x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Integrarea, o haina prea grea pentru Romania

Integrarea, o haina prea grea pentru Romania

de Irina Cristea    |    Gabriela Antoniu    |    Lavinia Dimancea    |    07 Sep 2005   •   00:00
Integrarea, o haina prea grea pentru Romania

Cu o luna inaintea publicarii raportului de tara, autoritatile de la Bucuresti indeplinesc din vorbe o serie de angajamente care au facut obiectul unei scrisori de avertizare a Bruxellesului.

Sapte erau domeniile asupra carora Comisia Europeana atragea atentia in urma cu trei luni, in scrisoarea de avertizare trimisa Executivului. Prioritatile legislative pe integrare transmise de Guvern Parlamentului, precum si declaratiile ministrului Boagiu arata ca nici in prezent situatia nu este prea roz.

In scrisoarea de avertizare elaborata in urma evaluarii stadiului in care se afla pregatirile de aderare a Romaniei se sublinia ca in domeniile mentionate se inregistreaza intarzieri si ca situatia trebuie corectata prompt in vederea raportului extensiv de monitorizare din octombrie.

"Sper cu sinceritate ca rezultatele monitorizarii Comisiei Europene, cu toate ca sunt uneori critice, se vor constitui in incurajari pozitive spre a se aborda problemele importante cu vigoare sustinuta. Tara dumneavoastra va trebui sa faca eforturi considerabile in domeniile sus-mentionate pentru a se asigura pregatirea adecvata pentru aderare", se arata in documentul semnat de directorul general al Directiei pentru Extindere a Comisiei Europene, Fabrizio Barbaso.

APLICATI, APLICATI, APLICATI! Cuvantul-cheie al celor mai multe dintre observatiile incluse in scrisoarea de avertizare este "implementare". Astfel, la capitolul "Libera circulatie a marfurilor", Comisia cere implementarea legislatiei europene in domeniul achizitiilor publice. Tot despre implementare se pomeneste in legatura cu legislatia companiilor comerciale, unde europenii cer punerea in aplicare a drepturilor de proprietate intelectuala, in special in ceea ce priveste lupta impotriva pirateriei si a produselor contrafacute. La capitolul "Impozitare", oficialii Comisiei cer implementarea sistemelor interoperabile de impozitare computerizata, iar la Mediu este solicitata aplicarea in toate domeniile a legislatiei adoptate in conformitate cu cea europeana. Cele mai multe observatii se leaga de agricultura, concurenta si justitie si afaceri interne, cunoscute de-a lungul negocierilor de aderare drept capitole "cu probleme". Astfel, in ce priveste sectorul agricol, scrisoarea de avertizare atrage atentia asupra necesitatii infiintarii Agentiei de Plati, a infiintarii sistemelor de identificare a animalelor, a infiintarii de posturi de control sanitar-veterinar la granita si a modernizarii unitatilor agroalimentare.

In domeniul concurentei, Comisia cere imbunatatirea aplicarii ajutorului de stat, respectarea cerintelor stabilite pentru sectorul productiei de otel, initierea anchetelor din oficiu. La capitolul "Justitie si Afaceri Interne", europenii vor sa vada, pe de o parte, anchetarea eficienta si urmarirea penala a persoanelor fizice pentru delicte de coruptie de inalt nivel. Pe de alta parte, Comisia solicita o revizuire a planului de investitii pentru intarirea managementului frontierelor.

