x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Delicatese - Hayssam cu ceapă şi macarale, nu cu berbecuţi!

0
21 Ian 2008 - 00:00

19:35Căpitanul navei Iman T a recunoscut că a fost plătit cu 800 de euro de Omar Hayssam, înregistrat sub numele fratelui său, Omar Samir, pentru a fi lăsat într-o cabină a vasului, ceea ce contrazice afirmaţiile sirianului conform cărora a plecat de pe Otopeni, "la costum şi parfumat".



Căpitanul navei Iman T a recunoscut că a fost plătit cu 800 de euro de Omar Hayssam, înregistrat sub numele fratelui său, Omar Samir, pentru a fi lăsat într-o cabină a vasului, ceea ce contrazice afirmaţiile sirianului conform cărora a plecat de pe Otopeni, "la costum şi parfumat".

Un document care conţine răspunsul autorităţilor libaneze la comisia rogatorie solicitată de autorităţile judiciare române şi care a fost depus la Curtea de Apel Bucureşti în dosarul armatorului Mustafa Tartoussi, judecat pentru că l-a ajutat pe Omar Hayssam să fugă din România, relevă modul în care Hayssam a părăsit România, la borsul Iman T.

Vasul Iman T, care l-a avut drept căpitan pe Youssef Abd Al-Razzaq Tartoussi, era încărcat cu ceapă şi componente de macarale.

"Doresc să spun adevărul în legătură cu toate informaţiile pe care le deţin în legătură cu fuga lui Hayssam Omar şi cu persoanele care l-au ajutat sau au facilitat fuga şi modalitatea prin care a avut loc, iar aceasta fără presiuni sau ameninţări asupra mea. Vă informez că în luna iunie a anului 2006, în timp ce lucram pe vasul Iman T, în funcţia de căpitan, şi mă aflam în incinta portului Constanţa, am fost informat de agentul naval Mustafa Tartoussi că va trimite o persoană necunoscută la bordul vasului Iman T şi a prezentat direct subiectul, înştiinţându-mă că această persoană are probleme cu autorităţile române, fără a mai aminti numele persoanei, felul problemelor sau cetăţenia acestei persoane. Nu a mai adăugat nimic şi a revenit după câteva zile, când s-a terminat încărcarea vasului şi a întocmit actele de călătorie", se arată în declaraţia lui Youssef Abd Al-Razzaq Tartoussi.

Martorul arată că Mustafa Tartoussi l-a înştiinţat "din nou că va trimite acea persoană la bordul vasului, fără ca el să aibă vreo legătură cu această persoană sau să ştie ceva, cu excepţia faptului că va sta în camera inginerului şef, numitul Ibrahim Şeikh, şi că acesta din urmă este responsabil de toate solicitările acestei persoane".

"Am respins de la început acest lucru ştiind că autorităţile române vor fi informate despre această problemă. L-am înştiinţat, în calitate de agent naval responsabil de acest vas, de prezenţa ilegală la bordul vasului a unei persoane. I-am mai spus că, după parcurgerea distanţei limită, în ziua următoare plecării şi după finalizarea controlului asupra navei de către autorităţile portuare, trebuie să înştiinţez autorităţile române. Nu ştiu dacă această persoană s-a îmbarcat sau nu pe vas. în dimineaţa zilei următoare şi după parcurgerea distanţei limită, Ibrahim Şeikh, inginerul şef, a venit la mine şi m-a înştiinţat că persoana despre care vorbisem se află într-una dintre cabine", afirmă căpitanul.

În opinia acestuia, inginerul Ibrahim Şeikh este "singurul răspunzător" pentru îmbarcarea lui Hayssam şi "nimeni altcineva nu mai ştia".

"Când am ajuns în afara apelor teritoriale româneşti l-am contactat telefonic pe Mustafa Tartoussi şi l-am întrebat dacă autorităţile româneşti fuseseră informate sau nu. Acesta mi-a zis că totul e în regulă. L-am mai întrebat dacă trebuie să-l înregistrez în vreun fel când vom intra în apele teritoriale egiptene, căci puteam face asta. Mi-am continuat drumul fără să-l văd şi fără ca această persoană să iasă din cameră. După ce am intrat în apele teritoriale egiptene şi după ce am intrat în dana portului din Alexandria, l-am sunat din nou pe Mustafa Tartoussi, care ajunsese cu avionul în Egipt, şi l-am întrebat despre identitatea persoanei aflate la bordul navei, deoarece aceasta nu avea carte de identitate ca să poată fi înregistrat de autorităţile egiptene", mai arată martorul.

Totodată, el precizează faptul că după multe apeluri, în cele din urmă i s-a cerut "să înregistreze persoana sub numele de Samir Al-Omar sau Omar".

În continuare, căpitanul spune că l-a înştiinţat pe "agentul acreditat al Horus Shipping despre toate detaliile pe care i le dăduse Mustafa Tartoussi".

