x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Chestionare noi, la vremuri noi

Chestionare noi, la vremuri noi

de Mara Raducanu    |    27 Feb 2007   •   00:00
Chestionare noi, la vremuri noi

Cu intrebari mai simple si structu-rate separat pentru fiecare catego-rie de conducatori auto, noile chestionare pentru redobandirea permisului par sa fie de bun augur pentru soferi! Ast-fel, in primele doua zile de la implementarea lor, mai mult de jumatate dintre cei sanctionati au trecut testul.

Cu intrebari mai simple si structurate separat pentru fiecare categorie de conducatori auto, noile chestionare pentru redobandirea permisului par sa fie de bun augur pentru soferi! Astfel, in primele doua zile de la implementarea lor, mai mult de jumatate dintre cei sanctionati au trecut testul.

Testarea pentru recuperarea permisului de conducere a aparut alaturi de punctele de penalizare, de punctele amenda, de procedura constatului amiabil ca un element de noutate in actuala legislatie rutiera din Romania. "Soferul trebuie sa invete sa fie disciplinat in trafic. Mi se pare firesc ca atunci cand incalci regulile de circulatie sa fii sanctionat. Asa cum la fel de normal este sa sustii acest test de cunostinte rutiere pentru a-ti redobandi permisul", marturisea la "debutul" Codului Rutier Dumitru Jianu, seful Directiei Politiei Rutiere.

CONDITII. Iata cum suna noua legislatie: "Conducatorii de autovehicule si tramvaie carora li s-a retinut permisul in vederea suspendarii exercitarii dreptului de a conduce pentru o perioada de 30, 60 sau 90 de zile, ori, dupa caz, pentru inca 30 de zile (majorare) vor sustine o verificare a cunoasterii regulilor de circulatie. Testarea este gratuita si consta in completarea unui test-grila, care contine 15 intrebari din legislatia rutiera. In urma acestui examen, este declarat «promovat» conducatorul auto care a raspuns corect la cel putin 13 intrebari".

Pana aici, toate bune si frumoase! Insa prestatia "soferilor" a lasat de dorit, pentru ei fiind practic inceputul calvarului! Caci, de la intrarea in vigoare a noii legislatii, 1 decembrie 2006, din cele 9.009 persoane cate au fost testate la nivelul intregii tari, doar 1.376 au obtinut un rezultat favorabil. Nemultumirile nu au intarziat sa apara, atat din partea soferilor, cat si din partea oamenilor legii.

GEST "UMANITAR". "Nu suntem de acord cu aceste chestionare. De ce trebuie sa raspund la intrebari din categoria motocicletelor sau a mopedelor daca eu conduc o Dacie? Normal ca n-am cum sa promovez testul", s-au revoltat soferii indignati de situatie. Asta, dupa ce unii dintre ei dadusera testarea de vreo 6-7 ori, fara sorti de izbanda! "Una dintre problemele de care ne-am lovit este cea cu testarea la cunoasterea regulilor de circulatie, unde 15% dintre candidati au picat. Sa stiti ca legile nu s-au schimbat drastic. Sunt foarte putine reguli noi. Numai ca oamenii nu au mai citit legea. Cu toate acestea, am hotarat sa fim noi cei care facem primul pas si sa simplificam gradul de dificultate al chestionarelor", declara Jianu, intr-un interviu acordat zilele trecute Jurnalului National. Asa ca, de dragul conducatorilor auto, "s-a umblat", pe ici, pe colo, prin Codul Rutier!

TESTARE. Zis si facut! Dupa indelungi dezbateri, intr-un tarziu, - fericit pentru soferi - joi au aparut noile chestionare. "Am facut acest lucru pentru a usura situatia conducatorilor auto. Le-am inteles nemultumirile, am identificat «punctele slabe» ale chestionarelor si am incercat sa le schimbam acolo unde s-au inregistrat probleme. Noile chestionare au fost testate pe un esantion reprezentativ de soferi si, in urma rezultatelor, s-a stabilit implementarea lor", ne-a declarat Liviu Malureanu, purtatorul de cuvant al Directiei Politiei Rutiere.

MODIFICARI
In ce constau schimbarile propriu-zise? In primul rand, s-a redus gradul de dificultate al formularii intrebarilor, stabilindu-se in totalitate numai intrebari ce privesc regulile de efectuare a manevrelor in timpul conducerii. Intrebarile actuale s-au structurat pe categorii, fiind realizate separat pentru posesorii categoriei A si ai subcategoriei A1, ca si pentru celelalte categorii de conducatori auto. Noile chestionare vizeaza si manevrele propriu-zise efectuate de conducatorii de autovehicule in traficul rutier, regulile privind depasirea, intoarcerea, schimbarea pozitiei in timpul mersului, obligatiile fata de ceilalti participanti la trafic, semnificatia indicatiilor politistului rutier. Mai mult, s-a renuntat si la intrebarile stupide, de genul "ce lungime trebuie sa aiba franghia cu care este legat un cal atunci cand acesta este trasnportat pe drumurile publice".

REZULTATE INCURAJATOARE
Schimbarile aparute in noile chestionare au fost primite bine de conducatorii auto. Astfel, in zilele de 19, 20 si 21 februarie (inainte de aparitia noilor chestionare) dintre cei 890 de candidati la soferie, cati au sustinut testul, doar 214 l-au trecut. In zilele de 22 si 23 februarie (dupa aparitia noilor chestionare) din totalul de 745 de doritori de permis auto cati au sustinut retestarea, 370 au intrat in posesia lor. "De vina" sa fie candidatii sau noile chestionare?

×
Subiecte în articol: observator auto chestionare