Miercuri noaptea a fost bairam în București. Musulmanii au sărbătorit ieșirea din Ramadan. Chiar și Guvernul a dat dispensă: a permis circulația musulmanilor în afara gospodăriilor. Între două și cinci dimineața. Derogarea anunțată cu pompă a fost dată aiurea: sărbătoarea a început după ora șase.
Ora 4 dimineața de Eid el Fitr. E sărbătoarea musulmanilor, tocmai au terminat luna sfântă – Ramadanul. Turcii îi spun și Ramazan Bayram, așa e scris și în Ordonanța Guvernului care dă voie credincioșilor să meargă la moschee pe timp de noapte. Între ora 02.00 și 05.00. Doar că, în intervalul acesta moscheile – în București – au fost închise. Imamii au dormit, rugăciunea de Bayram s-a ținut după 06.00.
La patru dimineața, Bucureștiul e pustiu ca Bagdadul înainte de „Furtuna în Deșert”. În locurile-cheie unde acum ceva vreme Internele își făceau reclamă cu polițiști buluciți în filtre nu mai e nimeni. La Unirii – punct de forță, unde odinioară sclipeau girofaruri de toate culorile – mai stă o umbră de Logan în care se plictisește echipajul. Nu a trecut bine anul în care puzderie de camere de luat vederi trăgeau cadre cu polițiști, jandarmi sau polițiști militari care filtrau mașinile în căutarea declarațiilor pe proprie răspundere. În bătaia albastrului de reclamă de pe Cocor, zace parcată o altă mașină de poliție. Cu întuneric înauntru, echipajul e de nevăzut. Nici la Universitate nu mai e nimeni – bulevardul e pustiu. În Victoriei, ioc patrulă. Pe Dâmbovița se târăște somnoros un roker, n-are nicio treabă cu Eid el Fitr. Ascultă Rammstein la boxa portabilă. Pustiul continuă și spre Constituției. Și aici erau puse Hummere de „Militară” și Dustere de „Interne”. Cu tricolorul și, câteodată, cu imnul scos prin megafon. Acum, nimeni nu oprește nimic. În fața Parchetului General nu se vede umbră de jandarm; plouă. Centrul drive thru din fața Casei Poporului e liber de sarcini, alhamdulillah (slavă lui Dumnezeu.).
La Tineretului era filtrul cu renume trist: acum câteva luni, un echipaj a săltat un tânăr, și-a bătut joc de el și l-a bătut groaznic. Omul a murit, apoi. Acum, nu mai e nimeni de serviciu la verificat documente de identitate. Probabil că, față de Executiv, polițiștii au știut între ce ore se ține Eid el Fitr.
Allah Akbar!
La 5, dimineața, se ridică restricția pentru toată lumea, Bucureștiul prinde viață. La Eroii Revoluției, vizavi de Bellu, este cea mai veche moschee din București. Imamul abia ce se pregătește pentru prima rugăciune, cea de dimineață, de dinaintea Bayranului. Se crucește – vorba vine – când dă peste un ortodox în moschee. “Salaam Alaikum” cu mâna dusă la inimă sunt primele și ultimele vorbe ale conducătorului. Poliție nu e prin zonă, lumea începe să vină. Respectuoși, cu măștile puse regulamentar, la distanță de un covoraș de rugăciuni unul de celălalt, credincioșii ascultă versetele. Din când în când aruncă priviri către kuffarul (necredinciosul) de la ușă. Băiatul bun la toate e unul din cartier. E obișnuit cu musulmanii, mai ales cu consoarta imamului care-l drăcuie de mama focului. În mica moschee sunt puse boxe la care se aude Coranul citit de un conducător sunnit. Pe locurile lor, credincioșii sunt de tot felul. Unul e în blugi, cu sacou, altul în costum. Trebuie, de această sărbătoare, să porți hainele cele mai bune. Încet, moscheea se umple. Sunt și apucături pe care le vezi și la creștini: un moșneag are locul lui special de pus pantofii, nu-i ține la grămadă. Așa cum, la ortodocși, câteodată, unele doamne își rezervă singure jilțurile din biserică. Alea mai în față și mai aproape de Sfântul Petru.
