. Doar noi, piloţii, mai putem interveni în caz de defectare a motorului, moment în care se întrerupe decolarea. Dar turnul de control nu poate interveni sub nicio formă după ce ne-a dat aprobarea de decolare, iar noi suntem în accelerare.
În turnul de control sunt mai mulţi operatori, din câte ştiu eu. La fel este şi la ground control. Şi este normal să fie aşa. Ce te faci dacă i se face unui rău? Trebuie să fie altcineva care să-i preia atribuţiile. Şi să nu uităm că mai intervine şi oboseala. Peste toţi, însă, există un superviser care-i controlează pe toţi. În momentul decolării nouă ne-a dat permisiunea un bărbat, iar după ce am întrerupt decolarea şi am anunţat că suntem degajaţi undeva în câmp şi am chemat pompierii şi salvarea, în frecvenţă a apărut vocea unei femei care ne-a întrebat unde suntem localizaţi pentru că în acea ceaţă densă nici pompierii nu reuşeau să ne găsească. Am dat nişte repere şi au venit relativ repede.


  • Aţi cerut cuiva explicaţii în legătură cu ceea ce s-a întâmplat?
În momentele acelea noi aveam de respectat procedurile de evacuare a pasagerilor. Şi nu aveam de unde să ştiu dacă avionul va lua sau nu foc. Eu am părăsit ultimul avionul după ce m-am asigurat că în avion nu mai este nici un pasager sau membru al echipajului şi am comunicat că, din acel moment, nu mai pot să discut cu nimeni pentru că şi eu urma să părăsesc nava. Asta i-am spus operatorului din turnul de control, care cerea date suplimentare în legătură cu poziţia aeronavei. Eu nu am putut să-mi expic ce căuta acea maşină pe pistă. Ulterior, am aflat că acea echipă lucra la schimbarea becurilor de pe axa pistei. Comisia va stabili cine a dat ordin, cine a dat aprobare ca acel utilaj să intre pe pistă. Dar există înregistrări cu tot ce s-a vorbit în turnul de control şi se va stabili cu certitudine a cui a fost vina. Cel mai rău lucru care se putea întâmpla era să explodeze avionul şi să moară oameni, dar şi în condiţiile unui incendiu se mai pot salva vieţi pentru că există instalaţii speciale la bordul avionului, de stingere a incendiului, pe care noi le-am declanşat anticipat. Aşa spune procedura. Norocul nostru a fost că, în momentul impactului cu maşina, jamba stângă a trenului a rămăs pe pistă. A deviat traiectoria şi am intrat foarte repede pe câmp. Dacă rulam mult pe pistă exista pericolul ca, din cauza frecării de beton, să se producă scântei. Aşa, pe pământ moale cu zăpadă, acest pericol s-a diminuat. Astfel de incidente nu s-au mai petrecut. Ştiu lucrul ăsta deoarece compania ne asigură documentaţie, reviste de specialitate din întreaga lume, ca să ştim cum să reacţionăm în cazul producerii unor diverse incidente. Aşa ceva, însă, eu nu am mai întâlnit.


  • Din cauza şocului, lucrătorilor de la UTI li s-a recomandat de către medic izolare totală timp de 10 zile. Dumneavoastră aţi simţit nevoia unei pauze?
Nu. Eu mi-am continuat activitatea în mod normal. Dacă aş fi avut cel mai mic semn că aş fi păţit ceva, pur şi simplu dădeam telefon şi chemam rezerva. Dar nu s-a pus problema de aşa ceva.

Citeşte mai multe despre:   special,   pistă,   control,   turnul

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Bugetarul-nabab Băsescu atacă primăria călare pe un sac de bani. „Petrov”, cel mai tare la capitolul bani, mult peste Tăriceanu, Firea şi Nicuşor Dan

Bugetarul-nabab Băsescu atacă primăria călare pe un sac de bani. „Petrov”, cel mai tare la capitolul bani, mult peste Tăriceanu, Firea şi Nicuşor Dan
Galerie Foto Dintre cei cinci candidați propuși de partidele politice puternice, pentru funcția de primar general al Capitalei, doar patru au declarații de avere și de interese completate la zi. Generalul Ion Sîrbu, opțiunea...

Incredibil. DSU susține că instanța a încălcat legea când a ridicat carantina instituită în localitatea Gornet

Incredibil. DSU susține că instanța a încălcat legea când a ridicat carantina instituită în localitatea Gornet
Galerie Foto Înalta Curte de Casație și Justiție trebuie să soluționeze, mâine, recursul formulat de Departamentul pentru Situații de Urgență, împotriva hotărârii Curții de Apel București, prin care, în data de 4...

Mircea Barzuca, omul care are grijă de moștenirea lăsată de marea artistă Margareta Sterian: ”Nepăsarea, imensa nepăsare a autorităților, a făcut ca operele ei să rămână nevăzute”

Mircea Barzuca, omul care are grijă de moștenirea lăsată de marea artistă Margareta Sterian:  ”Nepăsarea, imensa nepăsare a autorităților, a făcut ca operele ei să rămână nevăzute”
Galerie Foto Margareta Sterian, una dintre marile artiste date de România secolului trecut, are un destin copiat la indigo cu al altor oameni de cultură: operele îi sunt apreciate mai mult în străinate decât acasă....

