x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Vești bune pentru Boeing. Primul zbor al uriașei aeronave 777-9X a fost un succes

0
Autor: Giulia Anghel 27 Ian 2020 - 15:07
Vești bune pentru Boeing. Primul zbor al uriașei aeronave 777-9X a fost un succes boeing777X/facebook

Cel mai mare avion cu două motoare din lume, Boeing 777-9X, a efectuat cu succes primul să zbor, oferind astfel o rază de speranță gigantului constructor american, care s-a confruntat cu probleme în ultimele luni, după cum relatează CNN.

Emoții mari la decolare

Sâmbătă dimineața, aeronava WH-001 și-a luat zborul la ora locală 9.08, de la Paine Field, sediul fabricii Boeing, aflat la nord de Seattle. Zborul fusese amânat deja de două ori din cauza condițiilor meteo nefavorabile din ultima săptămână, dar pe măsură ce aceasta se pregătea de decolare a apărut curcubeul, ceea ce poate fi considerat un semn bun. Când a sosit în sfârșit momentul, avionul a efectuat o undă ușoară de opt noduri, a avut vizibilitate de șase mile, iar norii s-au dispersat la 3.000 de metri altitudine. După o rulare pe pistă de numai 30 de secunde, aeronava a decolat. Mulțimea prezentă la fața locului a izbucnit în aplauze furtunoase. 

Avionul s-a îndreptat spre nord, către zone nepopulate, ruta de zbor fiind aleasă din motive de siguranță. Avionul a urcat la o altitudine de 14.000 de metri și s-a întors spre est, zburând peste regiunea centrală a statului Washington. A început astfel primul dintre numeroase zboruri de încercare necesare pentru ca acest model să poată obține certificarea, astfel încât să intre pe curse de linie peste 18 luni. 

La ora locală 14:00, aeronava 777-9X a aterizat pe pista companiei din Seattle, după un zbor de trei ore și 51 de minute.

Cu o zi înainte de decolare vremea era nefavorabilă, cu plafoane de nori de până la 2.000 de metri, ploaie și rafale de vânt. Peste 10.000 de angajați, jurnaliști și VIP-uri au așteptat circa 5 ore. A devenit tradiție ca primele zboruri de la Boeing să fie efectuate în condiții neprielnice, dar aceasta este prima dată când un zbor a trebuit să fie anulat.

Îngrijorări provocate de modelul 737MAX

Proiectat pentru a transporta până la 425 de pasageri pe rute de 7.600 de mile nautice - o distanță care ar acoperi cele mai multe rute de cursă lungă - Boieng 777-9X va deveni una dintre aeronavele cheie ale companiei, în anii următori. Cu toate acestea, incertitudinile provocate de accidentele mortale care au dus la retragerea de pe piață a seriei 737MAX au dat naștere la multe semne de întrebare despre viitorul producătorului. 

În mod normal primul zbor al unui nou avion este motiv de sărbătoare. Evenimente ca acestea se întâmplă poate de două ori pe deceniu. Dar pentru Boeing problema este mai dificilă. În urma a două accidente fatale ale modelului 737MAX, cea mai importantă aeronavă a constructorului american, care aducea circa 40% din profitul companiei, a provocat una dintre cele mai mari crize ale companiei aeriene, veche de peste o sută de ani.

Efectele sale au fost resimțite în întreaga industrie aerospațială globală și în economia nord-americană. S-a estimat că rămânerea la sol a acestor aeronave ar putea aduce pierderi pe termen scurt, care se pot ridica de la o treime, până la jumătate din PIB-ul Statelor Unite. Producția acesteia este acum blocată și, în plus, Boeing nu se așteaptă ca Administrația Federală a Aviației din SUA să-l recertifice.

Astfel că noul 777-9X este cel mai indicat acum pentru relansarea companiei, mai ales că în afară de acesta, Boeing nu are modele noi, iar introducerea pe piață a unui avion complet nou durează cinci-șapte ani.

Programul 777X, lansat în noiembrie 2013, este urmașul celui mai de succes avion de mari dimensiuni construit vreodată: 777, care a fost folosit pentru prima oară în urmă cu 25 de ani. 

Recorduri mondiale

Cu o lungime de 251 de metri, varianta 777-9X este cel mai lung avion comercial construit vreodată. Cu o întindere de fuselaj de 9,4 metri peste predecesorul său, 777-300ER, acesta poate cuprinde până la trei rânduri suplimentare de câte 10 scaune la clasa economic, pentru un număr de maxim 426 de pasageri, într-o configurație tipică de două clase. La acestea se adaugă și o gamă crescută de 7.285 mile nautice - cu 220 de mile mai mult decât avionul pe care îl înlocuiește.

777-9X este astfel și cel mai mare avion de pasageri din lume. Principalul său competitor, Airbus A350-1000, este comparabil mai degrabă cu 777-300ER, de dimensiuni mai mici.

