x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Vești bune pentru Boeing. Primul zbor al uriașei aeronave 777-9X a fost un succes

0
Autor: Giulia Anghel 27 Ian 2020 - 15:07
Vești bune pentru Boeing. Primul zbor al uriașei aeronave 777-9X a fost un succes boeing777X/facebook

Cel mai mare avion cu două motoare din lume, Boeing 777-9X, a efectuat cu succes primul să zbor, oferind astfel o rază de speranță gigantului constructor american, care s-a confruntat cu probleme în ultimele luni, după cum relatează CNN.

Emoții mari la decolare

Sâmbătă dimineața, aeronava WH-001 și-a luat zborul la ora locală 9.08, de la Paine Field, sediul fabricii Boeing, aflat la nord de Seattle. Zborul fusese amânat deja de două ori din cauza condițiilor meteo nefavorabile din ultima săptămână, dar pe măsură ce aceasta se pregătea de decolare a apărut curcubeul, ceea ce poate fi considerat un semn bun. Când a sosit în sfârșit momentul, avionul a efectuat o undă ușoară de opt noduri, a avut vizibilitate de șase mile, iar norii s-au dispersat la 3.000 de metri altitudine. După o rulare pe pistă de numai 30 de secunde, aeronava a decolat. Mulțimea prezentă la fața locului a izbucnit în aplauze furtunoase. 

Avionul s-a îndreptat spre nord, către zone nepopulate, ruta de zbor fiind aleasă din motive de siguranță. Avionul a urcat la o altitudine de 14.000 de metri și s-a întors spre est, zburând peste regiunea centrală a statului Washington. A început astfel primul dintre numeroase zboruri de încercare necesare pentru ca acest model să poată obține certificarea, astfel încât să intre pe curse de linie peste 18 luni. 

La ora locală 14:00, aeronava 777-9X a aterizat pe pista companiei din Seattle, după un zbor de trei ore și 51 de minute.

Cu o zi înainte de decolare vremea era nefavorabilă, cu plafoane de nori de până la 2.000 de metri, ploaie și rafale de vânt. Peste 10.000 de angajați, jurnaliști și VIP-uri au așteptat circa 5 ore. A devenit tradiție ca primele zboruri de la Boeing să fie efectuate în condiții neprielnice, dar aceasta este prima dată când un zbor a trebuit să fie anulat.

Îngrijorări provocate de modelul 737MAX

Proiectat pentru a transporta până la 425 de pasageri pe rute de 7.600 de mile nautice - o distanță care ar acoperi cele mai multe rute de cursă lungă - Boieng 777-9X va deveni una dintre aeronavele cheie ale companiei, în anii următori. Cu toate acestea, incertitudinile provocate de accidentele mortale care au dus la retragerea de pe piață a seriei 737MAX au dat naștere la multe semne de întrebare despre viitorul producătorului. 

În mod normal primul zbor al unui nou avion este motiv de sărbătoare. Evenimente ca acestea se întâmplă poate de două ori pe deceniu. Dar pentru Boeing problema este mai dificilă. În urma a două accidente fatale ale modelului 737MAX, cea mai importantă aeronavă a constructorului american, care aducea circa 40% din profitul companiei, a provocat una dintre cele mai mari crize ale companiei aeriene, veche de peste o sută de ani.

Efectele sale au fost resimțite în întreaga industrie aerospațială globală și în economia nord-americană. S-a estimat că rămânerea la sol a acestor aeronave ar putea aduce pierderi pe termen scurt, care se pot ridica de la o treime, până la jumătate din PIB-ul Statelor Unite. Producția acesteia este acum blocată și, în plus, Boeing nu se așteaptă ca Administrația Federală a Aviației din SUA să-l recertifice.

Astfel că noul 777-9X este cel mai indicat acum pentru relansarea companiei, mai ales că în afară de acesta, Boeing nu are modele noi, iar introducerea pe piață a unui avion complet nou durează cinci-șapte ani.

Programul 777X, lansat în noiembrie 2013, este urmașul celui mai de succes avion de mari dimensiuni construit vreodată: 777, care a fost folosit pentru prima oară în urmă cu 25 de ani. 

Recorduri mondiale

Cu o lungime de 251 de metri, varianta 777-9X este cel mai lung avion comercial construit vreodată. Cu o întindere de fuselaj de 9,4 metri peste predecesorul său, 777-300ER, acesta poate cuprinde până la trei rânduri suplimentare de câte 10 scaune la clasa economic, pentru un număr de maxim 426 de pasageri, într-o configurație tipică de două clase. La acestea se adaugă și o gamă crescută de 7.285 mile nautice - cu 220 de mile mai mult decât avionul pe care îl înlocuiește.