SCANDAL POLITIC. De la scrisoarea din iunie, eforturile pentru integrarea Romaniei in UE s-au regasit din plin in atentia autoritatilor de la Bucuresti, mai ales la nivel declarativ. Obiectivul integrarii in UE nu a lipsit nici in episodul demisiei premierului Tariceanu dupa ce Curtea Constitutionala a respins o serie de prevederi din pachetul de legi privind reforma in Justitie necesara aderarii si pe care Guvernul si-a asumat raspunderea in Parlament. Atunci, premierul a anuntat ca demisioneaza si ca va fi demarata procedura pentru alegerile anticipate. S-a razgandit insa, iar luna trecuta Tariceanu s-a prezentat in Parlament, unde si-a asumat raspunderea pe o declaratie politica si in care readuce in atentie preocuparea autoritatilor de la Bucuresti pentru integrarea in UE. "Integrarea europeana si reforma Justitiei reprezinta, pe de alta parte, solutia desprinderii definitive a Romaniei de trecut si au fost prioritare in intreaga activitate a Guvernului in anul 2005. (...) Integrarea in Uniunea Europeana a fost si este prioritatea numarul unu a Guvernului. Obiectivul strategic al Romaniei este integrarea la 1 ianuarie 2007, conform calendarului stabilit prin Tratatul de aderare si conform interesului Romaniei. Vom indeplini acest obiectiv in parteneriat cu Uniunea Europeana, alocand integrarii europene - asa cum ii place sa spuna comisarului pentru Extindere, Olli Rehn, fiecare minut, fiecare ceas, fiecare zi, fiecare luna. Acesta este angajamentul meu politic. Integrarea nu este insa automata. Ea implica indeplinirea corecta si in calendar a tuturor angajamentelor luate, astfel incat activarea clauzei de salvgardare sa nu fie necesara. Avem de lucru si avem nevoie de un sprijin ferm si permanent din partea Parlamentului in procesul de legiferare. Va cer acest sprijin, nu pentru mine, ci pentru Romania si pentru romani. Responsabilitatea Guvernului in procesul de aderare este uriasa. Toate resursele de care dispunem sunt alocate pentru ca planul de masuri prioritare sa fie dus la indeplinire", spunea atunci premierul. La scurt timp, Tariceanu a recurs si la prima remaniere a actualului Cabinet, unul din ministrii care si-au pierdut portofoliile fiind si cel al Integrarii Europene, Ene Dinga.

ORBAN: "PROGRESELE SUNT REALE, DAR NU SUFICIENTE"
Cum au trecut aproape trei luni de la primirea scrisorii de avertizare, am fost curiosi sa aflam ce au facut autoritatile responsabile pana acum in domeniile care au facut obiectul sesizarii oficialilor europeni. In cazul implementarii acquis-ului pentru achizitii publice, Guvernul a rezolvat problema prin emiterea unei ordonante de urgenta devenita Legea 237/2005. Ca urmare, pentru toate procedurile avand ca obiect atribuirea contractelor de publicitate cu valoare anuala cumulata, exclusiv TVA, mai mare de 2.000 de euro, autoritatea contractanta are obligatia de a publica invitatia de participare, anuntul de participare sau un anunt referitor la procedura pe pagina de Internet proprie si in sistemul informatic de utilitate publica, accesibil prin Internet, la adresa www.publicitatepublica.ro.

Tot prin ordonanta de urgenta a fost rezolvata si problema Agentiei de Plati. Actul normativ a trecut de comisii la Camera Deputatilor, urmand sa intre pe ordinea de zi a plenului. In schimb, la capitolul Mediu nu s-a implementat in toate domeniile legislatia transpusa. Transpunerea acquis-ului comunitar de mediu in legislatia nationala este in prezent de circa 95%. A fost deja transpusa in totalitate legislatia in domeniul evaluarii impactului asupra mediului, calitatii apelor, protectiei naturii, securitatii nucleare si radioprotectiei, zgomotului si este in curs de transpunere totala legislatia din celelalte sectoare: calitatea aerului, managementul deseurilor, controlul poluarii industriale, chimicale si organisme modificate genetic.

In ceea ce priveste cele opt posturi de control la granita al produselor, exista in prezent finantare, terenurile au fost achizitionate, iar pregatirile au fost facute, ne-a declarat secretarul de stat in MIE Leonard Orban (foto). Fostul negociator-sef al Romaniei cu Uniunea a precizat ca pentru cinci dintre posturi s-au asigurat finantari din buget, iar pentru celelalte s-au obtinut bani de la Banca Mondiala. "Daca nu vor exista intarzieri la finantari, vom fi gata la momentul aderarii", a spus Orban, mentionand ca doar procedurile mai greoaie ale Bancii Mondiale ar putea afecta intr-o oarecare masura calendarul.

