x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Culisele unui zbor ratat

0
Autor: Mara Raducanu 08 Ian 2008 - 00:00
Culisele unui zbor ratat


● FOTOGRAFII IN EXCLUSIVITATE SURPRINSE DE UN PASAGER CHIAR IN MOMENTUL EVACUARII
Duminică seară, pasagerii cursei TAROM, cu destinaţia Sharm el Sheikh, din 30 decembrie 2007, au revenit acasă. Aceştia au povestit clipele de coşmar trăite in "avionul groazei" in momentul decolării, atunci cănd aeronava s-a lovit de o maşină aflată pe pistă. Ancheta (controversată) este in curs. Povestea unei maşini care a dărămat... un avion. Sau cronica unui zbor ratat...

● FOTOGRAFII IN EXCLUSIVITATE SURPRINSE DE UN PASAGER CHIAR IN MOMENTUL EVACUARII
Duminică seară, pasagerii cursei TAROM, cu destinaţia Sharm el Sheikh, din 30 decembrie 2007, au revenit acasă. Aceştia au povestit clipele de coşmar trăite in "avionul groazei" in momentul decolării, atunci cănd aeronava s-a lovit de o maşină aflată pe pistă. Ancheta (controversată) este in curs. Povestea unei maşini care a dărămat... un avion. Sau cronica unui zbor ratat...


30 decembrie 2007. O singură zi inainte de trecerea in noul an. Aeroportul "Henri Coandă". Pentru cei 117 pasageri ai unei curse charter TAROM, care tocmai decola spre staţiunea egipteană Sharm el Sheikh, fericirea de a petrece Sărbătorile pe meleaguri străine s-a transformat intr-un adevărat coşmar. Aceştia au revenit duminică din excursie şi au rememorat clipele de coşmar trăite inaintea decolării.


Povestea unei maşini care a dărămat un avion. Din culisele unui zbor ratat... Aeroportul "Henri Coandă" geme de petrecăreţi. Fiecare grăbit să aterizeze căt mai repede la destinaţia dorită. Nu-i puţin lucru să petreci căteva zile departe de Bucureşti. Şi, dacă te "loveşte" fericirea tocmai la intrarea in Noul An, atunci te poţi considera un norocos al sorţii. Dar socoteala din tărg nu pare să se potrivească intotdeauna cu cea de pe aeroport (in cazul nostru Henri Coandă!). Mărturie stau momentele prin care au trecut pasagerii programaţi spre cursa Egipt care au trăit pe propria piele momente de coşmar. Şi asta chiar inainte de... decolarea avionului.


PLECÃ...M. DAR INCOTRO?! Se făcuse deja 10:30 cănd cei 117 pasageri ai cursei charter TAROM cu destinaţia spre staţiunea egipteană Sharm el Sheikh erau chemaţi pentru imbarcare. Zborul 3107. Pănă aici, toate bune! Forfotă mare şi ceva agitaţie. Nu-i bai, emoţiile plecării sunt, am zice, constructive. Căci, intre noi fie vorba, cine nu ar fi nerăbdător să "debuteze" in 2008 pe tărămuri egiptene?! Insă, stănd in faţa Porţii 2 şi privind puţin pe geam, iţi cam trece pofta de răs. Ceaţa densă te impiedică să vezi pănă şi avionul din faţa geamului. Cu greu reuşeşti să identifici ceva. Şi, dacă iţi trece prin stomac vreun fior, găndul că o să vezi Egiptul te consolează repede. Trece. Dar cănd?!