777-9X este astfel și cel mai mare avion de pasageri din lume. Principalul său competitor, Airbus A350-1000, este comparabil mai degrabă cu 777-300ER, de dimensiuni mai mici.

Pentru a ridica în aer acest gigant, care costă 775.000 de lire sterline, Boeing a construit o nouă aripă din polimeri, consolidată cu fibră de carbon, cu o anvergură de peste 233 de metri. Fiecare aripă este cea mai mare structură compozită din lume. Pentru a se potrivi pe aceleași porți, autostrăzi și piste ca actualele 777-300ER, producătorul a proiectat la vârfuri aripioare pliabile de 11 metri care se desfășoară chiar înainte de decolare și se retrag la aterizare. Deși acest lucru este obișnuit pe avioanele de vânătoare marine, construite pentru a ateriza pe un transportator, aripioarele pliabile sunt primele proiectate pe un avion comercial.

Sub aripi se află și cele mai mari și mai puternice motoare montate vreodată pe o astfel de aeronavă: General Electric GE9X. Acestea dezvoltă o incredibilă capacitate de tracțiune, de 105.000 de kilograme, în timp ce reduc consumul de combustibil cu 10% față de predecesorul motor GE90. Diametrul motoarelor este la fel de larg ca un fuselaj 737.

Însă din cauza proiectării lor de ultimă oră și a cerințelor imense de putere, defectele de proiectare ale compresorului motoarelor au contribuit semnificativ la întârzierea primului zbor al 777-9X, anunțat inițial în 2018, apoi la începutul anului 2019, pentru ca în sfârșit să aibă loc în ianuarie 2020. 

Într-o eră în care se pune accent pe eco-prietenie și eficiență, Boeing susține că 777-9X oferă un câștig de eficiență net de 13% per cost/loc, comparativ cu 365 de locuri 777-300ER, cu o reducere de 29% a emisiilor. Constructorul spune că cel mai nou avion-pilot al său este cu 22% mai eficient decât cel mai mare avion aerian din lume A380. 

Economie, inginerie și eficiență, 777-9X este conceput pentru a îmbunătăți experiența de zbor a pasagerilor și nu doar în secțiunea de clasă premium a avionului. Împrumutat de la 787 Dreamliner, cel mai nou 777-9X are ferestre mai mari și scaune mai largi la clasa economic. Nivelul de umiditate este mai ridicat pentru a reduce deshidratarea, aerul mai curat, este mai puțin zgomot în cabină și tehnologie mai ușoară.

777-9X va reuși pe piață, mai ales după problemele modelului 737MAX ? 

Liderul industriei, Henry Harteveld, fondatorul Atmosphere Research, spune că lucrurile sunt încă incerte. "777-9X este un derivat inteligent al 777, dar nu sunt sigur dacă acesta va fi un succes răsunător pentru Boeing, deoarece comenzile rămân nesigure, în parte datorită întârzierii motoarelor GE, pentru că modelul mai mic 787 Dreamliner este bun și pentru că MAX a afectat grav reputația companiei. 777-9X este copilul mai tânăr, ai cărui frați mai mari sunt majori. Cred că succesul 777-9X poate veni în timp, odată ce se va dovedi de încredere.“

 

 

 

Citeşte mai multe despre:   boeing,   777-9X,   737 max

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 






Mai multe titluri din categorie

DOTA 2: Team Spirit a câștigat marea finală de pe Naţional Arena

DOTA 2: Team Spirit a câștigat marea finală de pe Naţional Arena
Paris Saint-Germain LGD a pierdut marea finală de pe Naţional Arena. Team Spirit se încoronează campionă la Turneul de DOTA 2 de la Bucureşti. Turneu de DOTA 2 de la Bucureşti s-a încheiat cu victoria echipei...

UPDATE USR anunță că a validat lista de miniștri și forma finală a programului de guvernare

UPDATE USR anunță că a validat lista de miniștri și forma finală a programului de guvernare
UPDATE USR anunță că a validat, duminică seara, în urma întrunirii Comitetului Politic, lista de miniștri și forma finală a programului de guvernare. Lista și forma finală a programului de guvernare...

Toni Neacşu: Guvernul poate legifera acum în afara oricărui control

Toni Neacşu: Guvernul poate legifera acum în afara oricărui control
Guvernul poate legifera acum în afara oricărui control. Instanţele nu pot verifica în 30 de zile Hotărârile de Guvern date în starea de alertă. CSM ar trebui să sesizeze la CCR un conflict între instanţele de...

Arafat: Ești liber să spui ce vrei, dar răspunzi de acest lucru, dacă clar vii cu date false și dezinformezi populația din poziția de medic

Arafat: Ești liber să spui ce vrei, dar răspunzi de acest lucru, dacă clar vii cu date false și dezinformezi populația din poziția de medic
Şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă, secretarul de stat în MAI Raed Arafat, a vorbit duminică despre medicii care fac publice informații fără bază științifică.   „Problema...

