În 2014, Biroul pentru promovare şi informare turistică al României în Austria serbează 50 de ani de existenţă. A fost printre primele reprezentanţe de turism care au aterizat pe tărâm austriac. “Biroul de promovare şi informare turistică este precum o ambasadă. Austriecii care vin în România, ca şi oamenii de afaceri care sunt deja activi acolo, dar şi românii din străinătate care simt chemarea patriei, trebuie să fie permanent informaţi”, susţine pentru Wiener Zeitung, Simion Giurcă, directorul instituţiei. Cotidianul austriac publică un articol care încurajează turismul în ţara noastră şi încearcă să lupte cu prejudecăţile care stau în calea dezvoltării lui de cele mai multe ori.
Victimele prejudecăţilor
Ca şi în cazul altor reprezentanţe care dispun şi de statut diplomatic, biroul este o instituţie de stat finanţată exclusiv de Guvernul din România. “Ştiu cu ce prejudecăţi ne confruntăm, mai ales în ultimii 6 ani de când România este membru al Uniunii Europene. Chiar dacă românii au o imagine proastă în Austria, misiunea mea este să întreprind ceva ca să schimb această imagine. Obiectivul final este ca imaginea României să fie atât de polarizată în bine, încât ţara să devină o destinaţie de turism pentru oamenii de aici. Indiferent de imaginea bună sau rea, se investeşte acolo unde sunt bani de câştigat. În cazul turiştilor trebuie să îi ademenim cu peisajele, arta culinară, istoria şi ospitalitatea României. Mulţi recunosc că au călătorit cu prejudecăţi în România, dar acestea li s-au schimbat odată ajunşi acolo”, mărturiseşte Giurcă.
Interes relativ mic
Bărbatul de 56 de ani reprezintă interesele României în Austria, Ungaria, Slovacia şi Cehia şi este preşedintele Corps Touristique Austria, o uniune a birourilor de turism naţionale şi internaţionale de pe piaţa austriacă. “Sunt un specialist în ceea ce vrea clientul. Cunosc foarte bine comportamentul turistului austriac”, spune el. Austriecii preferă concedii mici, dar de mai multe ori pe an, decât unul singur pe o perioadă mai lungă. Ei preferă să călătorească cu familia şi prietenii, decât singuri. În medie, pe parcursul unui an, un austriac rezervă două concedii într-o locaţie din ţară şi alte două în afara graniţelor. “Interesul pentru România este încă relativ mic în comparaţie cu Italia sau Croaţia, deşi ţara are multe de oferit, în special autenticitate, experienţă culturală şi tradiţii”, spune Claudia Bauer, realizatoarea unui studiu privind comportamentul turistului austriac.
Nostalgie şi găsirea identităţii
Când vine vorba despre problemele cu care se confruntă România, şeful biroului de la Viena nu se sfieşte să arate spre infrastructura precară. “Calitatea drumurilor din România lasă de dorit. În unele regiuni, situaţia este catastrofală, dar ţara este de trei ori mai mare ca Austria. Nu ne putem aştepta ca străzile să fie reparate peste noapte”, spune Simion Giurcă. Pe viitor, el mizează pe două componente atipice ale turismului: cel destinat găsirii identităţii şi cel al nostalgiei. “Vrem să facem treaba bună şi pentru români. Mulţi au încă legături puternice cu România şi vor să îşi recomande ţara prietenilor sau partenerilor austrieci. Este un trafic continuu pe ruta afaceri-rudenii- vacanţe. Dar nu trebuie să omitem nici călătoriile de nostalgie sau cele destinate găsirii identităţii. Mulţi emigranţi români în Austria vor să îşi descopere trecutul. Avem multe solicitări de la cetăţenii austrieci care îşi căută rădăcinile arborelui genealogic în România. Organizăm şi astfel de excursii. La faţa locului sunt aşteptaţi de o persoană de contact care le va arăta casa strămoşilor lor”, explică Giurcă.
Speranţe
Claudia Bauer confirmă1 aceste componente noi ale turismului, dar susţine că România este încă în faza incipientă. “Căutarea identităţii în România nu este încă atât de puternic dezvoltată precum în Marea Britanie sau Irlanda, unde a devenit deja o ramură importantă a turismului. Însă ea are potenţial şi aici. Întrebările privind identitatea au fost şi vor rămâne importante: De unde venim? Fiindcă trecutul aparţine de identitatea noastră”, a încheiat Bauer. “De aproape cinci decenii Biroul pentru promovare şi informare turistică atrage turişti pentru România. Mulţi merg în România pentru căutarea identităţii. Cu dansuri populare se pot câştiga turişti”, este concluzia jurnaliştilor austrieci de la Wiener Zeitung.