•CORESPONDENŢĂ DE LA SIBIU• De la jumătatea lunii iulie, în urma ploilor abundente, podul de cale ferată din localitatea sibiană Cârţa stă să cadă. Singurele măsuri luate de autorităţile aflate în subordinea Ministerului Transporturilor au vizat exclusiv sistarea legăturilor CFR pe rutele Braşov - Sibiu, pentru că unul dintre picioarele podului s-a mişcat sub furia apelor. Apoi a crăpat.
De două luni Guvernul nu urgentează procedurile de avizare a lucrărilor, iar în pragul noului an, şcolar elevii şi profesorii nu au soluţii pentru navetă.
După agitaţia firească produsă de podul pericol, angajaţii de la infrastructura CFR au aruncat câteva zeci de traverse de beton şi câteva tone de bolovani pe malul piciorului rupt al podului, apoi au renunţat la muncă. Ca o ironie, singura intervenţie pentru salvarea podului a fost aplicarea unor "bandaje" din fier beton pe cele două linii de cale ferată. Acum ele sunt cele care ţin podul şi traversele să nu se prăbuşească.
TRENURI ANULATE, NAVETIŞTI FĂRĂ SOLUŢIE
Avaria apărută la podul de peste râul Cârţişoara a determinat anularea a opt trenuri. Alte cinci au fost redirecţionate, iar pentru două rute de scurtă distanţă au fost introduse autocare. Pentru a ajunge de la Braşov la Sibiu cu trenul eşti obligat să treci prin Sighişoara şi Copşa Mică, diferenţa de cost de peste 100 km fiind suportată de călător.
"Domnule, este bătaie de joc, pentru că nu se face nimic de mai bine de două luni. Avem zeci de navetişti care nu au soluţii şi nu vreau să mă gândesc că începe şcoala. Însă acum principala problemă este că sunt câteva sute de copii care nu au cum să ajungă la şcolile de aici şi la liceele din Sibiu, Avrig şi Tălmaciu", spune primarul comunei Cârţa, Cristian Magheru. Localnicii, dar mai ales sibienii, au înlocuit trenul cu mijloacele de transport private, care nu mai fac faţă solicitărilor pe ruta Braşov - Sibiu şi nimeni nu pare să fie interesat de nivelul pierderilor înregistrate de CFR în perioada în care traseul a fost tras pe linia moartă.
AFACERE CU MULTE ZEROURI ŞI AVIZE
Specialiştii în construcţii de poduri susţin că pentru repararea podului sunt necesare cel mult 30 de zile, însă de aproape 60 de zile se stă şi se analizează. Potrivit unui comunicat emis în luna august de Compania Naţională CFR, semnat de directorul general Ion Garoseanu, pentru reparaţia podului de cale ferată de pe râul Cârţişoara pe linia Braşov - Piatra Olt - Sibiu sunt necesare 2,8 milioane de euro! Suma este considerată uriaşă pentru reparaţia unui picior de pod, însă nu aceasta este principala problemă.
Poate se doreşte un pod complet nou. Dar "reparaţia acestui pod se va finaliza în trei luni de la demararea lucrărilor, lucrări care momentan nu au început", se spunea în comunicat.
Suntem în septembrie, iar de reparaţii nici vorbă să înceapă. Potrivit unor surse din cadrul Regionalei Braşov a CFR, suma necesară şi vehiculată pentru acoperirea lucrărilor se află deja la dispoziţie, însă aprobările, avizele, licitaţia şi desemnarea firmei constructoare întârzie... potrivit legii.
POATE LA PRIMĂVARĂ
Primarul Magheru vorbeşte despre necesitatea unei intervenţii urgente pentru reparaţia podului care trebuia făcută cu mulţi ani înainte. "Noi, cu utilajele din comună, am mai asigurat malurile râului din zona podului, însă nu am intervenit consistent, pentru că riscam să primim amenzi de la Apele Române pentru că facem lucrări fără autorizaţie. Dar noi nu am făcut decât să prelungim viaţa podului care are probleme de mulţi ani. Nu s-a făcut nimic şi acum s-a dus. Dacă nu se grăbesc şi nu se dau aprobările urgent pentru lucrare, vine iarna şi ne vedem la primăvară."
Citește pe Antena3.ro