Licenţe, grafice, trasee prestabilite şi orare de plecare sau de sosire. Controale severe în trafic. Termene de valabilitate. Caiete de sarcini şi licitaţii pentru diverse rute. Pe hârtie, transportul public din România arată asemenea unui ceas elveţian. În realitate însă, negocierea şi banii fac diferenţa.
Jurnalul Naţional şi-a propus să facă un recensământ la rece al autobuzelor şi microbuzelor care au licenţă în ţara noastră. Datele au fost obţinute atât de la Autoritatea Rutieră Română (ARR), cât şi de la Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor sau Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor Auto (APIA).
Cifrele diferă de la o instituţie la alta, neconcordanţa fiind dată şi de starea de fapt a maşinii: înmatriculate sau nu. De altfel, am fost avertizaţi de faptul că ne aflăm pe o piaţă extrem de volatilă, în care datele se schimbă de la o zi la alta. Mai mult decât atât, microbuzele pot fi folosite şi pentru uz personal, condiţii în care licenţa pentru transportul public nu mai este necesară.
DATELE ARR
În România sunt 4.086 de operatori cu licenţă de traseu în trafic judeţean sau interjudeţean, iar întregul parc numără 21.696 de autovehicule, dintre care 11.405 microbuze şi 10.291 de autobuze. Un microbuz poate transporta, în medie, între şapte şi 20 de oameni. Aşezaţi pe scaune. Un autobuz poate transporta, în funcţie de capacitate, între 15 şi peste 40 de oameni, la fel, fiecare cu locul său.
Per total, autobuzele şi microbuzele pot transporta în medie aproape 500.000 de persoane pe cursă. Potrivit statisticilor Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor, numai în ultimul an peste 3.900 de microbuze şi alte 1.596 de autobuze au primit numere de înmatriculare din ianuarie 2008. Numai în ultima lună a acestui an au primit numere noi 10 autobuze şi 29 de microbuze.
Ordinul Nr. 1892 din 17 octombrie 2006 este cel care reglementează normele privind organizarea şi efectuarea transporturilor rutiere şi a activităţilor conexe.
ORICE ESTE POSIBIL
Realitatea şi şmecheria din România bat însă orice imaginaţie. Orice băiat care deţine un microbuz transportă ce doreşte şi unde doreşte.
Jurnalul Naţional a negociat câteva închirieri. Pe scurt, în ţara noastră se poate cumpăra sau închiria orice ! Bani să fie! Am cerut astfel unor operatorii de transport să ne închirieze, după caz, autobuze sau microbuze pentru diverse rute în ţară. Astfel că am aflat care sunt singurele condiţii: să nu depăşim numărul de locuri şi să avem grijă de cazarea şoferului pus la dispoziţie de firmă.
Nu a contat că am vrut să mergem din Vâlcea în Cluj sau din Bucureşti în Oradea. Nu au contat graficele de desfăşurare ale traseelor asumate potrivit licenţei de firmele cu care am vorbit. Banii, doar atât. Astfel, am cerut să ducem un grup de 48 de oameni din Bucureşti la Cluj. Pentru 1.000 de euro am obţinut autocarul. Plecarea - în ultima duminică a lunii octombrie. Două zile la Cluj, deci o singură noapte de cazare pentru şofer.
"Eu am licenţă, aşa că transport ce vreau şi unde vreau. Îmi spuneţi unde doriţi să ajungeţi, ne înţelegem la preţ şi vă punem la dispoziţie ce fel de autocar doriţi", a explicat directoarea unei firme de transport din Bucureşti. În provincie preţurile sunt ceva mai mici. Probabil că a contat şi numărul mai mic de kilometri. Astfel că, de la Vâlcea la Cluj pentru un microbuz de 18 locuri, am plăti numai 2 .500 lei.
CUM ZICE LEGEA
Transportul rutier public poate fi efectuat numai de operatorii de transport rutier înregistraţi în Registrul operatorilor de transport rutier ţinut de Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. Ordinul nr. 1892 din 17 octombrie 2006 reglementează normele privind organizarea şi efectuarea transporturilor rutiere şi a activităţilor conexe acestora. Transportul rutier în cont propriu poate fi efectuat numai de întreprinderile înregistrate în Registrul întreprinderilor ţinut de Autoritatea Rutieră Română - A.R.R.
Calitatea de operator de transport rutier se dobândeşte de către o întreprindere după ce a obţinut licenţa de transport. Licenţa de transport se acordă de agenţia teritorială a Autorităţii Rutiere Române - A.R.R. dacă întreprinderea îndeplineşte cumulativ condiţiile de onorabilitate, capacitate financiară şi competenţă profesională. Întreprinderea va solicita agenţiei teritoriale a Autorităţii Rutiere Române - A.R.R. în a cărei rază îşi are sediul social eliberarea licenţei de transport.
O dată cu solicitarea licenţei de transport, întreprinderea va indica, atunci când este cazul, agenţiei teritoriale a Autorităţii Rutiere Române - A.R.R. punctele de lucru şi/sau sucursalele înregistrate la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, care au ca obiect de activitate transportul rutier, pentru a fi luate în evidenţă de Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor Auto (APIA).
"Conform Poliţiei, parcul auto de pe anul 2008 conţine 20.682 de microbuze şi 19.084 de autobuze, fără a specifica ce capacităţi de transport au acestea. Autocarele sunt cuprinse în cifra autobuzelor", a explicat Cosmin Mocanu, reprezentantul APIA. În total, anul acesta piaţa auto pe acest sector s-a îmbogăţit cu 783 de autobuze şi 8.476 de microbuze. Maşinile trebuie înscrise în circulaţie în 30 de zile de la data achiziţionării, deci toate aceste vehicule circulă deja pe străzile ţării.
Microbuze cu licenţă
Potrivit datelor transmise de Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), parcul auto pentru care au fost emise licenţe de transport persoane este de 21.521. Dintre acestea 11.306 au o capacitate de transport de până la 20 de locuri, iar 10.215 au peste 20 de locuri. Cele mai mari parcuri auto sunt deţinute de operatorii de transport din Bucureşti, cu 2.318 maşini, urmând Constanţa, cu 1.195 de maşini, Prahova, cu 1.067 de maşini, şi Argeş, cu 1.000. La capătul opus, cu cele mai puţine maşini sunt operatorii din Covasna cu 141 de maşini.
• Elena Stan
Citește pe Antena3.ro