CRACIUN FERICIT!
Tot mai multi oameni din orasele mari au decis sa-si faca cumparaturile pentru acest Craciun din hypermarketuri sau supermarketuri. In ultima saptamana, acestea au devenit adevarate furnicare.
DANIELA IVAN
|
COZI. Cel mai bine vandut aliment este in aceste zile carnea de porc. Fara sarmale sau carnati, romanii nici nu concep masa de Craciun |
Craciunul este o afacere pentru toti comerciantii mai mici sau mai mari. Fiecare isi face calcule si strategii cum sa obtina cat mai mult din banii pe care oamenii ii cheltuiesc de Craciun. Hypermarketurile mizeaza ca-si vor rotunji cifra de afaceri de pe urma Sarbatorilor de iarna cu peste 30 de procente. Spre exemplu, cele patru hypermarketuri Carrefour se asteapta la o cifra de afaceri mai mare cu 30-70% in decembrie fata de o luna obisnuita, spun oficialii grupului.
PRODUSE. Vanzarile mari se obtin la produsele de sezon. "Cele mai cautate marfuri in aceasta perioada sunt cadourile, brazii, ornamentele de brad, jucariile, alimentele care alcatuiesc masa festiva a romanilor: oua, faina, fructe, carne de porc si ornamentele pentru masa - pahare, fete de masa, servetele decorate, precum si decoratiunile pentru
casa", ne-a declarat conducerea Carrefour. In top se mai afla si cozonacii. Mai mari, mai mici, mai bogati, mai saraci prin compozitie exista cozonaci pentru toate gusturile. Oferta pleaca de la 25.000 de lei si ajunge pana la 100.000 de lei cozonacul. Insa, cine doreste sa puna pe masa un cozonac Pandoro trebuie sa scoata din buzunar circa 439.000 lei/kg. Pentru pofticiosii cu mai putini bani exista si cutii de 100 de grame care se vand cu 43.990 de lei. Bomboanele sunt si ele bine vandute.
MARKETING. Lupta pentru atragerea de bani este dura. Hypermarketurile reputeaza un mare succes deoarece dezvolta strategii de marketing sofisticate pentru atragerea de clienti. Tombole, la care poti castiga la fiecare ora 1.000.000 de lei, Mosi Craciuni care imbie copiii cu cate un balon frumos colorat,
promotii cu preturi mai mici decat in piete. In plus, aceste firme practica scheme inteligente pentru fidelizarea clientilor. In fata acestor tehnici foarte bine gandite micii comercianti isi vad afacerile naruite. "In alti ani ne dublam vanzarile, acum nu prea mai merge", declara o vanzatoare la taraba dintr-o piata bucuresteana. Tarabagiii se plang ca nu mai reusesc sa tina pasul cu marile lanturile de comercianti. "Ei cumpara multa marfa odata, negociaza altfel preturile, iar noi stam aici si ni se strica bananele sau rosiile", spune o tarabagita din piata Obor.
RECORD
|
Cozi de 20-30 de persoane la casele de marcat fiscale. Inarmati cu rabdare, oamenii prefera sa mearga in unul din magazinele Carrefour, Cora, Gima, Billa, Metro, Selgros etc. "Cumpar tot ce-mi trebuie, aleg ce vreau, stiu ca produsele sunt controlate si nu au termenul de valabilitate depasit. Chiar daca stau un pic mai mult la casa prefer sa vin aici", ne-a declarat un client din Carrefour Orhideea. La aceste avantaje se adauga si preturile, care sunt uneori mai mici decat cele din piete. "Promotiile ma atrag sa vin", au opinat mai multe persoane. Programul flexibil este un alt atuu al acestor magazine. Pentru acest sfarsit de an toate hypermarketurile si-au prelungit programul. Astfel, din 1 pana in 31 decembrie, magazinele sunt deschise de la 8:00 la 23:00, mai putin in zilele de 24 si 31 decembrie, cand programul este intre 8:00-18:00. Magazinele sunt inchise numai in zilele de 25 decembrie, 1 si 2 ianuarie. Exista si comercianti care au decis sa lucreze 24 de ore din 24 pana pe 24 seara la ora 24. De luni 27 decembrie, acestea reiau lucru pana pe 31 decembrie ora 20. Afluxul oamenilor catre magazinele gigant i-a adus in pragul falimentului pe tarabagii, care-si vad afacerile amenintate.