In ansamblu, in agricultura lucrurile stau bine, potrivit secretarului de stat, care a amintit ca exista progrese importante in crearea mecanismelor de gestionare a fondurilor structurale, in conditiile in care, doar in perioada 2007-2008, Romania ar primi aproape 5 miliarde de euro. "S-au facut progrese importante, dar exista intarzieri in sectorul sanitar-veterinar, iar inregistrarea animalelor este blocata pana cand instantele se vor pronunta, in conditiile in care a existat o licitatie care a fost apoi contestata, si pana la o decizie judecatoreasca lucrurile stau pe loc", a amintit Orban.

La capitolul concurenta, dosarul siderurgic este aproape rezolvat, probleme mai existand in ceea ce priveste aplicarea de o maniera satisfacatoare a legislatei privind acordarea ajutorului de stat. "Mai exista elemente de clarificat si speram sa reusim acest lucru pana la raport", a declarat Leonard Orban. De altfel si vicepremierul Marko Bela spune ca nu s-au rezolvat toate problemele. "Incercam sa fim mai severi in eventualitatea acordarii unor ajutoare de stat si ne consultam de fiecare data cu Consiliul Concurentei. In acest domeniu s-au luat masuri foarte importante, dar aceasta nu inseamna ca s-au rezolvat toate problemele", a spus vicepremierul. "Trebuie sa fim elevi foarte buni in perioada urmatoare pentru a reusi in 2007", a punctat Marko. Cat priveste Justitia si Afacerile Interne, acestea reprezinta un capitol unde progresele sunt "mixte, nuantate". Exista un nou pachet privind reforma justitiei, dar nu s-au indeplinit inca cerintele Bruxellesului privind lupta impotriva coruptiei la nivel inalt.

IMPOZITARE. Cat priveste implementarea sistemelor interoperabile de impozitare computerizata, prin Ordinul ministrului 1722/ 18.11.2004 s-au aprobat Instructiunile privind organizarea Sistemului de administrare a creantelor fiscale. Prin acest ordin s-a stabilit ca termen initial de finalizare data de 31 martie 2005. Intre timp insa, prin modificarile aduse Codului de Procedura Fiscala, s-a impus decalarea termenului pentru 30 septembrie 2005, intrucat in sistemul informatic aflat in lucru trebuiau introduse si noile prevederi fiscale care au fost adoptate tocmai cu scopul de a imbunatati activitatea de administrare fiscala. Potrivit MF, aceasta decalare de termen a fost comunicata reprezentantilor Comisiei Europene. De asemenea, conducerea ANAF a stabilit un calendar de instruiri si testare a cunostintelor personalului teritorial care urmeaza sa implementeze sistemul si, de asemenea, au fost stabilite doua centre-pilot care in luna septembrie vor testa sistemul cu date reale, astfel incat angajamentul de punere in aplicare a acestuia la 30 septembrie sa fie realizat. In prezent sistemul este in faza finala a realizarii, desi prin Legea 210/2005 care a intrat in vigoare la 15 iulie 2005 s-au adus noi modificari la Codul de Procedura Fiscala.

"Exista progrese in toate domeniile asupra carora s-a atras atentia in scrisoarea de avertizare, dar ele sunt nuantate. Sunt sute de masuri ce trebuie luate lunar. Repet, progresele sunt reale, dar nu suficiente pentru a se decide acum daca Romania va fi sau nu gata sa adere la 1 ianuarie 2007. Acesta este si motivul pentru care Comisia, care doreste o evaluare cat mai corecta si profesionista, va aprecia intr-un raport diferit, care va fi publicat la primavara, daca Romania poate adera la termen. Daca ar face aceasta evaluare in raportul de acum, ar insemna sa se pronunte cu un an si cateva luni inainte de termenul 2007", a mai spus Orban.

HOPURI TOT MAI MARI PE FRONTUL ADERARII LA UE
TERMEN. Presedintele Traian Basescu e convins ca Romania va intra in UE in 2007
Raportul de monitorizare pe care Comisia il va prezenta la sfarsitul lunii octombrie este extrem de important, dar chiar si in conditiile in care aprecierile sale vor fi favorabile, Romania va mai avea de parcurs o serie de etape cu potential de risc cel putin la fel de ridicat. Documentul din acest an va fi urmat de un nou raport ce va fi dat publicitatii in primavara anului viitor. Practic, abia acolo se va transa aderarea si se va face evaluarea sanselor Romaniei de a deveni membru al UE la 1 ianuarie 2007, asa cum si-au propus Comisia Europeana si statele membre.

