Mona Pivniceru, membru in Consiliul Superior al Magistraturii (CSM), avertizeaza ca daca la toamna, cand va intra in vigoare noul Cod de Procedura Civila, nu se vor lua masurile necesare, exista riscul blocarii sistemul judiciar.
Jurnalul National: Ce se va intampla cu Codul de Procedura Civila?
Mona Pivniceru: Se va intampla in felul urmator. Filosofia Codului este urmatoarea. Cu cat instantele au mai multe sali de sedinta si de consiliu, cu atat judecatorii vor intra concomitent in ele si vor solutiona in acelasi timp nu 80 cate solutiona intr-o singura sala de sedinta, ci cati judecatori cate 80 sa socotim dupa numarul instantelor. Ori, la momentul la care vorbim agenda judecatorilor este deja blocata cu dosarele venite din spate, ceea ce inseamna ca pana prin mai, la anul, multe instante vor avea 80, 80, 80 de dosare de pe vechea procedura. Cand intra acum Codul in vigoare, il gaseste gata blocat. Admitand ca ne vom debloca de aceste dosare si ca dosarele noi vor primi termen in continuare la celelalte, indiferent cat de repede s-ar misca judecatorul, pentru ca este faza nescrisa care este in caderea judecatorului s-o duca, ne blocam tot la acele sali de sedinta. Pentru ca faza de camera de consiliu care de fapt e sala de sedinta pe care noi o declaram camera de consiliu si sala de sedinta care este ultima faza vor veni in aceleasi luni doua sau trei spatii. La Tribunalul Bucuresti, de exemplu, judecatorii poarta pe 15 sali de sedinta, 439 de sedinte de judecata intr-o luna. Imaginati-va noua procedura ca intra tot in salile acelea, tot cu acelasi numar de dosare si deci filosofia Codului in asteptarile cetateanului, ca va fi judecat repede, paleste. Iar noi la ora la care vorbim nu au fost bugetate nici sali de sedinta, nici camera de consiliu, nici numarul de judecatori, mai ales numarul de grefieri, iar judecatorilor cu dosare pe care le au deja pe rol li se va dubla activitatea. Cu un numar mic de grefieri. Deci, aproape suntem de blocaj. Bani la buget nu s-au prevazut. Noi acum am facut studiul asta si vrem sa discutam cu ministrul: "Domnule, da posturi de grefieri pana-n toamna". Ai sa vedem care poate sa-si faca camera de consiliu, nu vine primavara, dar oricum mai degreveaza, orice pas in plus e un castig minimal, dar este. Sunt unele instante care pot sa-si construiasca, sa-si amenajeze, dar le trebuie bugetare pentru chestiunea asta.
Jurnalul National: Exista un studiu cat ar fi necesar?
Mona Pivniceru: Da, sume foarte mari. Este un studiu de impact care e facut pe durata a trei ani, cat au vizat ei pe implementarea codului si ajung la niste sume destul de mari, la un numar foarte mare de judecatori, la un numar mai mare de grefieri. Arhivele deja sunt de impact pana cu suta la suta ocupate, ceea ce inseamna ca dupa Codul Nou se va resimti acut problema arhivelor. Iar studiul de impact pacatuieste in doua sau trei chestiuni importante: ca nu se pronunta la ce necesar de judecatori ar trebui, ei nici nu pot calcula in raport de judecatori cam care ar fi numarul, nu stabilesc ce sali de consiliu ar fi necesare, fac ei o teorie acolo ca se vor construi sedii noi de parca banii vin de la robinet sa facem sali noi. Deci este o filosofie a Codului greu de pus in aplicare. Usor dar sigur ca omul ajunge fix in situatia Codului asta. Adica, nu se deblocheaza cu nimic.
Jurnalul National: Cine a presat, adica dvs. spuneti ca este prea rapid bagat?
Mona Pivniceru: Nu prea rapid bagat... E bagat fara... Studiul de impact care s-a facut s-a facut post factum, dupa intrarea in vigoare a Codului. Dar nici dupa studiul de impact nu ai infrastructura, logistica necesara sa intre in vigoare.
Jurnalul National: Cine a facut studiul de impact, ministerul?
Mona Pivniceru: Da, a fost un consultant. Nu stiu, Tuca, Zbarcea si nu stiu cine... Si asociatii... Macar daca s-ar fi bugetat ce scrie in studiul ala de impact, tot ar fi un pas inainte. Deci pe noi ne prinde cu o schema foarte redusa de judecatori. Deci, imaginati-va ca sunt instante de judecatori care judeca pe judecator 1.500 de dosare...
Jurnalul National: Intr-un an?
Mona Pivniceru: Intr-un an. Si, anul trecut la raportul cu starea justitiei, am facut noi o medie in tara. Se judecau 800 de dosare. Nu va suparati, 800 de dosare intr-un an, un judecator...
Jurnalul National: In conditiile acestea cat trebuie sa astepte pentru o sentinta definitiva cel care merge in instanta?