Pentru a ridica în aer acest gigant, care costă 775.000 de lire sterline, Boeing a construit o nouă aripă din polimeri, consolidată cu fibră de carbon, cu o anvergură de peste 233 de metri. Fiecare aripă este cea mai mare structură compozită din lume. Pentru a se potrivi pe aceleași porți, autostrăzi și piste ca actualele 777-300ER, producătorul a proiectat la vârfuri aripioare pliabile de 11 metri care se desfășoară chiar înainte de decolare și se retrag la aterizare. Deși acest lucru este obișnuit pe avioanele de vânătoare marine, construite pentru a ateriza pe un transportator, aripioarele pliabile sunt primele proiectate pe un avion comercial.

Sub aripi se află și cele mai mari și mai puternice motoare montate vreodată pe o astfel de aeronavă: General Electric GE9X. Acestea dezvoltă o incredibilă capacitate de tracțiune, de 105.000 de kilograme, în timp ce reduc consumul de combustibil cu 10% față de predecesorul motor GE90. Diametrul motoarelor este la fel de larg ca un fuselaj 737.

Însă din cauza proiectării lor de ultimă oră și a cerințelor imense de putere, defectele de proiectare ale compresorului motoarelor au contribuit semnificativ la întârzierea primului zbor al 777-9X, anunțat inițial în 2018, apoi la începutul anului 2019, pentru ca în sfârșit să aibă loc în ianuarie 2020. 

Într-o eră în care se pune accent pe eco-prietenie și eficiență, Boeing susține că 777-9X oferă un câștig de eficiență net de 13% per cost/loc, comparativ cu 365 de locuri 777-300ER, cu o reducere de 29% a emisiilor. Constructorul spune că cel mai nou avion-pilot al său este cu 22% mai eficient decât cel mai mare avion aerian din lume A380. 

Economie, inginerie și eficiență, 777-9X este conceput pentru a îmbunătăți experiența de zbor a pasagerilor și nu doar în secțiunea de clasă premium a avionului. Împrumutat de la 787 Dreamliner, cel mai nou 777-9X are ferestre mai mari și scaune mai largi la clasa economic. Nivelul de umiditate este mai ridicat pentru a reduce deshidratarea, aerul mai curat, este mai puțin zgomot în cabină și tehnologie mai ușoară.

777-9X va reuși pe piață, mai ales după problemele modelului 737MAX ? 

Liderul industriei, Henry Harteveld, fondatorul Atmosphere Research, spune că lucrurile sunt încă incerte. "777-9X este un derivat inteligent al 777, dar nu sunt sigur dacă acesta va fi un succes răsunător pentru Boeing, deoarece comenzile rămân nesigure, în parte datorită întârzierii motoarelor GE, pentru că modelul mai mic 787 Dreamliner este bun și pentru că MAX a afectat grav reputația companiei. 777-9X este copilul mai tânăr, ai cărui frați mai mari sunt majori. Cred că succesul 777-9X poate veni în timp, odată ce se va dovedi de încredere.“

 

 

 

Citeşte mai multe despre:   boeing,   777-9X,   737 max

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 






Mai multe titluri din categorie

Vlad Voiculescu: Șansele ca școală să treacă în online săptămâna care vine sunt de aproape 100%

Vlad Voiculescu: Șansele ca școală să treacă în online săptămâna care vine sunt de aproape 100%
Fostul ministru al Sănătății, Vlad Voiculescu, susține că în București șansele ca școala să treacă în online săptămâna viitoare sunt de aproape 100%. „În ciuda parangheliilor care sunt încă...

Precizările CMBSU în privința obligativității purtării măștii de protecție în Capitală

Precizările CMBSU în privința obligativității purtării măștii de protecție în Capitală
Comitetul Municipiului București pentru Situaţii de Urgenţă (CMBSU) a făcut duminică seara precizări în ceea ce privește obligativitatea purtării măștii de protecție în Capitală, la cinci ore de la...

Rezultatele referendumului din Elveția. Care va fi soarta cuplurilor de același sex

Rezultatele referendumului din Elveția. Care va fi soarta cuplurilor de același sex
Referendumul din Elveția a dat câștig de cauză căsătoriilor civile și dreptului de a adopta copii de către cuplurile de același sex, scrie Reuters. Astfel, 64% dintre alegători s-au exprimat în...

Dacian Cioloș: Nu ne întoarcem la guvernare decât cu alt premier și calendar de reforme

Dacian Cioloș: Nu ne întoarcem la guvernare decât cu alt premier și calendar de reforme
Câștigătorul primului tur al alegerilor interne pentru președinția USR PLUS, Dacian Cioloș, spune că formațiunea se va întoarce la guvernare doar în condițiile expuse deja: un alt premier și calendar ferm de...