Pentru evitarea gastritelor, mai puţine mezeluri și conserve

Pentru evitarea gastritelor, mai puţine mezeluri și conserve
Auzeai pe buzele multor oameni tânguirea: „Mă doare, mă supără stomacul, am gastrită”! Cu implementarea investigaţiei endoscopice, cu acea cameră video, s-au limpezit multe diagnostice în bolile digestive....

Legea carantinei pune instanțele într-o situație ingrată: dau drumul pe stradă la infectați sau țin arestate medical persoane sănătoase

Legea carantinei pune instanțele într-o situație ingrată: dau drumul pe stradă la infectați sau țin arestate medical persoane sănătoase
Galerie Foto Internarea cu forța, în unitățile sanitare sau în locațiile afiliate acestor unități medicale, prevăzute în noua lege privind carantina și izolarea, mult lăudată de Guvern și de președinte, încalcă...

Situația măștilor pentru nevoiași va fi tranșată de instanță la 10 zile după expirarea celei de-a treia lună de stare de alertă

Situația măștilor pentru nevoiași va fi tranșată de instanță la 10 zile după expirarea celei de-a treia lună de stare de alertă
Achiziția pe care Ministerul Sănătății este obligat să o facă, prin lege, privind măștile ce trebuie să fie puse, gratuit, la dispoziția categoriilor vulnerabile din punct de vedere fianciar, va fi tranșată...

Cei cu gută trebuie să evite carnea roşie, tânără, organele și mezelurile

Cei cu gută trebuie să evite carnea roşie, tânără, organele și mezelurile
Există boli care atacă articulaţiile degetelor, cum sunt poliartrita reumatoidă, dar şi guta. Celebra artistă Edith Piaf avea degetele atât de deformate, strâmbe ca nişte vreascuri, încât strângea în palmă...

Arestarea medicală a președintelui CJ Giurgiu, desființată de judecători. Instanța consideră carantinarea acestuia nelegală și netemeinică

Arestarea medicală a președintelui CJ Giurgiu, desființată de judecători. Instanța consideră carantinarea acestuia nelegală și netemeinică
Galerie Foto Motivare devastatoare a Judecătoriei Giurgiu împotriva măsurilor instituite de Direcția de Sănătate Publică Giurgiu împotriva președintelui Consiliului Județean Marian Mina. Acesta a fost plasat, pur și simplu...

Guvernul a prins „soldurile”: își cumpără măști la jumătate de preț față de cele pentru persoanele vulnerabile

Guvernul a prins „soldurile”: își cumpără măști la jumătate de preț față de cele pentru persoanele vulnerabile
Galerie Foto Membrii Palatului Victoria și-au asigurat stocurile necesare de măști de protecție facială, pentru două luni, de la o companie pe care premierul Ludovic Orban a vizitat-o la debutul stării de alertă și care,...

Judecătorii eliberează primii pacienți „arestați” în spitale

Judecătorii eliberează primii pacienți „arestați” în spitale
Galerie Foto Cel puțin trei judecătorii, din trei județe diferite, au dispus punerea în libertate a persoanelor carantinate ilegal, prin decizii ale Direcției de Sănătate Publică, motivarea hotărârilor instanțelor fiind...

După scoaterea vezicii biliare, omul poate mânca orice

După scoaterea vezicii biliare, omul poate mânca orice
Galerie Foto Mulţi oameni şi-au găsit un vinovat de serviciu pentru neplăcerile digestive: bila. Care este adevărul despre vezica biliară ne explică profesor doctor Nicolae Iordache, de la Spitalul „Sfântul...

Gheorghe Smeoreanu, autorul romanului „Regele și regina sistemului solar”: „Niciodată omenirea nu a citit cărți, a citit doar elita omenirii”

Gheorghe Smeoreanu, autorul romanului „Regele și regina sistemului solar”: „Niciodată omenirea nu a citit cărți, a citit doar elita omenirii”
Galerie Foto La începuturile democrației, scriitorul Gheorghe Smeoreanu devenea primul patron al unui ziar privat din România - Curierul de Vâlcea. De fel plimbăreț, ajuns în cele mai exotice locuri ale lumii, acesta își...

Casa de Cultură a Sindicatelor din Suceava, preluată ilegal, scoasă la mezat la fel de ilegal

Casa de Cultură a Sindicatelor din Suceava, preluată ilegal, scoasă la mezat la fel de ilegal
Exploatată zeci de ani de sindicatele apărute după 1990, Casa de Cultură a Sindicatelor din Suceava a fost lăsată în paragină. În loc să spună ce au făcut cu banii obţinuţi din activităţile desfăşurate...

Cel mai mare sector din București, filmat pentru serviciile secrete

Cel mai mare sector din București, filmat pentru serviciile secrete
Galerie Foto În toamna anului 2017, când, la nivelul societății românești, exista o dispută aprinsă cu privire la neconstituționalitatea protocoalelor de cooperare încheiate, în 2009 și 2016, de Parchetul General, DNA...

Campania de „pîrjolire” a turismului românesc

Campania de „pîrjolire” a turismului românesc
Secretarul de stat pentru Turism, Emil-Răzvan Pîrjol, a reușit, în timp record, să distrugă tot ce s-a făcut bine în ultimii ani pentru industria ospitalității. În timp ce Pîrjol se filmează pe șalupă,...
Serviciul de email marketing furnizat de