x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator CNA a stabilit normele. Cum trebuie să se desfăşoare campania electorală în audiovizual

CNA a stabilit normele. Cum trebuie să se desfăşoare campania electorală în audiovizual

de Agerpres    |    11 Sep 2014   •   12:54
CNA a stabilit normele. Cum trebuie să se desfăşoare campania electorală în audiovizual
Sursa foto: Alexandra Pandrea/Intact Images

Membrii Consiliului Naţional al Audiovizualului (CNA) au votat, joi, o decizie privind regulile de desfăşurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea preşedintelui României.

Potrivit deciziei CNA, campania electorală la posturile de radio şi de televiziune publice şi private începe pe 3 octombrie, la ora 0:00, şi se încheie pe 1 noiembrie, la ora 7:00.

Accesul la serviciile publice şi private de radio şi televiziune pentru candidaţii la funcţia de preşedinte al României este egal şi gratuit.

Campania electorală prin intermediul serviciilor de programe audiovizuale se desfăşoară în baza deciziei adoptate joi, precum şi în condiţiile stabilite de Legea nr.370/2004 pentru alegerea preşedintelui României, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea prevederilor Legii audiovizualului numărul 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, şi a Codului de reglementare a conţinutului audiovizualul, adoptat de CNA.

Decizia prevede că radiodifuzorii sunt obligaţi să precizeze calitatea în care se exprimă persoanele invitate în emisiuni, cum ar fi: candidat, reprezentant al candidatului sau al unui partid politic, al alianţelor politice sau electorale care susţin candidaţi, jurnalist, analist, consultant sau comentator politic.

Programele politice ale candidaţilor, opiniile şi mesajele cu conţinut electoral pot fi prezentate în timpul campaniei electorale numai în următoarele tipuri de emisiuni: de promovare electorală (în care candidaţii îşi prezintă şi promovează programele politice, activităţile de campanie electorală ori propria candidatură; acestea vor fi identificate ca atare, în cazul posturilor de radio şi, respectiv, semnalate prin marcajul "promovare electorală", afişat în mod vizibil pe toată durata difuzării, în cazul posturilor de televiziune); de dezbatere electorală (în care radiodifuzorii pun în discuţie programele electorale şi temele de interes public legate de campania electorală, cu participarea candidaţilor şi/sau a reprezentanţilor lor, precum şi a jurnaliştilor, analiştilor, consultanţilor politici şi altor invitaţi); informative (în care activităţile de campanie ale candidaţilor sunt prezentate cu respectarea principiilor de echitate, echilibru, imparţialitate şi informare corectă a publicului; radiodifuzorii pot prezenta în cadrul emisiunilor informative şi intervenţii făcute în direct de către candidaţi).

De asemenea, difuzarea în direct sau înregistrată a mitingurilor şi întâlnirilor electorale, a conferinţelor de presă şi a altor activităţi de campanie ale candidaţilor este considerată emisiune de promovare electorală.

Materialele audiovizuale electorale, altele decât spoturile electorale, puse la dispoziţia radiodifuzorilor de candidaţi pot fi difuzate numai în emisiunile de promovare electorală.

Radiodifuzorii sunt obligaţi, de asemenea, să asigure, în emisiunile electorale, reflectarea desfăşurării campaniei electorale, cu respectarea următoarelor principii: echitate - toţi candidaţii trebuie să aibă posibilitatea de a se face cunoscuţi electoratului; echilibru în prezentarea activităţilor de campanie ale candidaţilor; imparţialitate - tratarea tuturor candidaţilor în mod obiectiv şi echidistant.

Realizatorii, prezentatorii şi moderatorii dezbaterilor electorale au şi următoarele obligaţii: să asigure menţinerea dezbaterii în sfera tematicii electorale; să intervină atunci când invitaţii încalcă, prin comportament sau exprimare, regulile audiovizualului (în cazul în care invitaţii nu se conformează solicitărilor, moderatorul poate decide întreruperea microfonului sau oprirea emisiunii, după caz); să solicite dovezi explicite atunci când participanţii aduc acuzaţii cu incidenţă penală sau morală unor contracandidaţi, astfel încât publicul să îşi poată forma o opinie corectă.

Cu 48 de ore înainte de ziua votării este interzisă prezentarea de sondaje de opinie, televoturi şi anchete cu conţinut electoral făcute pe stradă iar în ziua votării este interzisă prezentarea sondajelor realizate la ieşirea de la urne, înainte de încheierea votării.

Potrivit deciziei, radiourile şi televiziunile care intenţionează să realizeze şi să difuzeze emisiuni electorale au obligaţia să facă cunoscut public acest lucru prin presă şi/sau prin programele lor şi să comunice CNA implicarea lor în campania electorală, până pe 23 septembrie, printr-o adresă.

Candidaţii au la dispoziţie intervalul 24 septembrie - 2 octombrie pentru a se adresa în scris posturilor private de radio şi de televiziune care şi-au anunţat intenţia de realizare şi difuzare a emisiunilor electorale, solicitând şi timpii de antenă pe care intenţionează să îi utilizeze.

După 28 septembrie, data rămânerii definitive a candidaturilor, şi până la data de 2 octombrie, posturile de radio şi de televiziune, în funcţie de solicitările primite, vor stabili în grila de program intervalul de difuzare a emisiunilor electorale şi le vor comunica în scris CNA.

Proiectul de decizie privind regulile de desfăşurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea preşedintelui României, adoptat joi de către membrii CNA, a fost pus în dezbatere publică în urma votului Consiliului din data de 2 septembrie. 

×
Subiecte în articol: norme cna campanie electorala 2004