"După puţin timp agentul Hany Zeidan m-a contactat şi mi-a cerut să nu-l înregistrez cu niciun nume şi să las situaţia aşa cum era şi să consider că acest individ nu se aflase niciodată la bordul vasului. Am intrat în dana portului şi, după finalizarea formalităţilor legale şi ancorarea la chei, s-a început operaţiunea de descărcare în prezenţa lui Youssef Tartoussi, Hany Zeidan şi a unei persoane pe care n-o cunoşteam, despre care am aflat ulterior că se numeşte Samir Al-Omar şi că are cetăţenie rusă", mai spune căpitanul navei Iman T.

Potrivit martorului, cei trei au au urcat apoi la bordul navei şi s-au îndreptat către cabina inginerului Samir Şeikh.

Atunci căpitanul Youssef Abd Al-Razzaq Tartoussi a intrat şi el în aceeaşi cabină, unde a văzut persoana pe care nu o cunoştea, astfel aflând că se numeşte Hayssam Al-Omar, că are aproximativ 50 de ani. în acest context, Hayssam şi Youssef au făcut cunoştinţă.

"Apoi numitul Hayssam Al-Omar a ieşit cu cartea de identitate a lui Samir Omar şi a intrat în dana portului Alexandria. Samir Şeikh a rămas în cameră până a ieşit Hayssam, apoi s-a întors Hany Zeidan şi l-a însoţit pe Samir Şeikh din nou de la vapor, au plecat din port, iar eu m-am liniştit, considerând că acest subiect este încheiat şi că eu nu am nicio legătură şi nicio responsabilitate pentru fugă după arestarea vasului. Am început să returnez încărcătura de ceapă în Rusia", mai explică martorul Youssef Tartoussi.

în continuare, căpitanul spune că la scurt timp a început războiul din iulie 2006, când israelienii au atacat Libanul, astfel că l-a sunat pe Mustafa Tatoussi, rugându-l să-l transfere, întrucât vroia să se întoarcă în Liban. Vasul a rămas în dana din Alexandria, pentru a aştepta încărcătura, căpitanul fiind anunţat că aeroportul şi porturile din Liban sunt închise din cauza asediului, că sunt tensiuni în aeroportul din Siria şi că se refuză sosirea în Egipt a înlocuitorului său, căpitanul Younis Ahmed Sabra.

Astfel, căpitanului navei Iman T i s-a cerut să plece în Siria şi să rămână în Tartous, pentru a se întâlni cu înlocuitorul său, cetăţean sirian.

"Eu nu am fost de acord cu aceasta, mai ales cu plecarea spre Siria şi apoi spre Rusia. Această operaţiune era o pierdere de timp şi nu puteam să-mi asum responsabilitatea pierderii vaslui, din cauza întoarcerii mele în Liban. M-a asigurat că va goli vasul de încărcătură. Am dormit în seara aceea în clădirea Tartous, mai ales că vaporul trebuia curăţat, şi trebuia să plece repede, şi pentru reducerea cheltuielilor pentru combustibil. I-am spus toate aceste lucruri. Vasul era pregătit de plecare, după ce s-au luat toate măsurile legale şi de control. Agentul maritim Muhammad Telwani, cetăţean egiptean, a urcat la bord, însoţit de Hayssam Omar şi mi-a dat restul de bani, precum şi salariile echipajului. A rezolvat cu actele oficiale ale lui Hayssam, care s-a urcat la bordul vasului în văzul tuturor, şi am plecat spre Tartous", a declarat căpitanul navei Iman T, răspunzând în cadrul comisiei rogatorii.

Când a părăsit dana din Tartous, Youssef i-a cerut lui Hayssam Omar actele, paşaportul sau un act care să îi certifice identitatea.

"A refuzat şi m-a înştiinţat că există o barcă cu motor, care îl va transporta, deoarece el nu s-a aflat la bordul vasului. Vasul se afla în zona de aşteptare. Barca cu motor ne-a transportat pe mine şi pe Hayssam Omar până pe uscat şi am ieşit din dană, fiecare în altă direcţie. Eu m-am dus acasă la verişoara mea, în Tartous. Familia şi copiii mei erau acolo. Plecaseră din Liban, din cauza conflictului, şi stăteau la ea. Am dormit o noapte la verişoara mea. M-am întors în dana Tartous şi i-am predat vasul Iman T noului căpitan, Younis Ahmed Sabra. M-am întors în Liban, aşa cum făcuseră şi nişte rude ale mele, şi am rupt legătura cu Mustafa Tartousi, din cauză că mă implicase în fuga lui Hayssam Omar", mai susţine Youssef.

Astfel, zice Youssef, a rămas şomer câteva luni şi în timp ce îşi căuta lucru l-a anunţat agentul maritim, Ismail Fathallah, cetăţean egiptean, că vasul Al-Mahamat Bicu - care se afla în Mersin, în Turcia - are nevoie de căpitan şi i-a trimis un fax.

