x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Culisele unui zbor ratat

Culisele unui zbor ratat

de Mara Raducanu    |    08 Ian 2008   •   00:00
Culisele unui zbor ratat

● FOTOGRAFII IN EXCLUSIVITATE SURPRINSE DE UN PASAGER CHIAR IN MOMENTUL EVACUARII
Duminică seară, pasagerii cursei TAROM, cu destinaţia Sharm el Sheikh, din 30 decembrie 2007, au revenit acasă. Aceştia au povestit clipele de coşmar trăite in "avionul groazei" in momentul decolării, atunci cănd aeronava s-a lovit de o maşină aflată pe pistă. Ancheta (controversată) este in curs. Povestea unei maşini care a dărămat... un avion. Sau cronica unui zbor ratat...

● FOTOGRAFII IN EXCLUSIVITATE SURPRINSE DE UN PASAGER CHIAR IN MOMENTUL EVACUARII
Duminică seară, pasagerii cursei TAROM, cu destinaţia Sharm el Sheikh, din 30 decembrie 2007, au revenit acasă. Aceştia au povestit clipele de coşmar trăite in "avionul groazei" in momentul decolării, atunci cănd aeronava s-a lovit de o maşină aflată pe pistă. Ancheta (controversată) este in curs. Povestea unei maşini care a dărămat... un avion. Sau cronica unui zbor ratat...


30 decembrie 2007. O singură zi inainte de trecerea in noul an. Aeroportul "Henri Coandă". Pentru cei 117 pasageri ai unei curse charter TAROM, care tocmai decola spre staţiunea egipteană Sharm el Sheikh, fericirea de a petrece Sărbătorile pe meleaguri străine s-a transformat intr-un adevărat coşmar. Aceştia au revenit duminică din excursie şi au rememorat clipele de coşmar trăite inaintea decolării.


Povestea unei maşini care a dărămat un avion. Din culisele unui zbor ratat... Aeroportul "Henri Coandă" geme de petrecăreţi. Fiecare grăbit să aterizeze căt mai repede la destinaţia dorită. Nu-i puţin lucru să petreci căteva zile departe de Bucureşti. Şi, dacă te "loveşte" fericirea tocmai la intrarea in Noul An, atunci te poţi considera un norocos al sorţii. Dar socoteala din tărg nu pare să se potrivească intotdeauna cu cea de pe aeroport (in cazul nostru Henri Coandă!). Mărturie stau momentele prin care au trecut pasagerii programaţi spre cursa Egipt care au trăit pe propria piele momente de coşmar. Şi asta chiar inainte de... decolarea avionului.


PLECÃ...M. DAR INCOTRO?! Se făcuse deja 10:30 cănd cei 117 pasageri ai cursei charter TAROM cu destinaţia spre staţiunea egipteană Sharm el Sheikh erau chemaţi pentru imbarcare. Zborul 3107. Pănă aici, toate bune! Forfotă mare şi ceva agitaţie. Nu-i bai, emoţiile plecării sunt, am zice, constructive. Căci, intre noi fie vorba, cine nu ar fi nerăbdător să "debuteze" in 2008 pe tărămuri egiptene?! Insă, stănd in faţa Porţii 2 şi privind puţin pe geam, iţi cam trece pofta de răs. Ceaţa densă te impiedică să vezi pănă şi avionul din faţa geamului. Cu greu reuşeşti să identifici ceva. Şi, dacă iţi trece prin stomac vreun fior, găndul că o să vezi Egiptul te consolează repede. Trece. Dar cănd?!


GATA IMBARCAREA, NU ŞI ZBORUL! Ora 11:00. După o jumătate de oră intărziere, iată că pasagerii au in sfărşit parte de mult aşteptata imbarcare in avion. Prin tunel. "Am stat 45 de minute in aeronavă. Informaţiile pe care ni le ofereau insoţitorii de bord păreau să ne indice că nu aveam liber de zbor. Probabil din cauza condiţiilor meteorologice. După, avionul s-a oprit pe platou, unde s-a făcut degivrarea", ne-a mărturisit Radu Cristea, unul dintre pasagerii care au trăit live momentele de coşmar. El este cel care a pus in exclusivitate la dispoziţia ziarului nostru fotografiile de la locul accidentului. Treptat, treptat, in aeronavă suşotelile şi panica şi-au făcut loc. "Ce se intămplă? Oare căt ne mai ţine aici pănă decolăm? Se anulează zborul? E vreo defecţiune?" Iată doar căteva dintre intrebările oamenilor care incepuseră deja să aibă oarece indoieli in legătură cu zborul spre Egipt. După indelungi aşteptări, avionul Boeing 737-300 a ajuns pe aliniamentul pistei. Gata startul! Căci, din turnul de control, piloţii au primit intr-un final permisiunea de decolare. Motoarele sunt turate la maximum, iar aeronava incepe să prindă viteză. Cam vreo 200 de kilometri la oră. Nu-ţi rămăne decăt să-ţi faci cruce şi să te găndeşti că peste căteva ore eşti la Piramide.