GATA IMBARCAREA, NU ŞI ZBORUL! Ora 11:00. După o jumătate de oră intărziere, iată că pasagerii au in sfărşit parte de mult aşteptata imbarcare in avion. Prin tunel. "Am stat 45 de minute in aeronavă. Informaţiile pe care ni le ofereau insoţitorii de bord păreau să ne indice că nu aveam liber de zbor. Probabil din cauza condiţiilor meteorologice. După, avionul s-a oprit pe platou, unde s-a făcut degivrarea", ne-a mărturisit Radu Cristea, unul dintre pasagerii care au trăit live momentele de coşmar. El este cel care a pus in exclusivitate la dispoziţia ziarului nostru fotografiile de la locul accidentului. Treptat, treptat, in aeronavă suşotelile şi panica şi-au făcut loc. "Ce se intămplă? Oare căt ne mai ţine aici pănă decolăm? Se anulează zborul? E vreo defecţiune?" Iată doar căteva dintre intrebările oamenilor care incepuseră deja să aibă oarece indoieli in legătură cu zborul spre Egipt. După indelungi aşteptări, avionul Boeing 737-300 a ajuns pe aliniamentul pistei. Gata startul! Căci, din turnul de control, piloţii au primit intr-un final permisiunea de decolare. Motoarele sunt turate la maximum, iar aeronava incepe să prindă viteză. Cam vreo 200 de kilometri la oră. Nu-ţi rămăne decăt să-ţi faci cruce şi să te găndeşti că peste căteva ore eşti la Piramide.


După atăta aşteptare, iată că se apropie şi decolarea mult dorită. Din nou, ghinion de neşansă! Preţ de căteva secunde, o bubuitură puternică pare să dărăme din nou universul pasagerilor. "Deplasarea către stănga a fost mult mai puternică ca de obicei. Inăuntru părea că s-a rupt ceva. Am simţit o bubuitură. Era ca şi cum s-ar fi scufundat un vapor. Totul s-a petrecut extrem de repede. Nu am apucat să conştientizăm ce se intămplase. Ni s-a cerut să fim calmi", rememoreaza domnul Cristea acele clipe de panica. Dintr-o dată, aeronava a ieşit de pe pistă, a mai rulat aproximativ 300 de metri pe cămp, oprindu-se pe o aripă in solul afănat. La locul incidentului au venit imediat mai multe echipaje ale Pompierilor şi Ambulanţa. După căteva secunde, oamenii au fost sfătuiţi să părăsească de urgenţă aeronava. Din povestirile acestora, in avion se simţea deja miros de fum, aceştia fiind evacuaţi pe uşile de urgenţă. Pe feţele tuturor se citea groaza. Din nou intrebări fără răspuns. De data aceasta ce se mai intămplase?!

"Am fost luaţi de un autobuz al aeroportului. Eram in continuare in beznă. Nimeni nu ne spunea nimic. Pe geam am zărit roata avionului trăntită undeva pe pistă", ne-au povestit căţiva pasageri.


MAŞINA CARE A DÃ...RĂMAT... AVIONUL! După misteriosul incident, aveam să aflăm că aeronava de aproape 60 de tone a fost oprită de la decolare de o... maşină aparţinănd Departamentului Intreţinere Sol (UTI). Autoturismul, un fel de "măr al discordiei", transporta patru muncitori care schimbau becurile arse de la balizajul pistei. După tragica experienţă, şase oameni au renunţat la Egipt şi au decolat spre casele lor. Pentru cei cu nervii mai tari, urma un alt chin. O nouă incercare de decolare. Se făcuse deja ora 16:00, cănd cei 111 pasageri visau din nou la meleagurile egiptene.
In urmă au rămas, ca de obicei, acuzele şi ridicatul din umeri. La asta se pare că suntem cei mai buni.

Ancheta, in desfăşurare

Un incident aviatic de proporţiile celui petrecut pe Aeroportul "Henri Coandă" nu poate fi trecut cu vederea doar pentru că, printr-o minune, nu a provocat victime.

