Din 2006 plătim din greu pentru o autostradă care ar trebui să lege Capitala de centrul ţării. Visul, pe hârtie: Bucureşti-Braşov ne-a costat până acum 81 milioane de euro. Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR) a avut grijă de drumul european către munte. Din păcate, grija companiei nu se regăseşte şi în confortul călătorului.
Practic, România plăteşte din 2006 pentru porţiunea dintre Capitală şi Braşov care nu este însă nici acum funcţională. Astfel că, potrivit raportului de plăţi efectuate de CNADNR către diverşi consultanţi şi constructori, sumele alocate pentru o autostradă "niciodată gata" se ridică la zeci de milioane de euro. S-au găsit bani pentru revizuiri de proiecte tehnice, consultanţă sau asistenţă. În final, din 2006 şi până acum am plătit 5.100.000 de euro numai pe hârţogăraie pentru tronsonul Bucureşti-Braşov. Ulterior, actele adiţionale au scumpit o parte din tronsonul spre Braşov, mai exact Bucureşti-Ploieşti, modificările de soluţii costând aproape 76 milioane de euro! În 2010, contractul pentru tronsonul Comarnic-Braşov se termină chiar înainte de a începe. Vorbim despre primul contract de concesiune din istoria nescrisă a autostrăzilor româneşti. Doi ani s-a străduit statul român prin CNAdnr să pună pe roate această înţelegere.
Contractul trebuia alocat în acest an, după lupte grele, cu asocierea preferată de Ministerul Transporturilor, Vinci şi Aktor. Înţelegerea a căzut însă la scurt timp. Surse din companie vorbesc de comisioane de 1,7% din valoarea proiectului - aproximativ 2 miliarde de euro, încasate de oamenii de la butoane din CNADNR. Final de afacere - doi ani de consultanţă, comisioane şi înţelegeri - zero kilometri de autostradă. Licitaţia s-a târguit încă din 2008, de pe vremea fostului director al Companiei, Dorin Debucean. Favoriţii, cei de la Vinci şi Aktor, promiteau să ne dea la cheie în patru ani de la începerea lucrărilor, cu finanţare obţinută de la Banca Europeană de Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD), cei 58 de kilometri spre munte. În schimb, statul român concesiona pe 25 de ani o autostradă pentru un trafic evaluat la 60.000 de maşini pe zi. Un profit de 180 de milioane pe an pentru asociere, astfel că, din punct de vedere economic, afacerea era cel puţin ofertantă pentru constructor.
La scurt timp însă CNADNR şi-a adus aminte că finanţarea promisă de Aktor-Vinci de la BERD contravine contractului de concesiune semnat cu consorţiul şi, mai mult, dezavantajează statul roman. Surse din Ministerul Transporturilor vorbesc despre faptul că Radu Berceanu, fostul ministru al Transporturilor, a fost intimidat de repercusiunile pe care le-ar fi adus cerinţele asocierii: concesiunea pe 25 de ani şi banii de la buget atingeau deja cote paroxiste. Practic, aceştia au venit cu cereri de garanţii de la statul român, garanţii uriaşe care ar fi atras rapid atenţia instituţiilor de profil. Imediat, partea franceză a asocierii a rupt contractul cu Aktor. În acest moment, licitaţia care a fost destul tergiversată trebuie reluată. Rezilierea acestui contract nu este decât o altă dovadă a modului în care CNADNR a obişnuit să acorde contracte cu ochi închişi.
Practic, între contractul pe care se pregătea să îl ofere celor de la Aktor-Vinci ar fi rezultat o asemănare ameţitoare cu deja păgubosul contract Bechtel. Denunţarea unilaterală a contractului pentru Comarnic-Braşov de partea franceză a făcut ca grecii să insiste pentru speranţa continuării contractului, lucru aproape imposibil. "Guido Retter, bun prieten cu Radu Berceanu, a luptat din răsputeri să-i ajute pe cei de la Aktor să menţină contractul de concesiune. Omul voia la schimb lucrările de proiectare în valoare de aproximativ 28 milioane de euro, nu de alta, dar deţine şi o firmă de profil SC Retter Projectmanagement SRL. Societatea şi-a demonstrat potenţialul şi la modernizarea Aeroportului din Sibiu prin lucrările de mântuială realizate acolo", au precizat surse din CNADNR. În cele din urmă însă, licitaţia va fi reluată. Cum nu se găseşte însă pe o axă prioritară, potrivit oficialilor din Ministerul Transporturilor, tronsonul Comarnic-Braşov mai are de aşteptat.
Citește pe Antena3.ro