VARIANTA OPTIMISTA. Raportul prevazut pentru perioada aprilie-mai nu facea parte din "procedura-standard". El reprezinta o sansa in plus acordata Romaniei pentru a demonstra ca ritmul pregatirilor o indreptaste sa se alature Uniunii in 2007. Motivul este, potrivit secretarului de stat in MIE, Leonard Orban, intentia Comisiei de a centraliza cat mai multe informatii privind alinierea Romaniei la regulile comunitare. In cazul cel mai fericit, in care Comisia va constata ca Romania este la zi cu pregatirile, ar incepe un drum birocratic extrem de anevoios. Concluzia Comisiei trebuie sa primeasca avizul Parlamentului European, unde Romania ar putea avea parte, din nou, de reactii nu tocmai favorabile. In cazul in care si acest aviz se obtine fara probleme, Consiliul European din iunie va consfinti bunul mers al lucrurilor si aderarea in ianuarie 2007. Chiar si dupa acest moment, deznodamantul va intarzia. Multe state membre au anuntat ca vor amana ratificarea Tratatului de aderare pana cand exista garantii ca Romania este pe calea cea buna, dar dupa Consiliul din vara parlamentele nationale intra in vacanta. Ratificarea tratatului, fara de care aderarea este imposibila, "se duce", astfel, tocmai in toamna lui 2006.

RISCURI. Exista, in aceste conditii, riscul ca procedura sa nu se desfasoare cu repeziciunea dorita de Romania si Bulgaria si integrarea si-asa contra cronometru sa intre in criza de timp, mai ales ca in Germania sau Italia Parlamentul va avea o componenta diferita si nu la fel de favorabila extinderii europene in general si Romaniei in special. Daca un stat membru nu ratifica Tratatul de aderare, acesta nu poate intra in vigoare. In cazul unei asemenea situatii fara precedent, este necesara dezbaterea in cadrul Consiliului European, format din liderii UE. Dezbaterea n-ar putea avea loc decat in vara lui 2007, intrucat Consiliul se reuneste de doua ori pe an, in iunie si in decembrie.

INCREDERE. Cu toate acestea, presedintele Traian Basescu a declarat luni ca Romania va deveni membra cu drepturi depline a Uniunii Europene la 1 ianuarie 2007. Seful statului a fost prezent la un seminar cu tema "Noua Europa: Cine se teme de democratizare?", organizat la sediul MAE, la initiativa Asociatiei studentilor din Facultatea de Stiinte Politice a Scolii Nationale de Stiinte Politice si Administratie, in colaborare cu International Association for Political Students. "Va mai fac un anunt. Romania va intra in Uniunea Europeana la 1 ianuarie 2007", a spus presedintele in finalul discursului sau. De asemenea, el a afirmat ca raportul de monitorizare din toamna acestui an "va marca progresul Romaniei in indeplinirea obligatiilor pe care si le-a asumat cand a semnat Tratatul de Aderare, la Luxemburg, in aprilie 2005". (Irina Cristea)