Conform tuturor documentelor aviatice, incidentul de faţă este calificat drept accident de aviaţie, pentru că s-a soldat cu avarierea gravă a aeronavei, ceea ce inseamnă că rezistenţa structurală a aparatului de zbor a fost serios afectată. Care sunt factorii care ar fi putut provoca accidentul de la "Henri Coandă", aceasta numai ancheta oficială, care se află in măinile reprezentanţilor Ministerului Transporturilor şi ai Autorităţii Aeronautice Civile Romăne o poate stabili. Cert este că la ceea ce numim "turnul de control" situaţia nu este dintre cele mai fericite, inregistrăndu-se, de-a lungul timpului, numeroase nemulţumiri, concretizate in plăngeri din partea personalului, după cum afirmă surse familiarizate cu subiectul. Coordonatorii anchetei urmează să stabilească vinovăţiile după ce vor analiza discuţiile inregistrate intre turn şi sol. Dacă este vorba strict despre o eroare umană (provocată de factori pe care urmează ca ancheta să-i stabilească) sau de un complex de factori, care să includă şi chestiunile tehnice care au stat la baza nemulţumirilor despre care vorbesc cei familiarizaţi cu munca de la turnul de control, rămăne de văzut. Dacă se va dovedi că există probleme tehnice care pot pune in pericol securitatea zborurilor, acestea trebuie remediate, pentru a se evita un alt incident de acest gen. Pentru că problemele există, cel puţin aşa susţin sursele noastre. Şi una ar ţine chiar de serviciul de dirijare (turnul de control), care a fost dotat cu o staţie despre care controlorii susţin că nu este dintre cele mai performante, avănd o remanenţă de căteva secunde in transmiterea informaţiilor. Există, susţin aceleaşi surse, reclamaţii in acest sens din partea controlorilor, inregistrate incă de acum căteva luni, dar care nu au fost urmate de soluţionări. Ce inseamnă, de fapt, această "remanenţă"? Intr-o explicaţie simplificată la maximum, aceasta se traduce astfel: din momentul in care controlorul apasă pe buton şi pănă se face auzit trec căteva secunde. Care pot fi cruciale, cum, de fapt, s-a adeverit. De altfel, intr-o declaraţie in premieră făcută la un post naţional de televiziune, şeful de tură din nefericita zi a accidentului, Virgil Vinersariu, explica şi faptul că pe Henri Coandă nu există un radar de sol, in condiţiile in care aici aterizează şi decolează zilnic zeci de aeronave. In urma evenimentului de pe aeroport, insă, Ministerul Transporturilor a anunţat că va achiziţiona un radar de sol pentru "Henri Coandă". Pentru a obţine mai multe informaţii despre eventualele probleme de la Otopeni am incercat să-l contactăm telefonic pe Virgil Vinersariu, insă acesta a refuzat, probabil pentru a nu influenţa mersul anchetei.

Preşedintele Comisiei de Anchetă din cadrul Ministerului Transporturilor, Alexandru Ciucă, a precizat ieri că producerea acestui incident s-a petrecut pe fondul necoordonării intre turnul de control şi echipa care lucra pe pistă. Asta e concluzia preliminară la care s-a ajuns după ascultarea primelor inregistrări din ziua accidentului. "Nu am voie să mă antepronunţ. Nu pot să spun decăt că in tura respectivă, la Romatsa, se aflau mamă şi fiu in serviciu. Comisia de investigare lucrează la caz", a mai spus Ciucă.

Citeşte mai multe despre:   special,   căteva,   coandă,   henri,   henri coandă,   coand,   henri coand

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Rămas fără deputăție, Ponta s-a jucat, puțin, de-a avocatul, după care a intrat în afaceri 

Rămas fără deputăție, Ponta s-a jucat, puțin, de-a avocatul, după care a intrat în afaceri 
Galerie Foto La o lună și opt zile după ce a ratat intrarea în Parlamentul României, Victor Ponta, președinte al Pro România, fost deputat și ex-prim ministru, a intrat în afaceri. El a înmatriculat compania SC VP Projects...

Război la baionetă între Putere și Opoziție pentru majorarea alocațiilor de stat pentru copii

Război la baionetă între Putere și Opoziție pentru majorarea alocațiilor de stat pentru copii
Parlamentarii umaniști au anunțat, ieri, că se alătură colegilor din grupurile parlamentare ale PSD, din Senat și Camera Deputaților, pentru a susține unul dintre amendamentele depuse la Legea Bugetului de stat...

Directorul general de la Complexul Energetic Hunedoara câștigă, din birou, cât zece mineri de la Lupeni în subteran

Directorul general de la Complexul Energetic Hunedoara câștigă, din birou, cât zece mineri de la Lupeni în subteran
Galerie Foto Salariile, neplătite cu lunile, pentru care minerii de la Mina Lupeni au protestat, închizându-se timp de șapte zile în subteran, reprezintă a zecea parte din indemnizația lunară pe care o încasează fostul...

Dictatura lui Nicușor Dan: își supune primăriile de sector

Dictatura lui Nicușor Dan: își supune primăriile de sector
Galerie Foto Un scandal uriaș s-a declanșat luni, când primarul general, Nicușor Dan, a decis în numele primăriilor de sectoare anularea Planurilor Urbanistice Zonale (PUZ). Anularea acestor PUZ-uri înseamnă milioane de...

