x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Externe Banii piraţilor, reciclaţi în Dubai

Banii piraţilor, reciclaţi în Dubai

22 Apr 2009   •   00:00

Organizaţiile criminale active din Dubai şi alte state din Golf reciclează banii obţinuţi de piraţii somalezi din răscumpărări. Potrivit unei anchete conduse de investigatori angajaţi de industria transporturilor maritime, numai anul trecut s-au plătit 80 de milioane de dolari. O parte din aceşti bani au ajuns în mâinile piraţilor somalezi, în timp ce milioane de dolari au fost reciclate în conturi curente bancare din Emiratele Arabe Unite şi alte ţări din Orientul Mijlociu, informează La Stampa şi The Independent, citate de Agerpres.

Potrivit datelor furnizate de investigatori, aşa-numiţii ''naşi'' ai acestor operaţiuni ilicite sunt întreprinzători somalezi şi din Orientuil Mijlociu, precum şi din alte ţări de pe subcontinentul indian. Piraţii acţionează pe baza unor informaţii disponibile industriei transporturilor maritime.

Expertul kenian în piraterie, Andrew Mwangura, adesea implicat în negocierile pentru eliberarea navelor sechestrate, a subliniat faptul că un fenomen născut iniţial pentru a combate pescuitul ilegal şi deversarea deşeurilor toxice de-a lungul coastelor somaleze s-a transformat în acţiuni de autentică criminalitate organizată. Profiturile acesteia ajung în buzunarele unor ''personaje importante'' din regiunea semi-autonomă Puntland şi ale fostului guvern de tranziţie somalez.

''Considerăm cu certitudine că oameni de afaceri cu baza la Mombasa şi în EAU fac parte din reţea'', a afirmat Mwangura.

La 21 aprilie, 'International Maritime Bureau', a publicat datele monitorizării cazurilor de piraterie referitoare la primul trimestru al lui 2009. Atacurile piraţilor, potrivit statisticii organizaţiei internaţionale, s-au dublat practic în această perioadă, comparativ cu situaţia din trecut iar explozia se datorează creşterii asalturilor în largul coastelor somaleze şi în golful Aden.

În primul trimestru al lui 2009 s-au înregistrat 102 episoade de piraterie comparativ cu 53 din aceeaşi perioadă a anului precedent, o creştere cu 20% comparativ cu ultimul trimestru al lui 2008. Au fost semnalate 34 de cazuri de asalturi, nouă ambarcaţiuni luate ostatice, 178 de marinari sechestraţi, 9 răniţi şi două persoane ucise.

Compania de securitate Idarat Maritime, specializată în protecţie maritimă, lucrează cu agenţi de asigurare de la Lloyd's pentru a formula dispoziţii de siguranţă pentru proprietarii de nave. Christopher Ledger, fost ofiţer în Marina Regală şi director al companiei a declarat pentru The Independent: ''Există dovezi că sindicatele criminalităţii cu baza în Golf - unele în Dubai - joacă un rol semnificativ în pirateria practicată pe coasta africană. Există sume imense de bani în joc iar acest lucru le oferă sindicatelor acces la mijloace tot mai sofisticate de mişcare a banilor precum şi la tehnologia modernă de a transporta deturnările. Este o problemă internaţională iar companiile din industria transporturilor maritime trebuie să se asigure că echipajele învaţă cum să o abordeze''.

Anchetatorii au descoperit că bandele de piraţi exploatează informaţiile disponibile pentru industria de transport maritim pentru a-şi planifica atacurile, dispunând şi de echipament pentru monitorizarea traficului radio. Unele sindicate ale piraţilor bine finanţate au experimentat un procedeu secret precum AR 1, inventat de un om de ştiinţă german care locuieşte în EAU, şi care ar face dificil de identificat ambarcaţiunile prin radarul cu rază lungă ale cargourilor de linie. Acest lucru dovedeşte că piraţii încearcă să se doteze cu tehnologie avansată şi deţin mijloacele financiare pentru a o achiziţiona.

În opinia lui Andrew Mwangura, somalezii care sechestrează nave sunt numai oamenii din faţă ai unor sindicate mai mari, ''plevuşca'', în timp ce ''rechinii'' operează în locuri ca Dubai, Nairobi şi Mombassa.

Neil Roberts, un înalt oficial de la Lloyd's Market Association şi secretar al ''Comitetului de război'' al Lloyd's şi al industriei asigurărilor, a declarat: ''Constatăm o sofisticare a modului în care s-a dezvoltat pirateria. Atacurile sunt date la 400-600 de mile pe mare. Acest lucru arată că piraţii au acces la o informaţie detaliată a deplasărilor navelor. Cu siguranţă au acces la Internet iar informaţia îi ajută. Problema legată de conexiunea EAU este discutată în industrie şi s-au făcut investigaţii legat de ea''.

Există temeri că unele sume de bani din piraterie ari fi ajuns la militanţi islamişti atât din Somalia cât şi din alte ţări. Totuşi, acest lucru nu a fost confirmat deoarece companiile navale ar încălca legile privind finanţarea terorismului prin plata răscumpărărilor.

''Actualele legi anti-terorism fac ilegală plata celor care comit acţiuni motivate de politică sau ideologie'', a afirmat Stephen Askins de la firma de avocatură Ince & Co, specializată pe acest domeniu. El a mai precizat: ''Acest lucru nu este valabil pentru victimele extorcării în cazuri penale. Ştim că Departamentul de Stat al SUA încearcă să ridice pirateria la categoria de posibil act politic dar acest lucru va face foarte dificil pentru companiile de transport maritim să elibereze numeroşii membri ai echipajelor care sunt încă sechestraţi, la fel ca şi cargourile. Trebuie căutaţi cei care îi finanţează pe piraţi'', îl citează în final The Independent. (V.A.)

×
Subiecte în articol: externe