update 24 mai, 11.58, Interimatul la conducerea CNADNR va fi aisgurat de Ionut Masala, pana acum director economic.
Daniela Draghia, directorul CNADNR, si-a dat demisia in aceasta seara. Motivatia sefei Companiei de Drumuri a fost viziunea diferita a actualei conduceri a Ministerului Transporturilor in privinta proiectelor cu finantare europeana. In discutie este astfel tronsonul de autostrada Sibiu – Pitesti, singurul tronson ramas nelicitat din Coridorul IV Pan European. Multe au fost discutiile in jurul acestui proiect. Finantarea s-a dovedit greu de gasit, in conditiile in care autostrada dintre Sibiu si Pitesti ar putea costa in jur de 3 miliarde de euro. La nivelul Companiei, in privinta autostrazii Sibiu – Pitesti s-a ajuns la reanalizarea SF-ului. In acest moment, noua conducere a Ministerului Transporturilor ar fi propus ca autostrada Sibiu Pitesti sa treaca prin Fagaras - Comarnic – Ploiesti. Practic, Coridorul IV ar fi usor deviat.
SF-ul Sibiu – Pitesti, gata pe 6 iunie
Studiului de Fezabilitate (SF) pentru Autostrada Sibiu – Pitesti va costa 61 de milioane de lei, fara TVA, durata de desfasurare a contractului fiind de 10 luni. Licitatia pentru atribuirea SF-ului se va incheia pe 6 iunie. “Scopul contractului este revizuirea SF, elaborarea / actualizarea proiectelor de relocare/protejare utilitati, precum si acordarea de asistenta Beneficiarului in vederea intocmirii aplicatiei de finantare si a elaborarii documentatiei de atribuire pentru contractul de proiectare/executie, inclusiv in perioada de clarificari la documentatia de atribuire', precizaeaza CNADNR. Contractul va fi finantat din fonduri europene nerambursabile (Fondul de Coeziune - 85%) si de la Bugetul de stat.
Autostrada Sibiu – Pitesti are 116 kilometri. Valoarea lucrarilor s-ar putea ridica la suma de 3,2 miliarde de euro. In acest moament autoritatile sustin ca autostrada va fi finantata din bani europeni, pe urmatorul program european 2014 -2020.
Multe au fost discutiile legate de finantarea acestei sectiuni de autostrada, parte a coridorului IV Pan European. S-a luat in calcul si varianta parteneriat public – privat (PPP). Experienta statului roman cu PPP nu este insa una dintre cele mai usoare.
Varianta Comarnic, greu de realizat. In 2010, esua parteneriatului privat de pe sectiunea de autostrada Comarnic – Brasov
Pe atunci, statul roman vroia sa concesioneze pe 25 de ani grupului Aktor - Vinci o parte din autostrada spre munte, autostrada cu un trafic evaluat la 60.000 de masini pe zi. Asocierea s-ar fi ales lejer cu un profit de 180 de milioane pe an. O adevarata oferta pentru constructor. La scurt timp insa, ministerul Transporturilor a anulat intelegerea. Practic, finantarea promisa de Aktor - Vinci de la BERD era in contradictie cu contractul de concesiune semnat cu consortiul si, mai mult, dezavantaja statul roman. Mai mult, constructorii au venit cu cereri de garantii de la stat, garantii uriase care ar fi atras rapid atentia institutiilor de profil. Imediat partea franceza a asocierii a rupt contractul cu Aktor. In acest moment, Ministerul Transporturilor trebuie sa reia licitatiile pentru tronsonul Comarnic – Brasov.
Licitatii de 3,6 miliarde de lei
CNADNR a lansat licitatiile pentru autostrazile Lugoj-Deva lot 2, lot 3 si lot 4, intre Dumbrava si Deva, si Timisoara-Lugoj lot 2. Valoarea toatala a celor patru loturi de autostrada este de 3,6 miliarde de lei, fara TVA. Lucrarile vor avea o perioada de executie de 2 ani. Contractele sunt finantate din fonduri europene nerambursabile si de la Bugetul de stat. Lotul 2 al autostrazi Timisoara – Lugoj a fost la un pas sa piarda finantarea europeana, lotul fiind blocat in contestatii si sentinte judecatoresti. Astfel, in timp ce Compania de Drumuri a atribuit contractul unui constructor, sentinta judecatoreasca a apreciat ca un alt constructor ar fi trebuit sa castige licitatia de pe lotul 2 al autostrazii Timisoara – Lugoj. Decizia Ministerului Transporturilor a fost aceea de relicitare a tronsonului.
Proiectarea este preconizata a dura maximum 6 luni, executia lucrarilor maximum 2 ani, la care se adauga o perioada de garantie de 4 ani.