Tensiunea cu valori schimbătoare este începutul hipertensiunii

Tensiunea cu valori schimbătoare este începutul hipertensiunii
Hipertensiunea arterială este pe tristul podium al celor mai răspândite boli. În rândul populaţiei au apărut o sumedenie de întrebări, care trebuie lămurite. Explică boala hipertensivă prof. dr. Daniela...

Corupția, măsurată pe ultima uliță a Bucureștiului. O asfaltare furată 100%

Corupția, măsurată pe ultima uliță a Bucureștiului. O asfaltare furată 100%
Intrarea Şimleu. O stradă liniştită din sectorul 5 al Capitalei, cu case vechi, printre care au răsărit în ultimii ani şi case cu etaj. Locuitorii ei au însă o mare supărare. Strada lor se scufundă în noroi...

Compania de asigurări Euroins, client fidel al amenzilor ASF 

Compania de asigurări Euroins, client fidel al amenzilor ASF 
Consiliul Autorității de Supraveghere Financiară a decis, în urma controalelor efectuate de departamentele de specialitate din cadrul Autorității, aplicarea unei amenzi de 500.000 de lei companiei de asigurări...

Familia politică a lui Cioloș a penetrat PNL și Guvernul încă din 2019. Umbra lui „Grindă”, la șefia Achizițiilor Publice.

Familia politică a lui Cioloș a penetrat PNL și Guvernul încă din 2019. Umbra lui „Grindă”, la șefia Achizițiilor Publice.
Galerie Foto Tehnocrații lui Cioloș sunt în tot și în toate, în noul guvern de coaliție condus de Florin Cîțu. Dacă în ediția de ieri “Jurnalul” a devoalat rețeaua de la Ministerul Sănătății, adusă de Vlad...

“Vacanța” lui Maior la Washington, întreruptă de Iohannis cu doi ani întârziere

“Vacanța” lui Maior la Washington, întreruptă de Iohannis cu doi ani întârziere
Galerie Foto Fostul șef al SRI, din perioada regimului condus de Traian Băsescu, George Cristian Maior, a fost rechemat, ieri, prin decret prezidențial, de către Klaus Iohannis, din funcția de ambasador al României în SUA....

Compania Coaliției de dreapta, cu acționarul plecat puțin la Bruxelles. Afacerile, transferate de la un guvern la altul

Compania Coaliției de dreapta, cu acționarul plecat puțin la Bruxelles. Afacerile, transferate de la un guvern la altul
Galerie Foto Compania de consultanță controlată de europarlamentarul USR-PLUS Dragoș Pîslaru, fost ministru al Muncii, în timpul guvernului condus de Dacian Cioloș, s-a mufat la contractele guvernamentale, finanțate prin...

Fetiţă de 3 ani ajunsă la psiholog, după ce a fost terorizată de o îngrijitoare la creşă

Fetiţă de 3 ani ajunsă la psiholog, după ce a fost terorizată de o îngrijitoare la creşă
Galerie Foto O fetiţă de doar 3 ani a fost terorizată psihic mai multe luni de o infirmieră de la o creşă din sectorul 4 al Capitalei. Din cauza relelor tratamente la care a fost supusă, fetiţa a început să se dea acasă cu...

Unde duce setea de personal, la Administrația Bazinală Prut-Bârlad

Unde duce setea de personal, la Administrația Bazinală Prut-Bârlad
Simona Iancu, celebra angajată a directorului autointitulat „animal politic”, a fost detaşată de la Primăria Vatra Moldoviţei, din judeţul Suceava, la Administraţia Bazinală de Apă Prut-Bârlad din cauza...

31 de senatori și colecția lor privată de bijuterii și opere de artă de 1,7 milioane de euro

31 de senatori și colecția lor privată de bijuterii și opere de artă de 1,7 milioane de euro
Galerie Foto Dacă deputații, dublu ca număr de parlamentari față de Senat, se pot lăuda cu adevărate colecții de ceasuri, bijuterii, opere de artă sau bunuri de valoare de peste 3,5 milioane de euro, aleșii din Camera...
Serviciul de email marketing furnizat de