x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Justitie Efectele Guvernului Orban se simt și în 2022. Masca în aer liber, introdusă prin OUG, este neconstituțională

Efectele Guvernului Orban se simt și în 2022. Masca în aer liber, introdusă prin OUG, este neconstituțională

de Ion Alexandru    |    16 Feb 2022   •   07:40
Efectele Guvernului Orban se simt și în 2022. Masca în aer liber, introdusă prin OUG, este neconstituțională

Timp de un an și două luni, în România a operat obligativitatea purtării măștii de protecție în spații publice deschise, după ce, anterior, începând cu luna mai a anului 2020, această mască devenise obligatorie în toate spațiile publice închise, în mijloacele de transport în comun, în spațiile comerciale și la locul de muncă.

Cu o lună înainte de alegerile parlamentare din 2020, Guvernul Orban a modificat, prin intermediul unei Ordonanțe de Urgență, Legea 55/2020, impunând masca inclusiv în spațiile deschise, odată cu emiterea unui ordin comun al miniștrilor de Interne și al Sănătății în acest sens. Iar acest lucru s-a întâmplat periodic, măsura fiind în vigoare și astăzi. CCR a emis, însă, ieri, o decizie zdrobitoare, declarând neconstituțională ordonanța, ceea ce elimină de facto obligația măștii în spații deschise. Amintim că nerespectarea acestei măsuri neconstituționale se pedepsea cu amendă de 500 de lei.

 

În forma inițială a Legii nr. 55/2020, adoptată de Parlament în luna mai a primului an de pandemie, la sfârșitul stării de urgență, articolul 13, alineatul 1 prevedea că, prin ordin comun al ministrului de Interne și al ministrului Sănătății, poate fi luată măsura obligativității purtării măștii de protecție în spațiile publice închise, în mijloacele de transport în comun, în spațiile comerciale și la locul de muncă. În toamna lui 2020, însă, Guvernul a reglementat, prin Hotărâri de Guvern de prelungire a stării de alertă, inclusiv obligativitatea purtării măștii în spațiile deschise. Pentru că nu avea suport în Legea 55/2020, în data de 5 noiembrie 2020, Executivul condus, la acea dată, de Ludovic Orban, a luat decizia să instituie această obligație prin modificarea Legii 55/2020. Mai exact, a emis Ordonanța de Urgență 192/2020, prin care, la articolul 13 alineat 1 din legea de bază, a modificat sintagma „spații publice închise” cu sintagma „spații publice”.

În baza acestei modificări, inclusiv anul acesta, s-a instituit nu doar măsura purtării măștii pe stradă, dar și a purtării doar a măștilor de tip medical sau de tip FFP2, atât pe stradă, cât și în interior. Amenda pentru nerespectarea acestei obligații, prevăzută  de Legea 55/2020, este de 500 de lei, respectiv de 250 de lei dacă este achitată în primele 24 de ore.

Decizie adoptată în unanimitate

În 2 august 2021, Judecătoria Sectorului 3 a admis cererea unei bucureștence, pe nume Ioana Ludșan, și a sesizat Curtea Constituțională cu excepție de neconstituționalitate a OUG 192/2020. Iar, ieri, Curtea a admis această excepție de neconstituționalitate și a declarat întreaga ordonanță ca fiind neconstituțională în ansamblul ei.

Potrivit judecătorilor, care au admis în unanimitate excepția, OUG 192/2020 care modifică și completează Legea 55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea și combaterea pandemiei de Covid-19 (cea prin care Guvernul prelungește lunar starea de alertă), dar și articolul 7 din Legea 81/2018 privind reglementarea activității de telemuncă fiind neconstituțională.

Pe rolul CCR există, în prezent, nu mai puțin de 17 dosare, înregistrate începând cu anul trecut, care fac obiectul unor excepții de neconstituționalitate ridicate în mai multe dosare aflate pe masa instanțelor de judecată cu privire la Legea 55/2020 cu referire directă la această ordonanță de urgență emisă de Guvernul Orban.

Singurele măsuri care rămân valabile sunt cele din lege. Ordonanța, desființată în integralitate

Magistrații arată, în minuta deciziei, că OUG 192/2020 încalcă mai multe articole din Constituția României. Printre care articolul 1, alineat 3 din Legea Fundamentală, care arată că România este stat de drept, democratic și social, în care demnitatea omului, drepturile și libertățile cetățenilor, libera dezvoltare a personalității umane, dar și ale alineatului 5, potrivit căruia în România, respectarea Constituției și a legilor este obligatorie.

De asemenea, CCR a constatat că această ordonanță a fost emisă fără avizul Consiliului Legislativ, încălcând, astfel, articolul 79, alineat 1, din Constituție, care arată că „Consiliul Legislativ este organul consultativ de specialitate al Parlamentului, care analizează proiecte de acte normative în vederea sistematizării, uniformizării și consolidării întregii legislații. El ține evidența oficială a legislației României”.

De remarcat este că OUG 192/2020 reglementează în domeniul drepturilor și libertăților fundamentale, lucru strict interzis de articolul 155, alineat 6 din Constituție. Restrângerea drepturilor și libertăților constituționale poate fi făcută doar temporar și numai prin lege adoptată de Parlament, conform articolului 53 din Constituție.

Acesta este și motivul pentru care CCR arată, în minuta deciziei de ieri, că „prin efectul prezentei decizii sunt eliminate din fondul activ al legislației, în condițiile articolului 147 alineatele 1 și 4 din Constituție, doar dispozițiile din OUG 192/2020, în timp ce celelalte texte normative din Legea 55/2020 rămân valabile în continuare”.

 

×