Cum ne organizăm timpul de pregătire pentru examen, la ce trebuie să fim atenţi şi care sînt cele mai bune metode pentru a spori concentrarea? Este bine să învăţăm noaptea sau să bem multă cafea?
Cum ne organizăm timpul de pregătire pentru examen, la ce trebuie să fim atenţi şi care sînt cele mai bune metode pentru a spori concentrarea? Este bine să învăţăm noaptea sau să bem multă cafea?
Prosop umed pe cap şi picioare în lighean cu apă rece.
Manuale subliniate cu creioane colorate, ani de domnie, formule şi citate
repetate la duş, în somn şi pe balcon. Înveţi la greu, mai ai două luni, o lună,
o săptămînă pînă la examen şi ai trecut “doar” de o sută de ori prin materie şi
nu ştii nimic, ai uitat tot, tot, şi mai trebuie să repeţi conjugările de cel
puţin cincizeci de ori. Mai bagi un energizant, mai o cană cu cafea, mai
rezolvi nişte grile. Întrebi de metode de învăţat şi le încerci pe toate,
robinetul din baie picură şi ţi-a făcut praf concentrarea, pixul preferat nu
mai scrie şi mai sînt doar cîteva zile.
FACEŢI UN PROGRAM PE
HÎRTIE. Psihologul Oana-Maria Udrea, de la Ambulatoriul Spitalului de Urgenţă
pentru Copii “Grigore Alexandrescu”, crede că esenţial în pregătirea pentru examenul
de admitere este managementul timpului, organizarea programului. Concentrarea,
stăpînirea emoţiei şi motivaţia sînt de asemenea importante. “Putem să ne facem
un program în ceea ce priveşte studiul, somnul, micile obligaţii familiale,
timpul de relaxare, o evaluare a timpului care se consumă în aceste activităţi
este foarte utilă. Să punem pe hîrtie chiar aspectele tipice pentru o săptămînă,
în aşa fel încît să subliniem care sînt priorităţile. Un calendar al examenului
este important”, spune Oana-Maria Udrea. Micile aspecte de rutină sînt foarte
importante, crede psihologul. “Este un lucru bun, într-o perioadă în care încercăm
să ne mobilizăm toate resursele, să conştientizăm: care este locul în care mă
simt cel mai bine, care este locul în care am reuşit să mă detaşez de telefon,
cînd am reuşit să mă concentrez cel mai bine. Şi să încerc să mă ţin de acea
rutină, să diversific subiectele, în fiecare zi voi învăţa atît timp la acea
materie, în alta, la cealaltă materie. E bine să încerci să nu te axezi o săptămînă
pe o materie, o săptămînă pe alta”, sfătuieşte Oana-Maria Udrea.
RECOMPENSE. Uneori e bine să ne acordăm nişte mici gratificări. “În momentul în care ne evaluăm că am fost eficienţi, că am reuşit să ne ţinem de program, ne putem oferi o mică recompensă. Douăzeci de minute, o jumătate de oră în care să facem ceva plăcut. E bine să ne gîndim că avem perioade de pauză. În planificarea iniţială nu includem de obicei şi perioadele de pauză şi apoi avem senzaţia că rămînem în urmă”, crede specialista. Preferabil ar fi să evităm jocul la calculator. Este o activitate care ne poate “fura” destul de mult timp. Putem, în schimb, să facem o plimbare, să ieşim cu rolele, să încercăm să anticipăm ce-ar putea să ne distragă, ca pauza programată pentru o jumătate de oră să nu ajungă la două ore. Altfel, putem rămîne în urmă şi acest lucru amplifică starea de tensiune, firească în anumite limite.
EXPERIENŢA ANTERIOARĂ. “Putem vorbi de cîteva aşa-zise reguli de gestionare, printre
care se numără autoevaluarea rezultatelor din trecut ale diferitelor teste: cum
am procedat înainte la alte examene, în ce situaţii m-am descurcat cel mai bine. Trebuie să te simţi bine în
acea stare de alertă. E un lucru firesc să simţi starea aceea de emoţie. Păstreză-ţi
încrederea în propria capacitate”, spune Oana-Maria Udrea. La examen trebuie să
citim clar instrucţiunile, să fim atenţi la formulări. Detaliile de genul aşezării
legitimaţiei pe masă, instrucţiunile standard ale supraveghetorilor par
neimportante, dar ne introduc în atmosfera examenului şi, trecînd printr-o
asemenea procedură, ne putem concentra mai uşor asupra rezolvării subiectelor. “Sînt
candidaţi care se află în sala de examen, profesorul le spune unde să-şi treacă
numele, iar ei încearcă să recapituleze repede materia. E o situaţie care
trebuie evitată. O strategie de a răspunde la întrebări creşte încrederea.
Putem să începem cu lucrurile uşoare, pe care le ştim. Încrederea în propria
capacitate se face prin combaterea aşa-zisei anxietăţi de examen. Trebuie să luăm
în consideraţie aspectele de presiune exterioară, să le conştientizăm şi să ne
propunem să le facem faţă”, este de părere psihologul Oana-Maria Udrea.
Cafeaua nu ajută
În perioadele de pregătire pentru examen, mulţi sînt tentaţi să consume excesiv cafea şi alte stimulente şi energizante. “E de preferat ca aceste lucruri să fie evitate şi e utilă o discuţie cu medicul de familie în perioada premergătoare examenului. E un lucru firesc să ne mobilizăm cu tot ce putem, inclusiv să luăm medicamente-minune, dar efectele secundare – întărirea stării de agitaţie – pot să-şi spună cuvîntul în mod aproape distructiv asupra examenului”, spune psihologul Oana Maria Udrea. În perioada premergătoare examenului trebuie să încercăm să ne reglăm ritmul somnului şi al alimentaţiei în vederea unei funcţionări optime la ora examenului. “Dacă sîntem obişnuiţi să învăţăm noaptea şi acela e momentul principal de eficienţă, dimineaţa, cînd se va ţine examenul, organismul nostru va fi obişnuit să doarmă”, spune psihologul.
Rutină
“Într-o perioadă în care încercăm să ne mobilizăm toate resursele trebuie să conştientizăm: care este locul în care mă simt cel mai bine, care este locul în care am reuşit să mă detaşez de telefon, cînd am reuşit să mă concentrez cel mai bine. Şi să încerc să mă ţin de acea rutină”
Încredere
“Trebuie să te simţi
bine în acea stare de alertă. E un lucru firesc să simţi starea aceea de emoţie.
Păstreză-ţi încrederea în propria capacitate”
Oana-Maria Udrea, psiholog