În inima Transilvaniei, la cîţiva kilometri de Sighişoara, la marginea satului Ţopa din comuna Albeşti, o fundaţie din Germania a construit o fermă ecologică model.
În inima Transilvaniei, la cîţiva kilometri de Sighişoara, la marginea satului Ţopa din comuna Albeşti, o fundaţie din Germania a construit o fermă ecologică model. Tineri din zonă – români, saşi, romi etc. –, dar şi din Germania, Anglia, Australia şi Israel vin vara la acest “falanster” şi lucrează la grădina de legume, la culturile de plante medicinale şi aromatice, la plantaţia de trandafiri, la ferma de vaci de lapte.
Ferma de la Albeşti a fost înfiinţată în anul 2005 de Fundaţia
Media din Stuttgart, în colaborare cu Fundaţia pentru Cultură şi Ecologie din
Mediaş, constituită, la rîndul ei, de comunitatea germanilor din municipiul de
pe Tîrnava Mare. Am ajuns la faţa locului într-o zi însorită de august şi,
dintr-o singură privire, ne-am dat seama că aici e “mînă nemţească”. Peste tot
– în grădină, în curte – domneşte ordinea şi curăţenia, toate sînt la locul
lor, cum s-ar spune “ca la sas în blidar”. În curtea fermei, un grup de fete
tinere, dar şi cîteva femei mai în vîrstă pregătesc pentru depozitare ceapa
proaspăt culeasă. Un tractor cu remorca plină cu fîn tocmai a sosit, pentru a
descărca. “Este furajul pentru iarnă, pe care îl depozităm aici, avem nouă vaci
de lapte, care trebuie hrănite”, ne explică amfitrionul nostru, dl Wolfgang
Raddatz, cel care conduce întreaga activitate şi care a înfiinţat această fermă
ecologică. Vrînd nevrînd, gîndul ne duce la celebrul falanster de la Boldeşti-Scăieni,
organizat în 1835 pe moşia boierului Emanoil Bălăceanu, de inginerul Teodor
Diamant, cu viziuni politice de stînga. Experimentul a fost interzis, iar ideea
unui falanster (colonie agricolă-industrială) nu a mai fost pusă niciodată în
aplicare pe teritoriul României.
“EŞECUL” TRANDAFIRULUI.
Wolfgang Raddatz a început practic încă din anul 2000 activitatea în satul Ţopa,
cu o plantaţie de patru hectare de trandafir, din care urma să producă uleiuri,
ceaiuri, dulceaţă etc. “Din păcate, soiul de trandafir pe care l-am adus din
Bulgaria s-a adaptat aici, dar nu aşa de bine cum am scontat noi, este un soi
de soluri nisipoase, care se dezvoltă foarte bine în alte ţări, precum Turcia,
Egipt, Siria etc., zone cu climă caldă şi terenuri nisipoase”, ne-a mărturisit
dl Raddatz. Totuşi, din trandafirul bulgăresc cultivat, încă, pe cele patru
hectare se poate face foarte bine dulceaţă, ceaiuri etc., mai puţin uleiuri
volatile. Constatînd “eşecul” trandafirului, Wolfgang Raddatz a trecut la
agricultura ecologică, la care visa de multă vreme, dar pe care nu avusese unde
să o practice la “scară mare”. Azi, ferma de la Ţopa are, pe lîngă cultura de
trandafiri, o grădină de legume, o “colecţie” de plante aromatice şi
medicinale, o fermă de vaci de lapte, o livadă de pomi fructiferi, 20 de
hectare de pădure şi fîneţe şi circa cinci hectare de cereale. “Nici la
cereale, nici la legume, nici la animale nu folosim nici un fel de chimicale,
totul este natural, ecologic, inclusiv îngrăşămîntul, care provine din bălegarul
vacilor”, ne spune dl Raddatz.
“Terenurile de aici şi, în general, cele din România se pretează foarte bine pentru o agricultură ecologică, de mare viitor în Europa şi în întreaga lume, dar, din păcate, această activitate nu este sprijinită de autorităţi, nu este stimulată suficient, şi este mare păcat”, ne-a mai spus cu regret dl Wolfgang Raddatz.
CULTUL MUNCII. “Scopul
înfiinţării acestei ferme ecologice nu a constat în obţinerea de bani din vînzarea
produselor, ci în ceva mult mai imoprtant: educarea tinerilor din zonă – romi,
români, saşi, unguri – în spiritul muncii şi al respectului reciproc, al convieţuirii
sociale. Grupul-ţintă îl constituie elevii aflaţi în vacanţă, precum şi tinerii
care au terminat sau şi-au întrerupt studiile, dar care nu au un loc de muncă
asigurat. “Personalul permanent al fermei este format din doar patru-cinci
oameni, dar avem de regulă tot timpul încă 15- 20 de persoane, uneori mai
multe, în funcţie de lucrările agricole care trebuie executate la momentul
respectiv”, ne spune dl Raddatz. În unele zile, cîte o oră-două, tinerii învaţă
limba engleză, învaţă poezii sau cîntece în engleză sau germană, sub îndrumarea
unor angajaţi ai fundaţiei sau chiar a unor tineri veniţi aici din alte ţări şi
care, la rîndul lor, învaţă cu mare plăcere limba română. “Am avut în aceşti
ani şi tineri din străinătate, care au dorit să trăiască şi să muncească o
vreme aici, la fermă. De exemplu, o fată din Germania
– studentă la Ecologie – şi-a făcut perioada de practică aici. Pe urmă au fost
aici un băiat din Anglia, cîţiva tineri din Australia, Canada, Israel etc., toţi
plecînd cu promisiunea că se vor întoarce la un moment dat, pentru că s-au simţit
foarte bine, au învăţăt multe despre munca în agricultură, despre români şi
despre România, în general. “Este uluitor să vezi cît de bine interacţionează
tineri de culturi şi etnii diferite, cu niveluri de educaţie diferite etc.”,
spune dl Wolfgang Raddatz.
DONAŢII DIN GERMANIA. Dar de unde provin banii cu care a fost
construită ferma, a fost cumpărat terenul, s-au achiziţionat seminţele,
plantele, animalele etc.? “Toate fondurile iniţiale ale fundaţiei, în 2005, cînd
am înfiinţat această fermă, au provenit
din donaţii, din Germania, de la diferite
persoane fizice sau firme private”, ne-a declarat dl Raddatz. “Dar, începînd
din acest an, ferma nu mai funcţionează pe pierderi, ne acoperim toate
cheltuielile din fondurile obţinute în urma valorificării produselor noastre
ecologice – legume, fructe, lapte, dulceaţă, ceaiuri etc., am ajuns, de fapt,
acolo unde ne-am propus, adică, ne gospodărim singuri, ne finanţăm din surse
proprii”, spune la finalul discuţiei noastre dl Wolfgang Raddatz.
Nemţi, dom’le!
La marginea satului, un bătrîn ţigan stă la umbră şi fumează. “Ce mai e nou pe aici, tataie?” “Apăi, ce să fie, dom’le, ia, ferma asta a nemţilor, văz că de acolo vii, nu? Ai văzut ce rînduială au ăştia? Nemţi dăştepţi, dom’le! Nu ca italienii ăia, care le dau foc la ţîgani, îi arestează, îi ezpluzează... Aştia îi ţin aici pe ţîgani, le dă de lucru, le dă şi bani, ca să nu să mai ducă la Jermania, la Şpania, la mama dracului, să fure poşetele la doamne, să spargă bancumatele alea, să facă rele. Neamţu, tot neamţ, dom’le!”....