x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Justitie Proiect de lege. Jandarmeria ar putea confisca vehiculele care transportă lemn tăiat ilegal

Proiect de lege. Jandarmeria ar putea confisca vehiculele care transportă lemn tăiat ilegal

de Ion Alexandru    |    07 Sep 2021   •   07:00
Proiect de lege. Jandarmeria ar putea confisca vehiculele care transportă lemn tăiat ilegal

Ofițerii și subofițerii Jandarmeriei Române vor putea opri și verifica transporturile de material lemnos brut, precum și actele de proveniență ale acestuia, iar, în cazul în care șoferii sau pasagerii refuză legitimarea, pot purcede chiar la indisponibilizarea acestor mijloace de transport. 72 de deputați și senatori de la USR-PLUS, PNL, PSD și de la Grupul Minorităților Naționale au înregistrat, pe data de 1 septembrie, la Biroul Permanent al Camerei Deputaților, un proiect de lege în acest sens, invocându-se o procedură premergătoare infringementului, declanșată de Comisia Europeană asupra României, ca urmare a acestui flagel. Inițiatorii arată că, deși autoritățile silvice implicate în combaterea acestui fenomen au la dispoziție pârghii legislative, nu au suficiente resurse umane și materiale pentru a da rezultatele scontate.

 

48 de senatori și deputați USR-PLUS, 12 parlamentari de la PSD, 9 aleși de la PNL și trei membri ai Grupului Minorităților Naționale au înregistrat, la începutul acestei luni, la Biroul Permanent al Camerei Deputaților, o propunere legislativă pentru completarea Legii nr. 550/2004, privind organizarea și funcționarea Jandarmeriei Române, precum și pentru modificarea și completarea Ordonanței de Urgență 195/2002, privind circulația pe drumurile publice. 

Potrivit expunerii de motive, propunerile au legătură cu problema tăierilor ilegale de lemn, în condițiile în care infracționalitatea din zona materialului lemnos a atins cote alarmante. Se arată că potrivit Inventarului Forestier Național, din pădurile României dispare un volum de lemn de două ori mai mare decât cel înregistrat oficial, iar Comisia Europeană a transmis României, la începutul anului trecut, un avertisment premergător intrării în procedura de infringement, solicitând demararea unor măsuri pentru stoparea exploatării forestiere ilegale.

 

Autoritățile implicate sunt depășite de situație

 

În acest document, se precizează faptul că, deși autoritățile publice cu atribuții în domeniul silviculturii încearcă, prin diverse metode, să stopeze furtul de lemn – cum ar fi SUMAR 2.0, Inspectoratul Pădurilor sau Radarul Pădurilor -, informațiile cu privire la conținutul și frecvența verificărilor efectuate indică faptul că acestea nu sunt nici suficiente, nici eficiente. 

S-a constatat, astfel, că una dintre metodele prin care lemnul tăiat ilegal este scos din pădure constă în folosirea de către transportatori a aceluiași aviz pe distanțe scurte, în mod repetat, iar, în prezent, nu există suficiente echipaje ale Gărzii Forestiere sau ale Poliției Române care să poată verifica cât mai multe mașini care transportă lemn pe drumurile publice. În aceste condiții, Jandarmeria Română este o structură care dispune atât de efective de personal, cât și de echipamente care pot aduce un suport important la astfel de verificări ale ilegalității transportului de material lemnos. Există, însă, un vid legislativ, în sensul că Jandarmeria Română nu are în atribuții astfel de misiuni.

 

Două legi supuse modificărilor

 

Motiv pentru care inițiatorii acestui proiect de act normativ propun completarea Legii Jandarmeriei, în sensul să se permită acestei instituții să oprească și să controleze, în condițiile legii, conducăorii vehioculelor, tractoarelor agricole sau forestiere care transportă material lemnos, iar, în lipsa polițiștilor rutieri, aceștia să constate eventualele contravenții și să aplice sancțiunile contravenționale, potrivit legii. 

Mai mult, prin modificarea OUG 195/2002, privind circulația pe drumurile publice, participantșii la trafic care transportă material lemnos vor fi obligați să respecte și semnalele de oprire ale subofițerilor și ofișerilor Jandarmeriei Române. Astfel, Jandarmeria ar putea să verifice inclusiv dicumentele de proveniență și de transport ale încărcăturii, precum și identitatea conducătirilor sau a pasagerilor aflați în acest mijloc de transport, atunci când există indicii despre săvârșirea unei fapte de natură contravențională sau penală. “Adăugând încă o cheie de control asupra transporturilor ilegale de lemn, furtul de lemn din pădurile României s-ar reduce, iar persoanele care recoltează lemn ilegal s-ar afla într-o mai mare dificultate țn transportul acestuia”, se mai arată în expunerea de motive.

 

 

Pot opri și indisponibiliza camioane și tractoare agricole sau forestiere

 

În acest econdiții, conform proiectului de lege inițiat de cei 72 de senatori și deputați, imobilizarea unui vehicul se dispune de către polițistul rutier, precum și de către ofițerii și subofițerii Jandarmeriei Române, pentru săvârșirea de către conducătorii auto a unor fapte prevăzute de Codul Ritier, în strânsă legătură cu transportul de lemn tăiat ilegal.

Mai mult, prin aceste completări și modificări, constituie contravenție și se sancționează cu amenda prevăzută în clasa a II-a de sancțiuni, inclusiv cu imobilizarea vehivvulului, sustragerea de către conducătorul de autovehicul tractor agricol sau forestier care transportă material lemnos de la semnalele de oprire făcute de ofițerii și subofițerii Jandarmeriei Române și neprezentarea documentelor solicitate de aceștia.

Depusă la începutul sesiunii parlamentare, propunerea legislativeă a intrat în circuitul parlamentar, fiind transmisă, pentru avizare și puncte de vedere, la Consiliul Economic și Social, la Consiliul Legislativ și la Guvernul României. 

Avizul Consiliului Economic și Social trebuie să ajungă la Parlament până în data de 15 septembrie, în timp ce avizul Consiliului Legislativ și punctul de vedere al Guvernului României au termen de transmitere data de 23 septembrie.

×