x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Record de viteză pe calea ferată, dar nu a trenurilor. Scumpire de 4 ori în 8 ani. Reabilitarea căii ferate Ploiești Triaj-Focșani are undă verde de la Mediu

Record de viteză pe calea ferată, dar nu a trenurilor. Scumpire de 4 ori în 8 ani. Reabilitarea căii ferate Ploiești Triaj-Focșani are undă verde de la Mediu

de Adrian Stoica    |    30 Mai 2024   •   08:00
Record de viteză pe calea ferată, dar nu a trenurilor. Scumpire de 4 ori în 8 ani. Reabilitarea căii ferate Ploiești Triaj-Focșani are undă verde de la Mediu

Compania de administrare a infrastructurii feroviare, CFR SA, va  primi autorizația de mediu necesară demarării proiectului  „Reabilitarea liniei de cale ferată Ploiești Triaj - Focșani”, anunță Agenția Națională pentru Protecția Mediului (ANPM). Acesta este unul dintre cele mai vechi proiecte de infrastructură feroviară, el fiind inclus și în Master Planul General de Transport al României ( MPGT ) aprobat de Guvern în anul 2016. Cu o lungime de 143 km, ruta feroviară trebuia modernizată în perioada 2021-2025, iar costul investiției era estimat la 572 milioane de euro. Pentru realizarea lui au fost făcute două studii de fezabilitate, ultima variantă fiind predată în martie 2023.

Potrivit studiului de fezabilitate, valoarea estimată a proiectului este de 2,49 miliarde de euro, fără TVA. Procedura de atribuire a contractului de proiectare și execuție ar urma să aibă loc în intervalul 2023 - 2024, elaborarea proiectului tehnic în perioada 2024-2025, iar execuția lucrărilor, între anii 2025-2028. Termenele sunt destul de strânse, având în vedere că deocamdată nu există avansat un termen pentru scoaterea la licitație a contractului pentru proiectare și dacă luăm în calcul eventualele contestații, graficul lucrărilor nu va putea fi respectat. În urma executării lucrărilor de reabilitare se va realiza îmbunătățirea parametrilor infrastructurii feroviare pentru creșterea vitezei de circulație la 120 km/h pentru trenurile de marfă și, respectiv, la 160 km/h pentru trenurile de călători.

Sfaturi pentru evitarea întârzierilor

„Întârzierile pot să apară nu doar din cauza contestațiilor care nu se afla sub controlul beneficiarului, dar pot fi generate de slaba calitate a documentației de atribuire și de eficiența scăzută a procesului de evaluare a ofertelor. Întârzierile înregistrate în cursul procedurilor de achiziție publică au un impact semnificativ asupra întregului calendar de implementare a proiectului”, atrag atenția realizatorii studiului de fezabilitate. Pentru evitarea acestor situații, ei recomandă implicarea unor experți tehnici atât în elaborarea documentațiilor de atribuire (sau cel puțin în verificarea și revizuirea independentă a acestora), cât și în procesul de evaluare a ofertelor. De asemenea, în cazul unor contestații, se recomandă contractarea unor servicii juridice, iar costurile ar trebui să facă parte din costul investiției și să fie incluse în devizul general.

Poduri de la sfârșitul anilor 1880

Structurile de rezistență ale podurilor existente pe această linie de cale ferată au fost construite în perioade diferite. O parte din structurile acestor poduri au fost realizate la sfârșitul anilor 1880 (1881 cea mai veche structură), când a fost realizată calea ferată pentru linie simplă, iar o altă parte din structuri au fost realizate între anii 1940-1942, odată cu dublarea liniei cale ferată. De asemenea, o altă parte din lucrări au fost refăcute sau consolidate, cu ocazia lucrărilor de dublare a liniei de cale ferată sau cu ocazia executării lucrărilor de reparații capitale, când o parte din lucrări au fost înlocuite sau consolidate. Ca urmare a acţiunilor de dezvoltare-modernizare, de întreţinere - reparaţii şi de consolidare, desfăşurate de-a lungul timpului, în prezent coexistă lucrări cu vechime de peste 100 de ani cu lucrări realizate în ultimii 30 de ani.

Realizarea proiectului va permite ca linia de cale ferată să fie compatibilă cu standardele stabilite pentru Rețeaua feroviară europeană (TEN-T) și pentru cerințele de funcționare tehnică și feroviară care includ conformitatea cu cele mai recente specificații tehnice de interoperabilitate (TSI).

O nouă încercare pentru modernizarea CF Craiova - Drobeta-Turnu Severin - Caransebeș

CFR SA a lansat licitațiile pentru modernizarea infrastructurii feroviare pe Lotul 3 Igiroasa - Drobeta-Turnu Severin și Lotul 6 PO Poarta – Caransebeș, aferente obiectivului de investiții „Modernizare tronson Craiova – Drobeta-Turnu Severin – Caransebeș”, parte a Coridorului Orient/Est - Mediteraneean. Valoarea totală estimată a celor două contracte este de 7,35 miliarde de lei, fără TVA, sursa de finanțare Programului de Transport (PT) 2021 - 2027. Perioada de implementare a fiecărui contract este de 72 de luni, din care 12 luni pentru proiectare și 60 luni pentru execuție. Achizițiile publice pentru Loturile 3 și 6 prevăd proiectarea și executarea unor lucrări de modernizare pe un traseu de aproximativ 78,4 km, din lungimea totală a tronsonului. Pentru Lotul 3 valoarea estimată a contractului este de 5,167 miliarde de lei, fără TVA, iar pentru Lotul 6 de 2,208 miliarde de lei, fără TVA. Termenul-limită de primire a ofertelor este 1 iulie 2024. Starea actuală tehnică a liniei feroviare Craiova-Caransebeș nu răspunde cerințelor standardelor TEN-T și prescripțiilor STI, aflându-se în condiții de mentenanță reduse, majoritatea structurilor sale fiind aproape de limita duratei de viață tehnică. Aceasta nu respectă noile reglementări și norme europene, având zone de instabilitate și prezentând riscuri geotehnice, hidrologice, hidrogeologică. În septembrie 2023, la licitațiile de modernizare a celor 230 de kilometri dintre Craiova și Caransebeș nu s-a primit nicio ofertă, iar în final procedurile de achiziție au fost anulate.

×