x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Ordonanţa “pre-pay” a Guvernului Dăncilă, la fel de neconstituţională ca şi cea de pe vremea lui Ponta

Ordonanţa “pre-pay” a Guvernului Dăncilă, la fel de neconstituţională ca şi cea de pe vremea lui Ponta

de Ion Alexandru    |    29 Aug 2019   •   08:10
Ordonanţa “pre-pay” a Guvernului Dăncilă, la fel de neconstituţională ca şi cea de pe vremea lui Ponta

Ordonanţa de Urgenţă care obligă utilizatorii de cartele SIM preplătite să-şi dezvăluie identitatea către furnizorii de servicii de comunicaţii electronice reprezintă un cadou nesperat făcut, pe ultima sută de metri, de Cabinetul Dăncilă, sistemului, care a primit şansa nesperată să exercite un control mai strict al populaţiei civile. Prevederile actului normativ adoptat, în 2019, de Guvern, sub pretextul uşurării localizări persoanelor care apelează la Serviciul 112, nu diferă cu nimic, în conţinutul lui, de prevederile existente într-un act normativ precedent, din 2014, când Curtea Constituţională a “trântit” încercarea, subliniind că această regementare aduce atingere esenţei drepturilor fundamentale referitoare la viaţă intimă, familială şi privată şi la secretul corespondenţei, precum şi libertăţii de exprimare.

 

Conform OUG de modificare şi completare a OUG 111/2011, privind comunicaţiile electronice, adoptată, zilele trecute, de Guvernul Dăncilă, furnizarea de servicii de comunicaţii electronice la punctele mobile, pentru care plata se face în avans, se realizează numai după ce furnizorul a colectat, prin intermediul unui formular fizic sau electronic, datele de identificare ale utilizatorului final al cartelei SIM. Aceste date se referă la nume, prenume, CNP şi adresa de domiciliu. Iar prelucrarea acestor date este permisă timp de şase luni după ce utiliatorul final încetează utilizarea serviciilor preplătite în cauză.

Noua reglementare mai arată că utilizatorul trebuie să pună la dispoziţia furnizorului de servicii de comunicaţii preplătite o copie a actului de identitate, copie care se va distruge în termen de 30 de zile de la data începerii furnizării serviciului. Aceeaşi obligaţie o au şi posesorii de cartel SIM pre-pay care utilizează în prezent astfel de servicii şi care trebuie să predea datele personale în termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a acestui act normativ. Dacă nu o fac, compania de servicii de comunicaţii electronice are obligaţia să sisteze furnizarea serviciului către aceste cartele

 

Ciorba “Big Brother”, reîncălzită

 

Este exact ceea ce dorea conducerea SRI, în 2014, prin vestitele legi “Big Brother”, care nu au trecut de controlul Curţii Constituţionale, opoziţie soldată, în cele din urmă cu urmărirea penală abuzivă şi complet fabricată a judecătorului Toni Greblă, În 2014, Curtea Constituţională  atrăgea atenţia, în cuprinsul Deciziei nr. 461/2014, că “modalitatea prin care sunt obţinute şi stocate datele necesare pentru identificarea utilizatorilor serviciilor de comunicaţii electronice pentru care plata se face în avans, respectiv a utilizatorilor conectaţi la puncte de acces la internet nu respectă condiţiile impuse de principiul proporţionalităţii, nu oferă garanţii care să asigure confidenţialitatea datelor cu caracter personal, aducând atingere însăşi esenţei drepturilor fundamentale referitoare la viaţă intimă, familială şi privată şi la secretul corespondenţei, precum şi libertăţii de exprimare”.

Judecătorii subliniau că o astfel de limitare a drepturilor civile nu poate opera la modul general, ci numai în anumite condiţii, impuse, după caz, pentru desfăşurarea instrucţiei penale, prevenirea consecinţelor unei calamităţi naturale, ale unui dezastru ori ale unui sinistru deosebit de grav şi că altfel, măsura restrângerii poate fi dispusă numai dacă este necesară într-o societate democratică şi trebuie să fie proporţională cu situaţia care a determinat-o.

 

Monitorizarea în masă, preocuparea sistemului

 

Pretextul pentru care Guvernul vrea să implementeze o astfel de prevedere este acela al cazului“Alexandra”, victima lui Gheorghe Dincă, şi modul în care vor să evite, pe viitor, greşeli ca aceea făcută în această tragedie. Însă, în realitate, deşi OUG-ul spune că datele stocate pot fi folosite numai pentru identificarea persoanelor care sună de pe cartele SIM pre-pay la Serviciul 112, serviciile pot avea oricând, neoficial, acces la aceste date personale. Miza este evidentă, având, în vedere că, potrivit unei statistici a ANCOM de anul trecut, în România există 13,6 milioane de cartele pre-pay valabile, din care 9,9 milioane sunt active.

Cinci încercări ale sistemului de a pune mâna pe datele utilizatorilor acestor cartele au picat, până acum, controlului de constituţionalitate. Iar OUG emis de Guvernul Dăncilă nu diferă cu nimic, nici în conţinut, nici în formă, fiind la fel de neconstituţională ca şi precedentele încercări. Mai ales că articolul 115, alineat 6 din Constituţie arată că “ordonanţele de urgenţă nu pot fi adoptate dacă atacă drepturile, libertăţile şi îndatoririle prevăzute în Constituţie”.

Renate Weber, proaspătul Avocat al Poporului, a precizat, ieri, că va analiza textul ordinanţei de urgenţă potrivit căreia cartelele pre-pay pot fi cumpărate doar cu buletinul. Weber a anunţat că, în cazul în care va constata că acest act normativ nu respectă decizia din 2014 a Curţii Constituţionale referitoare la stocarea şi folosirea datelor personale, va fi atacat la Curtea Constituţională. “Trebuie să vedem exact textul din Monitorul Oficial. O variantă pe care noi o văzusem ne arăta că nimic din ceea ce Curtea Constituţională decisese înainte nu fusese modificat în acest nou act normativ. Nu ştiu dacă asta e situaţia. Dacă asta rămâne situaţia şi, dacă aşa e actul normativ, atunci şi acolo o să facem o sesizare de neconstituţionalitate”, a subliniat Renate Weber.

 

 

 

×