Avioanele care vor folosi biocombustibili vor intra în dotarea companiilor aeriene din întreaga lume în următorii trei ani, au anunţat ieri reprezentanţii Boeing. Milioane de pasageri vor călători astfel în fiecare an cu avioane cu emisii reduse de gaze cu efect de seră.
Văzuţi în trecut ca un miracol, biocombustibilii au încă secrete
Darrin Morgan, expert de mediu al producătorului american, a declarat că Boeing aşteaptă în perioada imediat următoare aprobarea oficială pentru acest proiect. "Vom primi certificarea mult mai devreme decât ar fi crezut cineva. Ne aşteptăm ca în următorii trei până la cinci ani să primim permisiunea pentru a zbura folosind biocombustibili. Poate chiar mai devreme de atât", a declarat Morgan, citat de ziarul britanic The Guardian. Expertul a adăugat că avioanele care vor folosi biocombustibil vor zbura în paralel cu cele care funcţionează cu kerosen. Cu toate acestea, consumarea cu moderaţie a combustibililor proveniţi din plante este bariera pe care industria aeronautică trebuie s-o învingă. Astfel, la producţia actuală mondială de biocombustibil este necesar ca o suprafaţă egală cu cea a Europei să fie anual cultivată cu soia destinată biocombustibililor. Boeing se aşteaptă ca, în prima fază, 30% din aeronave să zboare cu biocombustibili. Ar fi posibilă chiar acoperirea tuturor zborurilor, dar în momentul de faţă nu s-a luat în calcul nicăieri în lume mărirea producţiei de plante pentru biocombustibili. În momentul de faţă, industria consumă aproximativ 255 de miliarde de litri de kerosen în fiecare an.
Xinhua/Agerpres
EZITĂRI
Marii producători de avioane, Boeing şi rivalul său european Airbus, sunt în negocieri avansate şi cu cei care manufacturează motoare pentru industria aviatică, în special cu Rolls-Royce. Neînţelegerile nu lipsesc nici ele. Studiile în domeniul biocombustibililor stârnesc pasiuni aprinse între jucătorii importanţi ai industriei aviatice şi autorităţile din domeniu. Air France-KLM, cel mai mare operator mondial, a întors spatele biocombustibililor. De asemenea, mari operatori din America de Nord şi de Sud, Asia şi Australia par că deocamdată privesc cu scepticism folosirea biocombustibililor pentru cursele aeriene. Unele companii europene, precum British Airways, au anunţat că au alt plan de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră. Astfel, BA schimbă întregul parc auto, înlocuind maşinile care funcţionează cu combustibili fosili cu autoturisme hibrid.
Ecologiştii sunt încă sceptici
Organizaţia ecologistă Prietenii Pământului este de părere că industria aviatică ar trebui întâi să reducă numărul de zboruri şi apoi să treacă la biocombustibili. Ecologiştii au avertizat asupra faptului că beneficiile biocombustibililor sunt încă puse la îndoială. "Sunt semne serioase de întrebare dacă biocombustibilii reduc cu adevărat emisiile de gaze cu efect de seră. Este cunoscut faptul că, pentru a fi cultivate plante din care să se fabrice biocombustibili, multe păduri, păşuni, mlaştini şi alte zone naturale au fost distruse şi transformate în ogoare. S-ar putea ca beneficiul acestor biocombustibili să fie foarte mic în comparaţie cu pagubele create", a spus Tony Bosworth, de la Prietenii Pământului.Citește pe Antena3.ro