Polonia a preluat de la 1 iulie, pentru o perioada de sase luni, presedintia Uniunii Europene. Jurnalul National a discutat cu doi inalti oficiali polonezi pe tema coruptiei, Julia Pitera si Pawel Wojtunik.
Julia Pitera este secretar de stat cu atributii in prevenirea iregularitatilor din institutiile publice si a vizitat Romania in 2004 ca membru al echipei care intocmea raportul de preaderare legat de transparenta institutiilor statului. Pawel Wojtunik este seful Biroului Central Anticoruptie – CBA. Lupta anticoruptie in Polonia este direct supervizata de prim-ministru, dar in Guvern atributiile ii revin secretarului de stat Pitera.
CBA a fost de asemenea infiintat sub coordonarea prim-ministrului. Julia Pitera s-a ocupat de chestiuni legate de coruptie inca din 1992, cand lucra pentru presedintele Lech Walesa in cadrul biroului pentru reformarea administratiei publice. 'Atunci am observat prima oara cum politicienii incercau sa blocheze functionarea statului. Era o perioada de lupte politice si existau probleme in adoptarea noilor legi legate de achizitiile publice, de functionarii publici', isi aminteste secretarul de stat. Ulterior, Julia Pitera a demisionat cand un nou partid condus de fosti comunisti a venit la putere si a decis sa candideze la alegerile locale. A devenit astfel consilier local in Varsovia pentru doua mandate. 'Timp de 11 ani, cat am fost consilier local, am descoperit multe mecanisme de coruptie, in special legate de privatizari, achizitii publice si grupuri de interese care au avut de castigat de pe urma afacerilor imobiliare.
Am fost data in judecata de 15 ori de membrii acestor grupuri si astfel am invatat si cum functioneaza justitia in astfel de cazuri si am observat iregularitatile din modul de functionare a instantelor. Urmarea muncii mele a fost ca un consilier local nu poate fi membru in consiliul de administratie al unei firme detinute de municipalitate sau in comisiile de licitatie publica', isi aminteste secretarul de stat. Actualul premier Donald Tusk i-a propus Juliei Pitera in 2005 sa candideze pe lista Platformei Civice (PO), partidul care este la putere in Polonia. Dupa ce PO a castigat alegerile, s-a zvonit ca Julia Pitera ar fi noul ministru al Justitiei. 'Am fost insa mai interesata', a spus secretarul de stat, 'de identificarea mecanismelor de coruptie si prevenirea acesteia. Ne-am ocupat de preventie, o sarcina dificila, dar se poate observa ca in ultimii trei ani, cu exceptia catorva cazuri, nu s-a intamplat nimic care sa atinga imaginea Cabinetului'.
Ca secretar de stat si sef al departamentului pe care-l conduce, poate verifica si identifica iregularitatile din toate institutiile statului. 'Daca exista suspiciunea unei infractiuni, pregatim o informare care ajunge la CBA, Finante, Procuratura, Politie. Din martie 2010, o noua lege a intrat in vigoare, conform careia ministrul Justitiei nu mai este si procurorul general. Presedintele tarii alege procurorul general pentru un mandat de sase ani. Am fost foarte nerabdatori sa trecem acest act legislativ, pentru ca era o problema cu chestiunea informatiilor, iar catasfrofa de la Smolensk a aratat cat de important a fost ca oamenii sa nu detina functii care le excedeaza competentele. Cand ministrul Justitiei era si procuror general, au existat date legate de iregularitati facute de functionari si eram priviti ca proprii nostri judecatori, iar publicul nu avea incredere ca procesul era obiectiv', a mai adaugat Pitera.
In ceea ce priveste planurile Poloniei in lupta impotriva coruptiei in UE, secretarul de stat a precizat ca nu este nevoie de aranjamente speciale pentru a urmari aceste chestiuni la nivel european si ca unele probleme ale Poloniei sunt prioritare, pentru ca exista o opozitie impotriva reformei, in special cand vine vorba despre companiile de stat. Legat de fondurile europene si modul in care acestea sunt folosite, Julia Pitera a mentionat ca in Polonia exista o monitorizare stricta a acestora si este o sarcina dificila pentru ca este vorba despre sume mari: 'Am avut o reactie prompta la orice reclamatie, am luat banii inapoi si ne-am asigurat ca sunt cheltuiti cum trebuie'. Polonia este impartita administrativ in 16 regiuni si guvernatorul fiecarei unitati administrative este responsabil de banii europeni alocati regiunii sale.
In ceea ce priveste un proces de coruptie, secretarul de stat a spus ca exista cazuri la procuraturile mici unde se pot observa dosare care treneaza la nesfarsit, dar statul este mai eficient in prevenirea decat in combaterea coruptiei.
CBA a fost infiintat in 2006, are in prezent 850 de angajati si functioneaza sub supravegherea premierului care actioneaza ca un fel de consilier. Seful CBA este numit pe o perioada de patru ani la propunerea prim-ministrului, dupa consultari cu presedintele tarii, Comitetul pentru Servicii Speciale si Comisia parlamentara pentru Servicii Speciale. Si nu poate avea decat doua mandate. CBA actioneaza pe patru directii diferite: infractiunile de coruptie care includ si obligatiile fiscale, contractele de donatie si subventie; controlul averilor demnitarilor, functionarilor publici si privatizarilor; activitati analitice care sunt prezentate institutiilor statului; prevenire si educare legat de coruptie, CBA editand si cateva carti in acest sens. Din 2009, Pawel Wojtunik, fost sef al Operatiunilor Speciale din cadrul Politiei poloneze si director al Biroului Central de Investigatii, a fost numit la conducerea CBA, dupa ce a primit importante distinctii pentru munca de politist.
Intrebat despre coruptia din fotbalul polonez, Wojtunik a spus ca a fost intr-adevar un caz dificil pana in momentul in care oamenii au inceput sa-si dea drumul la gura si apoi au cazut ca piesele de domino. Wojtunik nu considera faptul ca lucreaza ca sef al Anticoruptiei direct sub indrumarea premierului ca si ceva incompatibil: 'Deciziile se iau aici, la CBA, cu premierul doar discutam chestiuni tehnice legate de nevoile pe care institutia le are. Nu as accepta niciodata sa intervina cineva in munca pe care o fac'.
In 2010, CBA a avut 586 de cazuri operationale legate de coruptie si 97 de investigatii asupra averilor demnitarilor si functionarilor publici. 'Pare mic numarul anchetelor asupra averilor', a spus Wojtunik, 'insa investigatiile au fost de amploare'.