Condiţiile meteo nefavorabile au dat peste cap traficul aerian de la noi din ţară, unele curse aeriene fiind anulate, iar altele înregistrând o întârziere de până la opt ore. Pentru a se asigura că drepturile călătorilor sunt respectate în întregime de companiile aeriene, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor a demarat acţiuni de control în aeroporturi.
Tarom a anulat azi nouă curse din Bucureşti spre mai multe destinaţii interne şi externe, iar 11 zboruri au întârzieri de şapte-opt ore din cauza condiţiilor meteo nefavorabile, respectiv a vizibilităţii reduse generate de ceaţă.
Astfel, au fost anulate cursele companiei din Bucureşti spre Cluj, Iaşi, Sibiu, Timişoara şi zborul Cluj-Viena, precum şi trei curse externe, respectiv Sibiu-Munchen, Bucureşti-Sofia şi Bucureşti-Belgrad, toate cu retur.
Totodată, zborurile din Oradea, Sibiu, Baia Mare, Târgu-Mureş, Suceava, Iaşi, Timişoara şi Satu Mare, care urmau să aterizeze pe Aeroportul Internaţional Henri Coandă Bucureşti, au întârzieri de până la opt ore. Alte două curse ale companiei, respectiv Bucureşti-Iaşi şi Bucureşti-Bari, au întârzieri de până la şapte ore, iar un alt zbor a fost redirecţionat spre aeroportul din Constanţa.
“Cursa Tarom RO156 Tel Aviv-Bucureşti nu a putut ateriza la Bucureşti la ora planificată, 12:40 local, din cauza condiţiilor meteo, a survolat Aeroportul Internaţional Henri Coandă Bucureşti şi a aterizat în deplină siguranţă pe aeroportul din Constanţa la ora locală 13:35. După ce condiţiile meteo vor permite aterizarea pe Aeroportul Internaţional Henri Coandă Bucureşti, pasagerii vor fi transportaţi la destinaţie cu aceeaşi aeronavă Tarom”, se arată într-un comunicat al companiei.
Potrivit operatorului aerian, din cauza condiţiilor meteo actuale, mai multe curse Tarom pot înregistra modificări în programul de operare.
Pasagerii care au pierdut conexiunile pe care le aveau cu alte zboruri din cauza acestor neregularităţi vor fi distribuiţi pe alte zboruri până la destinaţia finală, conform biletelor de avion, care reprezintă contractul dintre compania aeriană şi pasager, şi vor primi asistenţă pe aeroporturi. De asemenea, două curse aeriene Wizz Air au fost anulate din cauza ceţii, iar alte curse au fost redirecţionate. “Din cauza ceţii dense de pe aeroportul Cluj-Napoca, în cursul serii trecute zborurile Wizz Air de la Barcelona, Madrid şi Roma au fost redirecţionate spre Timişoara. Din păcate, condiţiile meteorologice nu se îmbunătăţesc în Cluj, iar compania a fost forţată să anuleze luni dimineaţă zborurile spre Milano şi Londra, iar zborul spre Forli are o întârziere de peste ore”, se arată într-un comunicat al companiei Wizz Air. Directorul operaţional al Aeroportului Internaţional Cluj-Napoca, Iuliu Pop, a declarat ieri că mai multe companii aeriene au avut curse întârziate. El a precizat că ceaţa se ridică de pe aeroportul clujean şi că zborurile pot fi reluate numai în cazul în care vor exista condiţii adecvate şi pentru aterizare la destinaţie.
Controale pe aeroporturi
“Condiţiile meteorologice din această perioadă creează dificultăţi în desfăşurarea traficului aerian. Pentru a ne asigura că fiecare pasager va beneficia de prevederile Regulamentului (CE) 261/2004, am dispus astăzi, 10 ianuarie, acţiuni de verificare a respectării drepturilor călătorilor pe transportul aerian”, a declarat preşedintele ANPC, Constantin Cerbulescu.
Potrivit acestuia, în fiecare aeroport vor exista echipe de comisari ai ANPC, care vor consilia consumatorii şi care, acolo unde vor constata încălcări ale legislaţiei, vor lua măsurile corespunzătoare. Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor reaminteşte consumatorilor şi operatorilor de transport aerian drepturile pasagerilor prevăzute de Regulamentul (CE) 261/2004 de stabilire a unor norme comune în materie de compensare şi asistenţă a pasagerilor în eventualitatea refuzului la îmbarcare şi anulării sau întârzierii prelungite a zborurilor. Astfel, este prevăzut dreptul de fi informaţi de liniile aeriene (de exemplu, cu privire la drepturile pe care le au, la evoluţia situaţiei, la anulări şi durata întârzierilor), dreptul la asistenţă (băuturi răcoritoare, mese, cazare, după caz), în cazul refuzului la îmbarcare, al anulării zborului, al întârzierii, al forţei majore, dreptul de a alege între rambursarea preţului biletului de avion şi redirecţionarea către destinaţia finală ? în cazul refuzului la îmbarcare, al anulării zborului, al forţei majore.
În cazul în care întârzierea este mai mare de cinci ore, pasagerii au dreptul la rambursare. De asemenea, călătorii au dreptul la compensare ? în cazul refuzului la îmbarcare, al anulării zborului. Conform hotărârii Curţii Europene de Justiţie, pasagerii au dreptul la compensare în cazul întârzierii prelungite, dacă aceştia ajung la destinaţia finală cu trei ore sau mai mult după ora de sosire prevăzută iniţial de operatorul de transport aerian, cu excepţia cazului în care zborul a fost întârziat din cauza unor circumstanţe extraordinare.