Consiliul Superior al Magistraturii îi explică premierului Victor Ponta care este temeiul legal al faptului că procurorul Daniel Morar va conduce Ministerul Public până în luna iunie. Într-un comunicat de presa remis redacţiei, CSM aduce o serie de clarificări, având în vedere faptul că Biroul de Presă al Guvernul României a făcut publice azi o serie de precizări conform cărora „Consiliul Superior al Magistraturii nu are nici competenţa de numire şi nici de delegare a unui magistrat în funcţia de prim-adjunct al procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţieeste ilegală delegarea".
Redăm în continuare precizările transmise redacţiei de către Biroul de informare Publică şi Relaţii cu Mas Media a CSM:
"• În data de 25 martie, Secţia pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii a hotărât, cu unanimitate de voturi - în baza art. 58 alin. (1) din Legea nr. 303/2004 şi art. 40 alin. (1) lit. a din Legea nr. 317/2004 – detaşarea, pe o perioadă de 6 luni, începând cu data de 2 aprilie 2013 a domnului procuror Daniel Marius Morar în funcţia de prim-adjunct al procurorului general al Parchetului de pe lânga Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie.
• Conform art. 54 alin. (1) din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, „Procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, prim-adjunctul şi adjunctul acestuia, procurorul şef al Direcţiei Naţionale Anticorupţie, adjuncţii acestuia, procurorii şefi de secţie ai acestor parchete, precum şi procurorul şef al Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism şi adjuncţii acestora sunt numiţi de Preşedintele României, la propunerea ministrului justiţiei, cu avizul Consiliului Superior al Magistraturii, dintre procurorii care au o vechime minimă de 10 ani în funcţia de judecător sau procuror, pe o perioadă de 3 ani, cu posibilitatea reinvestirii o singură dată”.
• Prin excepţie, pentru rezolvarea situaţiilor de vacanţă a acestor funcţii, este prevăzută în mod expres posibilitatea delegării. iar din interpretarea sistematică a textelor de lege - astfel cum au fost aplicate şi în alte situaţii asemănătoare - rezultă că aceste funcţii pot fi, de asemenea, ocupate prin detaşare, practica Secţiei de procurori a CSM fiind constantă în acest sens (a se vedea Hot. nr. 219/05.10.2006 şi Hot. nr. 213/05.07.2007).
• Potrivit art. 58 alin. (1) din Legea nr. 303/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, „Consiliul Superior al Magistraturii dispune detaşarea judecătorilor şi procurorilor, cu acordul scris al acestora, la alte instanţe sau parchete, la Consiliul Superior al Magistraturii, Institutul Naţional al Magistraturii, Ministerul Justiţiei sau la unităţile subordonate acestuia ori la alte autorităţi publice, în orice funcţii, inclusiv cele de demnitate publică numite, la solicitarea acestor instituţii, precum şi la instituţii ale Uniunii Europene sau organizaţii internaţionale.”
• Conform alin. (2) al art. 58 din lege, detaşarea poate fi dispusă de secţia corespunzătoare a Consiliului Superior al Magistraturii pentru o durată cuprinsă între 6 luni şi 3 ani.
• Din modul în care este reglementată detaşarea, rezultă indubitabil că scopul dispunerii acestei măsuri este de a asigura funcţionarea în bune condiţii a instanţelor, a parchetelor, a unor instituţii din cadrul sistemului judiciar sau chiar a unor instituţii din afara sistemului judiciar, numai în interesul instituţiei care o solicită.
• Având în vedere aceste aspecte, precum şi faptul că domnul procuror Daniel Morar are gradul profesional de procuror de la Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, Secţia pentru procurori a constatat că sunt îndeplinite condiţiile legale şi de oportunitate pentru detaşarea domnului procuror în funcţia de prim adjunct al procurorului general al Parchetului de pe lânga Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie.
• Domnul procuror Daniel Morar şi-a exprimat acordul pentru detaşare, cu menţiunea că aceasta va înceta la data de 8 iunie 2013, dată de la care va prelua, conform Decretului Preşedintelui României din 25.03.2013, mandatul de judecător la Curtea Constituţională.
• Secţia pentru procurori a Consiliului a avut în vedere, în luarea acestei decizii, importanţa asigurării continuităţii şi stabilităţii conducerii la nivelul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, atât din perspectivă internă, cât şi din perspectiva reprezentării externe, în condiţiile de vacanţă a funcţiei".