SPECIAL
Jurnalul National va semnaleaza un caz de o deosebita gravitate. Cativa dintre magistratii consultanti care urmeaza sa fie numiti in functii de Ministerul Justitiei au un trecut dubios care nu concorda cu viitoarea functie. Consiliul Economic si Social nu si-a facut datoria in selectarea candidatilor.
COSMIN BABII
In urmatoarele zile, reprezentantii Ministerului Justitiei sunt pe cale sa desemneze viitorii magistrati consultanti in mai toate judetele. Printre candidatii care trebuiau selectati serios, asa cum prevede legea, de catre reprezentantii Consiliului Economic si Social (CES) s-au "strecurat" si persoane care fac de rusine roba de magistrat. Unii colegi de breasla de la instantele din tara sunt indignati ca urmeaza sa imparta birourile cu indivizi care au avut de-a face cu legea si au profitat ani de zile, traind la limita legalului. Mai mult, exista viitori magistrati consultanti, care au avut numeroase dosare penale, a caror probitate morala absolut necesara viitoarei meserii este categoric pusa la indoiala. Situatia este cu atat mai suparatoare daca luam in calcul faptul ca incepand cu 1 ianuarie anul viitor se vor infiinta Tribunalele Muncii (Romania isi aliniaza legislatia dupa modelul UE). De la acea data, rolul magistratilor consultanti va fi unul foarte important, acestia urmand sa motiveze sentintele, practic vor pune solutii in dosarele cu litigiile de munca. In momentul de fata, conflictele de munca sunt solutionate la tribunal de un complet format din doi judecatori si doi magistrati consultanti, unul din partea patronatelor si altul de la sindicate. Conditiile si procedura de selectie a candidatilor pentru posturile de magistrati consultanti sunt reglementate de HG 900/2002. Postul de magistrat consultant este pentru o perioada de patru ani. Iata traseul care trebuie parcurs pentru ocuparea postului, conform legii: "Desemnarea candidatilor pe tribunale se face de confederatiile patronale si de confederatiile sindicale, reprezentative la nivel national, fiecare parte stabilind nominalizarea acestora prin consens national. Confederatiile patronale si confederatiile sindicale, reprezentative la nivel national, prezinta Consiliului Economic si Social propuneri nominale cuprinzand candidatii pentru posturile de magistrati consultanti, impreuna cu dosarele intocmite pentru fiecare candidat. CES centralizeaza propunerile prevazute la art.5 alin. (1), verifica dosarele candidatilor, precum si promovarea examenului de selectie si le supune spre avizare Biroului executiv si aprobarii plenului CES". Pentru a fi propusa pentru numirea ca magistrat consultant, persoana trebuie sa indeplineasca anumite conditii printre care: "nu are antecedente penale si se bucura de o buna reputatie". V-am prezentat cateva pasaje din lege pentru ca va vom demonstra cum acestea au fost incalcate de catre angajatii Consiliului Economic si Social. Mai departe, magistratii consultanti sunt numiti efectiv in functie de catre ministrul justitiei.
Candidat care a dat piept cu justitia
Citește pe Antena3.ro
Confederatiile patronale si-au incurcat candidatii
In timp ce dosarul de candidatura al lui Ioan Lazar trecea bine mersi de vigilenta angajatilor Consiliului Economic si Social, in urma sforilor trase de acesta, documentatia doamnei Oana Flonta s-a impotmolit definitiv in unul din sertarele aceleiasi institutii. Oana Flonta, consilier juridic la SC "IAITO" SA Zalau, a fost desemnata candidata pentru functia de magistrat consultant de catre Federatia Patronala din Industria Constructiilor de Masini, la care firma, este afiliata. La randul sau, acesta federatie este afiliata la Confederatia Patronala din Industria Romaniei (CONPIROM). Dosarul complet, impreuna cu avizul (CONPIROM) a aterizat la Consiliul Economic si Social, fiind ulterior restituit confederatiei patronale. Oana Flonta a trimis o contestatie la CES. Raspunsul: "CONPIROM nu putea sa desemneze candidatul pentru ocuparea unui post vacant apartinand altei confederatii patronale deoarece postul de la Tribunalul Salaj a revenit in urma unui protocol din 2000 Consiliului National al Patronilor din Romania, care a desemnat candidatul. Pentru mandatul 2004-2008, confederatiile patronale au convenit prin consens sa desemneze candidati la tribunale ca si pentru mandatul precedent". Pai, daca lucrurile sunt asa de clare pentru Consiliul Economic si Social, atunci sa intelegem ca CONPIROM nu a stiut de protocolul incheiat intre confederatii cand a desemnat-o pe Oana Flonta. Nu a stiut ca nu poate sa o numeasca pe Oana Flonta?
"CONPIROM nu a primit nici un post atunci cand s-au impartit locurile intre confederatiile patronale. Sigur ca au fost niste discutii la alt nivel. Noi, confederatiile patronale, ne-am intalnit in plenul CES-ului de acum o luna sau doua si in care s-au consimtit ca cei care au avut locuri raman cu posturile care le-au avut in judete. O confederatie de-a mea a vorbit cu o intreprindere din Salaj si au convenit ca pot sa rezolve acest schimb printr-o intelegere cu CONPIROM. Acesta, insa, neaga orice consimtamant dat pentru postul de magistrat consultant. CONPIROM nu a renuntat la postul pe care-l detinuse. Este adevarat ca noi am sustinut numirea doamnei Flonta desi nu aveam loc", ne-a declarat presedintele executiv al CONPIROM, Silviu Opris.
Alte doua cazuri la Iasi
Punctele fierbinti ale desemnarii candidatilor din Salaj au conotatii in afacerile din judet. Oana Flonta spune ca nu a putut sa obtina si avizul Patronatului National Roman din judetul Salaj. Asta, deoarece presedintele, Augustin Rapilat, a fost cercetetat intr-un dosar penal pentru savarsirea infractiunilor de abuz in serviciu contra intereselor publice, inselaciune, fals intelectual, uz de fals si evaziune fiscala. Partea vatamata in proces este chiar societatea comerciala, SC IAFO SA Zalau, firma la care lucreaza Oana Flonta.
O situatie asemanatoare s-a inregistrat si la Iasi, unde confederatiile patronale au desemnat doi candidati. Acestia, neputand sa-si rezolve problemele, au venit, zilele trecute, in Capitala. Interventia pe care au avut-o la CES a ramas, dupa informatiile noastre, fara un raspuns viabil din partea institutiei. Surse neoficiale ne-au spus ca nici macar nu a fost inregistrata vreo sesizare.
Pana acum, la nivelul tarii au fost reconfirmati in functii 140 de magistrati consultanti, restul pana la numarul de posturi (166) fiind inca vacante sau in curs de a fi ocupate. Magistratii urmeaza sa fie numiti in functii de catre Ministrul Justitiei.
DISPUTE
In judetul Mehedinti exista trei posturi de magistrati consultanti propusi din partea confederatiilor patronale. Persoanele care ocupa doua dintre aceste functii nu au mai fost confirmate pe post. Marin Crivac, fost magistrat consultant in perioada 2000-2004 din partea Confederatiei Patronale UGIR 1903, a facut cerere la patronat pentru continuarea mandatului. Confederatia l-a refuzat si a propus alta persoana, conform unor informatii neoficiale, chiar o pila a patronatului. Pe de alta parte, Marin Crivac a depus o solicitare la Directia organizarea instantelor, resurse umane si statistica judiciara, din cadrul Ministerului Justitiei. Raspunsul a fost unul evaziv, fara a rezolva in vreun fel situatia creata.