Un tânăr se grăbește: „Mă curăț prin rugăciune, e o sărbătoare mare. Fug să îmi schimb hainele”. Majoritatea musulmanilor care vin la Eroii Revoluției sunt turci. Mai sunt și arabi; unul îl atrage prin explicații pe omul de casă al imamului. „De Eid el Fitr se face zakat!”, zice musulmanul. Zakatul este un fel de milostenie, bani dați pentru săraci. Valoarea e cam 2,5 la sută din câștigul ultimului an. Omului de casă parcă i se aprind ochii în dimineața înnorată. Comunitatea – ummah, în araba Coranului – se strânge de aproape blochează strada. Apar mașini luxoase, se poticnesc taxiurile. „Allah Akbar”, se aude, repetat, în boxele dinăuntru. Un SMURD fulgeră pe Pieptănari, jandarmi nu sunt, kuffari țopăie grăbiți, printre bălți,spre metrou. Pleacă spre servicii. Musulmanii se pregătesc pentru rugăciunea cea mare, de sărbătoare.
Eid mubarak!
„Conform Muftiatului cultului musulman din România, rugăciunea de Eid el Fitr va fi, insha’allah, joi, 13.05.2021 la ora 7.30”. Anunțul a fost făcut o dată cu solicitarea adresată credincioșilor de a se respecta condițiile cerute de către autorități. La moscheea Ar Rahman din Grozăvești s-au strâns cei mai mulți musulmani. La fel de ordonat ca și cei de la Bellu. Și nici aici nu-s forțe de ordine.
„Al Rahman” a fost ridicată pe o străduță îngustă înspre Pasajul Ciurel. Pe după gardurile cu semiluna, clădirea poartă panouri în care e scris în română și arabă că în incintă este și o grădiniță și o școală. Față de alte sedii de școli străine, aici nu există nicio pază armată, nu sunt garduri înalte și nici dispozitive antiatac. Pe un zid a fost desenat Donald Rățoiul plus prietena, Daisy. Vizavi este Biserica Betel – cult penticostal. Musulmanii se scurg încet spre intrarea în moschee. După o lună de post abia așteaptă rugăciunea de Eid el Fitr. Un bătrânel coboară greu din Meganul rablagit tras în ușa lăcașului de cult. Pe interior, de portieră e agățată o cutie de Amigo – pe post de scrumieră.
Omul are cârje, abia se mișcă. În fața moscheii își aprinde o țigară: „E ca la voi, de Paște. La fel, după rugăciune sărbătorim, punem masa. Dar, mai rău, față de voi…nu putem să bem”. Omul râde, e palestinian și explică cum sărbătoarea sfârșitului de Ramadan se aseamănă, cumva, cu sărbătorile creștine: „Noi suntem sunniți. Avem astăzi Eid el Fitr. Musulmanii șiiți sărbătoresc cu o diferență de câteva zile. Așa cum e la voi sărbătoarea de Paște – catolicii fac într-o zi, voi, ortodocșii, în altă zi”. Doi din Bangladesh, îmbrăcați ca în robe ascultă și așteaptă să poată intra la rugăciune. Alții poartă jubba (un fel de halate albe) sau caftan, femeile au văl sau mască. Discuția despre sărbătoarea musulmană capătă accente politice - situația din teritoriile palestiniene e intens dezbătută. În arabă. Omul cu cârje traduce: că nu mai e nicio sărbătoare când sunt atâția morți și răniți și când printre victime mai sunt și zece copii. Discuția se termină brusc. Cu formula rostită trist sau războinic: „Eid mubarak!” (Sărbătoare Binecuvântată)
„În data de 13.05.2021 se permite circulația persoanelor în afara locuinței/gospodăriei, în intervalul orar 02.00 - 05.00, pentru deplasarea și participarea la sărbătoarea religioasă a credincioșilor musulmani Ramazan Bayram” - Hotărâre a Guvernului aproape degeaba.