Mona Pivniceru: Stiti care e paradoxul? Judecatorul oricum se duce la munca, oricum judeca dosare. Eu am spus: Dati-mi-le pe cele care le considerati urgente sa le judec, ca de astea sunt venita aici. Dar nu se poate 80, 80, 80. Alea trebuie citite, trebuie judecate, redactate, pronuntate. Exista o toaleta a dosarului care se face. E foarte complicat. Va intra in vigoare si Codul de Procedura Penala, iar acolo incepe alta filosofie, cu judecatori de instructie, de libertati, de drepturi. Intrarea asta in vigoare a Codurilor se inscrie in ordinea asta paradoxala. Sigur ca ne-am obligat sa ne restructuram legislatia, dar care stat si-a restructurat legislatia de baza complet, in toate domeniile? Va dati seama ce vine in civil din toamna. O parte vor judeca pe procedura veche, o parte pe procedura noua. Sigur ca o tranzitie trebuie sa existe, dar trebuie sa o faci tolerabila, sa apreciezi nivelul minim de suportabilitate a unui om de a citi si de a judeca. Sigur ca toata lumea vrea repede.
Jurnalul National: Cati judecatori sunt in Romania?
Mona Pivniceru: Vreo 4.000 si ceva. Ca noi ii tot socotim, tot ii permutam, carpim lucrurile din dreapta in stanga, ii mai redistribuim de pe la instante, aia se supara ca de ce i-am luat, dam celor cu incarcatura mai mare. Si cam intindem o saracie nebugetata.
Jurnalul National: Si exista vreo estimare cati ar fi nevoie?
Mona Pivniceru: Noi pus acum instantele sa-si estimeze ele pornind de la un necesar de solutionat pe cap de judecator in jur de 700-800 de dosare. Zicem noi. Sunt multe. La studiile de impact a reiesit ca judecatorii de la Inalta Curte au 8 metri de birou, dar la grefieri e si mai dramatic - 3 metri. E o neevaluare, un dezinteres fata de evaluare. Eu acum vreau sa vorbesc cu ministrul ca sa facem ceva. Au venit cei din tara innebuniti: domne’, n-am arhiva, n-am grefieri, cine plimba hartiile. Spunea: domne, sa declaram birou camera de consiliu. Cum sa declaram daca stau patru judecatori in birou? Camera de consiliu inseamna ca administrezi probele. Unde aducem oamenii, avocatii peste astia? Unul intr-un colt, unul intr-un colt. Deci va fi aproape imposibil. Eu nu reusesc sa fac circuitul unei hartii pentru un dosar dupa noul Cod. Pentru ca noul Cod are alta filosofie. Are o parte scrisa care se deruleaza in biroul judecatorului, are o parte cu camera de consiliu unde audiezi martorii si partea publica, de dezbatere, in sala de sedinta. Dar camera de consiliu egal cu sala de sedinta, daca nu am alta o declar pe aia camera de consiliu. Plus ca incepe alta nebunie cu circuitul, trebuie bagate in sistemul informatic. Cine face operatiunea asta? Cineva trebuie sa o faca. Noul Cod mai spune si alta chestiune: ca dosarele din apel si recurs, partea scrisa a lor, va fi facuta de instantele care le-au pronuntat. Ceea ce inseamna ca ala de unde avea deja 20.000 de dosare, ii mai vine inca 30% activitate peste aceea pe care o avea. Astea sunt niste evidente, il pui in imposibilitate. CSM in raport cu noul Cod de Procedura Civila are obligatie doar sa faca regulamentul. Pe care l-am facut. Noi am mers pe mai mult decat atat. Cel putin grupul nostru de lucru. Si am spus haideti sa vedem cum stam in sistem ca vine 1 septembrie si cetateanul si spune ca scrie la litera legii ca trebuie sa-mi dai hotararea repede. Ca trebuie sa ma judeci repede. Trebuie sa explicam de pe acum. Domne ai facut ceva sa se aplice codul asta? Suntem in iulie, nu e buget. Deci ei nu au bani sa-si repare imprimantele, sa cumpere tonere si noi discutam despre intrarea in vigoare a Codului.
Jurnalul National: Si cine o sa dea vestea rea, ca nu se aplica?
Mona Pivniceru: Nu, el se va aplica, dar trebuie sa si-o asume... Partea proasta e urmatoarea ca desi bugetul ar trebui sa fie gestionat de instante, pentru ca asa scrie la lege, prin ordonante de guvern succesive s-a tot amanat, iar banii sistemului sunt la Ministerul Justitiei. De asta nu se stie pana la urma cine e responsabil. Eu spun "da-mi, domne, ca-mi trebuie", el nu-mi da. Eu spun ca judecatorii sunt de vina, eu spun ca ei nu ne-au bugetat si incepe un iures... Aceeasi chestiunea cu plapuma: o tragem de la unii la altii. Deja intram intr-o linie dreapta. Avem sistem judiciar, lasa-l sa se autogestioneze, sa se autoguverneze, desigur cu respectarea regulilor normale.
Jurnalul National: Probabil asta e independenta justitiei...
Mona Pivniceru: Independenta justitiei inseamna de fapt independenta daca ai si bani. Si subfinantarea creeaza o stare de dependenta, stare mare de vasalitate, ca sa spun asa. Cand am facut protestul atunci, erau instante care primeau somatii de la proprietari ca sa elibereze spatiul. Erau in pragul evacuarii. Noi suntem sistem judiciar, putere independenta in stat?