AVERTISMENT IN PREMIERA DE LA COMISARUL OLLI REHN
Se pare insa ca mutarea facuta de Guvernul de la Bucuresti la Ministerul Integrarii nu a fost suficienta, reprosurile venind recent din alta zona. Astfel, vinerea trecuta, comisarul european pentru Extindere, Olli Rehn (foto), a avertizat pentru prima oara ca Romania si Bulgaria au inregistrat o anumita instabilitate politica in ultimele luni si ca trebuie sa faca eforturi pentru a mentine ritmul reformelor. El a vorbit la o intalnire neoficiala a ministrilor de Externe europeni, unde una dintre temele de discutie a fost procedura de extindere a Uniunii cu cele doua tari. Ministrul de Externe britanic, Jack Straw, a rezumat scurta discutie despre Romania si Bulgaria pe un ton optimist: "Cred ca toata lumea din jurul meu isi doreste ca Bulgaria si Romania sa devina membre ale Uniunii la data stabilita". Olli Rehn a spus insa ca e prematur sa se pronunte asupra unei posibile amanari, cata vreme Comisia Europeana pregateste inca Raportul anual de la 25 octombrie. El a amintit scrisorile de avertisment trimise de Comisie in luna iunie. Ambele tari se concentreaza acum asupra punctelor critice, a spus el, in special pe reforma Justitiei, care este prioritatea numarul unu, si combaterea coruptiei. Dar comisarul european pentru Extindere a continuat cu un avertisment fara precedent. "Ambele tari au urmat un curs ferm al reformelor, dar in ultimele luni ambele au inregistrat o anumita instabilitate politica din motive diferite si acum le indemn pe amandoua sa mentina si sa accelereze ritmul reformelor, pentru a avea rezultate cat de bune se poate pana in luna octombrie", a avertizat Rehn. El a precizat ca decizia privind clauza de monitorizare nu va fi luata decat in primavara viitoare.

REACTII CONTRADICTORII LA SEMNALELE BRUXELLESULUI
Ministrul Integrarii Europene, Anca Boagiu, considera insa ca declaratiile lui Olli Rehn reprezinta o incurajare pentru tara noastra de a continua pregatirea interna pentru aderare, dar si de a intensifica si accelera aceste eforturi, astfel incat sa devina un membru eficient si bine pregatit al Uniunii Europene la 1 ianuarie 2007. "Faptul ca se prefigureaza ca decizia privind clauza de salvgardare sa fie luata in primele luni ale anului viitor arata, pe de o parte, ca Romania inregistreaza progrese importante. Pe de alta parte, aceasta ii va permite Comisiei Europene sa realizeze o radiografie exacta a progreselor Romaniei, intr-un moment mai aproape de data aderarii. Astfel, nivelul de pregatire al tarii noastre pentru statutul de membru UE va putea fi analizat mult mai exact decat cu mai mult de un an inainte de aderare", a declarat noul ministru al Integrarii Europene, Anca Boagiu. Spre deosebire de Boagiu, vicepremierul Marko Bela (foto), coordonator in domeniul integrarii, recunoaste ca situatia din coalitia guvernamentala, unde numai in ultima vreme s-au inregistrat cazuri in care liderii au fost in dezacord, nu este una de natura a transmite un semnal pozitiv forurilor europene. "Pe langa ceea ce facem, evident ca si mesajul politic conteaza. Si aici nu ne-au ajutat deloc disputele din coalitie. Nu sunt de acord cu aceste discutii in contradictoriu, pentru ca nu fac decat sa transmita un mesaj politic contradictoriu", a spus Marko. Ultimele dispute din coalitie au fost legate de majorarea TVA. (Aniela Nine)

"MAI SUNT MULTE DE FACUT"
In raspunsul dat la declaratiile lui Olli Rehn, Anca Boagiu (foto) sustine ca "masurile pentru integrare europeana au continuat si in vara anului 2005, atat in ceea ce priveste criteriile politic si economic, dar si in domeniile care au facut obiectul scrisorii de avertizare: achizitii publice, concurenta, mediu, proprietate intelectuala, agricultura, impozitare, justitie si afaceri interne etc.". Ea recunoaste insa ca mai sunt inca multe de facut, iar lista cu prioritatile legislative ale Guvernului pe integrare transmisa Parlamentului confirma acest lucru. "Desigur, mai sunt inca multe lucruri de facut, atat de catre administratia centrala si locala, companii, cetateni etc. Raportul de monitorizare din octombrie ne va ajuta in directionarea mai eficienta a eforturilor pe care le avem de facut pentru aderare", a spus Boagiu. De altfel, pentru sesiunea parlamentara ordinara septembrie-decembrie 2005, Guvernul si-a stabilit 288 de prioritati legislative care sa fie dezbatute de Parlament, aproape jumatate din ele, 113, fiind necesare integrarii in UE. Dintre cele 113 de proiecte, doar 48 se afla in procedura parlamentara in acest moment: 35 la Senat si 13 la Camera Deputatilor.
×