După atăta aşteptare, iată că se apropie şi decolarea mult dorită. Din nou, ghinion de neşansă! Preţ de căteva secunde, o bubuitură puternică pare să dărăme din nou universul pasagerilor. "Deplasarea către stănga a fost mult mai puternică ca de obicei. Inăuntru părea că s-a rupt ceva. Am simţit o bubuitură. Era ca şi cum s-ar fi scufundat un vapor. Totul s-a petrecut extrem de repede. Nu am apucat să conştientizăm ce se intămplase. Ni s-a cerut să fim calmi", rememoreaza domnul Cristea acele clipe de panica. Dintr-o dată, aeronava a ieşit de pe pistă, a mai rulat aproximativ 300 de metri pe cămp, oprindu-se pe o aripă in solul afănat. La locul incidentului au venit imediat mai multe echipaje ale Pompierilor şi Ambulanţa. După căteva secunde, oamenii au fost sfătuiţi să părăsească de urgenţă aeronava. Din povestirile acestora, in avion se simţea deja miros de fum, aceştia fiind evacuaţi pe uşile de urgenţă. Pe feţele tuturor se citea groaza. Din nou intrebări fără răspuns. De data aceasta ce se mai intămplase?!

"Am fost luaţi de un autobuz al aeroportului. Eram in continuare in beznă. Nimeni nu ne spunea nimic. Pe geam am zărit roata avionului trăntită undeva pe pistă", ne-au povestit căţiva pasageri.


MAŞINA CARE A DÃ...RĂMAT... AVIONUL! După misteriosul incident, aveam să aflăm că aeronava de aproape 60 de tone a fost oprită de la decolare de o... maşină aparţinănd Departamentului Intreţinere Sol (UTI). Autoturismul, un fel de "măr al discordiei", transporta patru muncitori care schimbau becurile arse de la balizajul pistei. După tragica experienţă, şase oameni au renunţat la Egipt şi au decolat spre casele lor. Pentru cei cu nervii mai tari, urma un alt chin. O nouă incercare de decolare. Se făcuse deja ora 16:00, cănd cei 111 pasageri visau din nou la meleagurile egiptene.
In urmă au rămas, ca de obicei, acuzele şi ridicatul din umeri. La asta se pare că suntem cei mai buni.

Ancheta, in desfăşurare

Un incident aviatic de proporţiile celui petrecut pe Aeroportul "Henri Coandă" nu poate fi trecut cu vederea doar pentru că, printr-o minune, nu a provocat victime.

Conform tuturor documentelor aviatice, incidentul de faţă este calificat drept accident de aviaţie, pentru că s-a soldat cu avarierea gravă a aeronavei, ceea ce inseamnă că rezistenţa structurală a aparatului de zbor a fost serios afectată. Care sunt factorii care ar fi putut provoca accidentul de la "Henri Coandă", aceasta numai ancheta oficială, care se află in măinile reprezentanţilor Ministerului Transporturilor şi ai Autorităţii Aeronautice Civile Romăne o poate stabili. Cert este că la ceea ce numim "turnul de control" situaţia nu este dintre cele mai fericite, inregistrăndu-se, de-a lungul timpului, numeroase nemulţumiri, concretizate in plăngeri din partea personalului, după cum afirmă surse familiarizate cu subiectul. Coordonatorii anchetei urmează să stabilească vinovăţiile după ce vor analiza discuţiile inregistrate intre turn şi sol. Dacă este vorba strict despre o eroare umană (provocată de factori pe care urmează ca ancheta să-i stabilească) sau de un complex de factori, care să includă şi chestiunile tehnice care au stat la baza nemulţumirilor despre care vorbesc cei familiarizaţi cu munca de la turnul de control, rămăne de văzut. Dacă se va dovedi că există probleme tehnice care pot pune in pericol securitatea zborurilor, acestea trebuie remediate, pentru a se evita un alt incident de acest gen. Pentru că problemele există, cel puţin aşa susţin sursele noastre. Şi una ar ţine chiar de serviciul de dirijare (turnul de control), care a fost dotat cu o staţie despre care controlorii susţin că nu este dintre cele mai performante, avănd o remanenţă de căteva secunde in transmiterea informaţiilor. Există, susţin aceleaşi surse, reclamaţii in acest sens din partea controlorilor, inregistrate incă de acum căteva luni, dar care nu au fost urmate de soluţionări. Ce inseamnă, de fapt, această "remanenţă"? Intr-o explicaţie simplificată la maximum, aceasta se traduce astfel: din momentul in care controlorul apasă pe buton şi pănă se face auzit trec căteva secunde. Care pot fi cruciale, cum, de fapt, s-a adeverit. De altfel, intr-o declaraţie in premieră făcută la un post naţional de televiziune, şeful de tură din nefericita zi a accidentului, Virgil Vinersariu, explica şi faptul că pe Henri Coandă nu există un radar de sol, in condiţiile in care aici aterizează şi decolează zilnic zeci de aeronave. In urma evenimentului de pe aeroport, insă, Ministerul Transporturilor a anunţat că va achiziţiona un radar de sol pentru "Henri Coandă". Pentru a obţine mai multe informaţii despre eventualele probleme de la Otopeni am incercat să-l contactăm telefonic pe Virgil Vinersariu, insă acesta a refuzat, probabil pentru a nu influenţa mersul anchetei.

Preşedintele Comisiei de Anchetă din cadrul Ministerului Transporturilor, Alexandru Ciucă, a precizat ieri că producerea acestui incident s-a petrecut pe fondul necoordonării intre turnul de control şi echipa care lucra pe pistă. Asta e concluzia preliminară la care s-a ajuns după ascultarea primelor inregistrări din ziua accidentului. "Nu am voie să mă antepronunţ. Nu pot să spun decăt că in tura respectivă, la Romatsa, se aflau mamă şi fiu in serviciu. Comisia de investigare lucrează la caz", a mai spus Ciucă.

×