Producătorul suedez de mobilă IKEA a retras o reclamă difuzată la televiziune şi şi-a cerut scuze după ce a provocat un val de nemulţumire în China, unde materialul publicitar a fost acuzat de "insensibilitate" faţă de soarta femeilor singure, informează The Telegraph.
Reclama celebrului lanţ de mobilă prezintă o scenă în care o fiică este certată de mama ei pentru că nu "aduce la cină un iubit".
Materialul publicitar a fost considerat ofensator în condiţiile în care femeile necăsătorite din China se confruntă, în mod tradiţional, cu o presiune socială semnificativă într-o cultură care acordă o mare valoare căsătoriei, fiind deseori catalogate drept "femei rămase pe dinafară".
Reclama de 30 de secunde începe cu o tânără care se aşează la o masă tensionată cu părinţii săi. Atunci când tânăra se adresează mamei sale cu apelativul "mamă", aceasta îi răspunde cu duritate: "Dacă nu aduci acasă un iubit data viitoare, să nu îmi mai spui 'mamă'!". În scena următoare, spectatorii pot vedea un tânăr cu un buchet de flori apărând brusc la uşă şi fiind prezentat drept iubitul fiicei. Ca urmare, comportamentul părinţilor se îmbunătăţeşte rapid şi aceştia întind masa, cu veselă IKEA, şi pregătesc o cină generoasă pentru noul lor oaspete.
Reclama a provocat un val de nemulţumire în China, mulţi spectatori catalogând-o sexistă. "Reclama discriminează persoanele şi femeile singure. Dacă nu ai un iubit, membrii familiei te privesc de sus. Ce fel de valori transmite aceasta?", se întreabă un utilizator al reţelei de socializare Weibo, citat de BBC.
"Chiar dacă o astfel de situaţie se întâmplă într-o mulţime de familii, nu este potrivit să se facă reclame despre ea, pentru că este greşit ceea ce se întâmplă", a comentat un alt utilizator.
Retailerul de mobilă a retras de pe posturile TV această reclamă, care însă mai poate fi vizualizată online, şi a prezentat scuze publice într-un comunicat redactat atât în engleză, cât şi în mandarină.