|
CARNE
|
In supermarketuri si hypermarketuri carnea de porc este in acest an la un pret aproape identic cu cel din piete sau macelarii. In timp ce in aceste supercomplexe pulpa de porc fara os se comercializeaza cu 130.000-165.000 lei/kg, in piete sau in macelarii pretul variaza intre 130.000-175.000 de lei. In magazinele Carrefour fleica de porc costa 109.500 lei/kg, carnatii proaspeti - 124.000 lei/kg, ceafa de porc - 179.900 de lei/kg, muschiuletul - 231.990 lei/kg. In alte supermarketuri din cartierele bucurestene preturile sunt chiar mai mici. Iata cateva preturi din supermarketul Melissa, din Matei Ambrozie, carnea tocata pentru sarmale este 80.000 de lei/kg, fleica de porc - 115.000 lei/kg, ceafa de porc - 115.000 lei/kg, pulpa de porc - 130.000 lei/kg. Insa cel mai convenabil s-a dovedit a fi cumpararea unui porc in viu din targuri si taierea lui. Anul acesta, pretul unui porc in viu a mers pana la 10 milioane
de lei.
|
VINURI ALESE
|
De pe masa de Craciun nu poate lipsi vinul pentru ca sarmalele sau fripura sa alunece ca unse. Si aici comerciantii mai mici sau mai mari se intrec in oferte care mai de care mai tentante. Insa cumparatorul alege in functie de marimea portofelului. Cine vrea sa se respecte poate alege o Busuioaca de Bohotin (111.999 lei sticla de 0,750 litri), o Feteasca Neagra de Pietroasa (131.000 lei sticla), Vinul Cavalerului din podgoria Dealul Mare (154.999 lei/sticla), Rai de Murfatlar (90.899 lei/sticla) sau Pinot Noir - Castle Rock (91.990 lei/sticla).
Exista si vinuri mai putin scumpe. Risling de Odobesti cu 51.990 lei sticla de 0,750 lei, Murfatlar Cabernet Sovignon (74.990 lei sticla de 0,750 l) sau sticle de plastic la 2 litri cu Galbena de Odobesti, Muscat Otonel la 84.999 lei.
Cei cu dare de mana se pot orienta catre un Charteau Gruand Larose sau catre un Charteau La Pointe, vinuri frantuzesti din zona Bordeaux, care se pot cumpara cu 999.999 lei sticla de 0,750 litri sau chiar catre un Carton-Charlimagne care ajunge la 2.499.900 lei sticla de 0,750 litri.
|
Magazine virtuale
Comertul din strada pare sa se fi mutat online. Cei care nu au timp de cumparaturi sau care vor sa evite aglomeratia pot sa-si faca cumparaturile de Craciun intr-un minut, comandand pe Internet. Magazinele virtuale spun ca au inceput sa primeasca astfel de comenzi si ca se asteapta la dublarea cifrei de afaceri in luna decembrie. Pe portalul trafic.ro sunt inregistrate circa 70 de magazine virtuale, care au zilnic 1.000 de clienti.
Brazii artificiali, tot mai cautati
Mirosul natural de brad crud sosit in casa din varful muntelui pare sa devina pentru tot mai multi romani o simpla amintire. In acest an, oamenii au preferat brazii artificiali (foto) celor naturali. Motivul? Preturile. Brazii naturali costa intre 400.000 si 2.000.0000 de lei, in functie de specie, de inaltime, de provenienta, de aspect, ne explica un vanzator. Desi pe pietele din Romania au ajuns 330.000 de pomi de Craciun, comerciantii nu prea au fost dispusi sa lase pretul inainte de Craciun. In aceste conditii, multi oameni s-au orientat catre bradul cu fibra optica care lumineaza frumos si chiar canta. In plus, acesta are avantajul ca odata cumparat tine mai multi ani. "M-am decis sa cumpar acest brad artificial. Costa la fel ca si unul natural, insa ma tine si la anuâ si poate chiar mai mult", spune un cumparator aflat intr-un hypermarket.