Gazprom este pregătit să mărească livrările de gaze naturale către UE

Gazprom este pregătit să mărească livrările de gaze naturale către UE
După anunțatele majorări ale prețurilor la energie, Gazprom anunță că poate majora livrările de gaze naturale în Europa, scrie Reuters. "Este posibil să ajungă mai mult gaz de la Gazprom, care să fie...

Partidul Social-Democrat şi Uniunea Creştin-Democrată, la egalitate în urma scrutinului din Germania. Cine ar putea fi următorul cancelar

Partidul Social-Democrat şi Uniunea Creştin-Democrată, la egalitate în urma scrutinului din Germania. Cine ar putea fi următorul cancelar
Galerie Foto Partidul Social-Democrat (SPD) şi Uniunea Creştin-Democrată (CDU) sunt la egalitate în urma scrutinului parlamentar federal din Germania, conform sondajelor efectuate la ieşirea de la urne. Partidul...

Anunțul ȘOC al fostului președinte american Donald Trump . Care sunt planurile de viitor

Anunțul ȘOC al fostului președinte american Donald Trump . Care sunt planurile de viitor
Fostul președinte republican Donald Trump și-a anunțat  deja o nouă candidatură la Casa Albă, după ce a pierdut alegerile din toamnă în favorarea candidatului democrat, Joe Biden. Trump are 74 de ani...

Proteste de amploare împotriva vaccinării anti COVID-19 au avut loc în Italia. Ciocniri între manifestanți și carabinieri

Proteste de amploare împotriva vaccinării anti COVID-19 au avut loc în Italia. Ciocniri între manifestanți și carabinieri
Proteste de amploare împotriva vaccinării anti COVID-19 s-au desfășurat, sâmbătă, la Roma, Milano și Trieste. Acesta a dus însă la revolte, care s-au soldat cu ciocniri între poliție și...

Alegeri în Germania. Angela Merkel se retrage, după 16 ani la conducerea țării

Alegeri în Germania. Angela Merkel se retrage, după 16 ani la conducerea țării
Scrutinul electoral din Germania a început. Secțiile de votare s-au deshis în această dimineață pentru 60,4 milioane de alegători. Situația este tensionată întrucât cancelarul Angela Merkel se retrage după...

Peste 730.000 doze de vaccin anti COVID-19 produs de Pfizer sosesc în România

Peste 730.000 doze de vaccin anti COVID-19 produs de Pfizer sosesc în România
CNCAV a anunțat că o nouă tranșă de vaccinuri produse de compania Pfizer BioNTech, care constă în 737.100 doze, sosește în țară. Acestea vor fi livrate pe cale aeriană și vor ajunge luni pe Aeroportul...

Accident grav la Raliul Clujului. Un echipaj a ieșit în decor. Ce au pățit piloții

Accident grav la Raliul Clujului. Un echipaj a ieșit în decor. Ce au pățit piloții
Un accident grav s-a produs la Raliul Clujului, în zona Dângău. Un echipaj care participa la cursă a ieșit de pe traseu iar cei doi piloți au fost transportați la spital de un echipaj SMURD. Echipajul 589 era...

Zeci de localități din țară au mai mult de 6 cazuri de COVID-19 la mia de locuitori

Zeci de localități din țară au mai mult de 6 cazuri de COVID-19 la mia de locuitori
Un număr de 86 de orașe și 454 de comune au incidențe mai mari de 3 la mie, a anunțat duminică CNCAV. Dintre acestea, 8 orașe și 71 de comune înregistrează mai mult de 6 cazuri la mia de locuitori. Cele 8...

Noi restricții în Capitală după creșterea incidenței la 4,35 la mia de locuitori

Noi restricții în Capitală după creșterea incidenței la 4,35 la mia de locuitori
Noi restricții care vor fi impuse în Capitală începând de luni, de la ora 0.00, după ce incidența cazurilor de COVD-19 a ajuns la 4,35 la mie, potrivit deciziei Comitetului Municipiului București...

Ludovic Orban explică despărțirea de Klaus Iohannis. Ce va face în continuare

Ludovic Orban explică despărțirea de Klaus Iohannis. Ce va face în continuare
Fostul șef PNL, Ludovic Orban, spune că nu există nicio șansă de împăcare cu președintele Klaus Iohannis. Întrebat, duminică, dacă ar putea face ceva să îl împace, Orban a spus că el și-a...

Un vulcan din Insulele Canare a erupt. Norul de gaze a ajuns deasupra României

Un vulcan din Insulele Canare a erupt. Norul de gaze a ajuns deasupra României
Norul de gaze provocat de erupţia vulcanului din Cumbre Vieja a ajuns deasupra României, după erupția de duminică, 19 septembrie.  Norul de cenușă vulcanică produs de erupția vulcanului Cumbre Vieja,...
Serviciul de email marketing furnizat de