Medicii i-au interzis Reginei Elisabeta să bea Martini dry

Medicii i-au interzis Reginei Elisabeta să bea Martini dry
Medicii i-au recomandat Reginei Elisabeta a II-a a Regatului Unit să nu mai bea Martini dry și să consume alcool doar la ocazii speciale. Regina Elisabeta a II-a a fost văzută recent în timp ce mergea folosind...

Președintele Colegiului Medicilor: Medicii cu teorii nevalidate științific să fie suspendați

Președintele Colegiului Medicilor: Medicii cu teorii nevalidate științific să fie suspendați
Președintele Colegiului Medicilor susține suspendarea tuturor medicilor care prezintă în spațiul public teorii nevalidate științific. „Ca medic și ca președinte al Colegiului Medicilor din România (CMR),...

Tragedie în Italia. O fată de 15 ani a murit după ce a fost împuşcată de fratele ei, în vârstă de 13 ani

Tragedie în Italia. O fată de 15 ani a murit după ce a fost împuşcată de fratele ei, în vârstă de 13 ani
O fată de 15 ani a murit în Italia după ce a fost împuşcată de fratele ei, în vârstă de 13 ani. Tatăl copilului e cercetat pentru că a pus în mâna fiului său arma de vânătoare, pe care o avea...

Cum vrea USR să limiteze răspândirea COVID-19

Cum vrea USR să limiteze răspândirea COVID-19
Programul de guvernare al USR propune, pentru limitarea răspândirii COVID-19, urgentarea solicitării de ajutor extern prin mecanismul european de protecție civilă și nu numai. Printre măsurile pe termen mediu și...

Rezultate Loto 6/49 17 octombrie 2021. Numerele câștigătoare la extragerea de duminică

Rezultate Loto 6/49 17 octombrie 2021. Numerele câștigătoare la extragerea de duminică
Rezultate Loto 6/49. Duminica, 17 octombrie, au avut loc noi trageri Loto 6/49, Noroc, Joker, Noroc Plus, Loto 5/40 si Super Noroc, dupa ce la tragerile loto de joi, 14 octombrie, Loteria Romana a acordat peste...

Vaccinare COVID-19 în România: Peste 41.000 de români s-au vaccinat în ultimele 24 de ore

Vaccinare COVID-19 în România: Peste 41.000 de români s-au vaccinat în ultimele 24 de ore
Peste 41.000 de persoane au fost vaccinate în ultimele 24 de ore, conform statisticii realizate de Comitetul Naţional de Coordonare a Activităţilor privind Vaccinarea împotriva COVID-19. România are 5.981.207 de pe...

Alerta COVID continuă în întreaga lume. Care sunt cauzele

Alerta COVID continuă în întreaga lume. Care sunt cauzele
Alerta COVID continuă în întreaga lume. Printre cauze se numără graba excesivă de redeschidere în unele țări și distribuția inegală a vaccinurilor și, prin urmare, a procentului de persoane imunizate în...

Carantina de noapte în toate zilele săptămânii a început și în orașul Galați

Carantina de noapte în toate zilele săptămânii a început și în orașul Galați
Carantina de noapte în toate zilele săptămânii a început și în orașul Galați, după ce a depășit pragul de 7,5 cazuri COVID la mia de locuitori. Cu o rată de infectare la zi de 7,65 cazuri la mie,...

Cioloş: Există o aversiune la adresa noastră în PNL încă din campaniile electorale din 2019 și 2020

Cioloş: Există o aversiune la adresa noastră în PNL încă din campaniile electorale din 2019 și 2020
Dacian Cioloș anunță că va prezenta duminică în fața Comitetului Politic al USR lista cabinetului și programul de guvernare cu care USR va merge în Parlament. Într-o postare pe Facebook, președintele USR îi...

PSD a adunat 175.000 de semnături pentru plafonarea prețurilor la energie și gaze

PSD a adunat 175.000 de semnături pentru plafonarea prețurilor la energie și gaze
Peste 175.000 de români au semnat până acum în cadrul campaniei inițiate de PSD de susținere a proiectului de lege depus în Parlament privind plafonarea prețurilor la electricitate și gaze. Numărul mare de...

Alți 5 pacienți bolnavi de Covid sunt transferați în Ungaria

Alți 5 pacienți bolnavi de Covid sunt transferați în Ungaria
Alți 5 pacienți bolnavi de Covid, toți din județul Bihor, sunt transferați duminică în Ungaria. Ministerul Sănătății informează că duminică vor fi transferați alți 5 pacienți infectați cu SARS-Cov-2...
Serviciul de email marketing furnizat de