"Eu am înaintat faxul ambasadei Turciei în Liban şi am solicitat viză în aceeaşi zi. După ce m-am pregătit de plecare, a venit o rudă a mea, Abdel Hakim Tartoussi, care m-a anunţat că l-a sunat pe Mustafa Tartoussi şi că acesta ne-a spus că plecăm în Egipt şi să lucrăm pe vasul Luminiţa T. M-am hotărât şi am plecat în Egipt, ca să încep lucrul pe vasul mai sus menţionat, după care rezolvarea problemei a rămas în responsabilitatea căpitanului. Mustafa Tartoussi mi-a cerut să rămân în Egipt şi să lucrez pe uscat, aşa că mi-am continuat lucrul normal, până în prezent. Asta este tot ce s-a întâmplat. Nu am fost martor la fuga lui Hayssam Omar şi nici nu ştiu unde se află, nu am nicio informaţie despre el. Tot ceea ce am menţionat este adevărat în întregime", declară căpitanul vasului cu care sirianul a părăsit România.

Întrebat dacă a primit vreo sumă de bani sau vreun cadou pentru înlesnirea fugii lui Hayssam Omar din România sau vreo recompensă materială sau de alt fel pentru aceasta şi dacă a convenit asupra preţului în această operaţiune, Youssef a răspuns: "Nu am convenit şi nu am vorbit cu nimeni, nici pentru înlesnirea, nici pentru reuşita fugii lui Hayssam Omar din România. La cinci ore după sosirea noastră în portul Alexandria şi plecarea lui Hayssam Omar de pe vas, împreună cu agentul Hany Zeidan, eu mergeam cu inginerul principal Ibrahim Sheikh în port. Acesta m-a anunţat că Hayssam Omar mi-a lăsat suma de opt sute de euro. I-am luat de la el şi asta e tot ce am primit în decursul acestei operaţiuni. Nu consider că această sumă reprezintă un preţ normal pentru o fugă".

În continuare, Youssef neagă că ar mai fi participat la fuga altor persoane şi susţine că cei care i-au înlesnit plecarea lui Hayssam sunt Mustafa Muhammad Tartoussi - fiul lui Nazek, în vârstă de aproximativ cincizeci de ani, cetăţean sirian, inginerul Ibrahim Andel Latif Sheikh - cetăţean sirian, precum şi agentul Hany Zeidan - cetăţean egiptean, şi Muhammad Mustafa Telwani - cetăţean egiptean, care lucrează la Hours Shipping.

"Nu ştiu cine este persoana care l-a preluat pe Hayssam Omar cu barca cu motor. Nu ştiu cum a ajuns Hayssam Omar la bordul vasului şi nu ştiu cine l-a ajutat în România. Sunt pregătit pentru ceea ce prevede legea", a declarat martorul Youssef Tartoussi.

Mai multe convorbiri telefonice dintre procurorul de caz Ciprian Nastasiu de la DIICOT şi sirianul Omar Hayssam, înregistrate autorizat de Serviciul Român de Informaţii, au fost declasificate şi folosite în procesul armatorului Mustafa Tartoussi, cel care l-ar fi ajutat pe sirian să părăsească România la bordul navei sale, caz judecat de Curtea de Apel Bucureşti.

Omar Hayssam s-a îmbarcat pe una dintre navele lui Tartoussi - potrivit rechizitoriului prin care armatorul a fost deferit justiţiei - el părăsind România în noaptea de 29 spre 30 iunie 2006, iar în 22 iulie a început să-i telefoneze procurorului Ciprian Nastasiu, care şi-a pus telefonul sub urmărire.

Sirianul Omar Hayssam i-a declarat telefonic procurorului DIICOT, Ciprian Nastasiu - care l-a deferit justiţiei pentru răpire - că a plecat din România "ca un domn, cu capul sus, la costum, aranjat, parfumat", cu ajutorul unui paşaport cu identitate falsă şi cu alt "look", de pe Otopeni.

Răspunsul primit de DIICOT de la autorităţile judiciare libaneze relevă că Hayssam a plecat la bordul unei nave care avea ceapă la bord, el stând ascuns într-o cabină insalubră. El s-a legitimat cu paşaportul fratelui său, Samir Omar, cu care seamănă destul de bine şi care are cetăţenie siriană, libaneză şi rusă, spun surse judiciare.

Varianta potrivit căreia Hayssam ar fi părăsit România la bordul unui avion a fost verificată de anchetatori.

De altfel, ofiţerii Serviciului Român de Informaţii au vizionat toate casetele, minut cu minut, cu înregistrările de pe toate aeroporturile româneşti, din 29 iunie 2006 şi extinzând pe următoarele două săptămâni, au declarat surse judiciare.

În dimineaţa de 30 iunie 2006, Hayssam a contactat-o pe concubina sa, Violeta Pârvan, informaţiile relevând faptul că sirianul se afla în zona Bosforului, precizează sursele citate.

Omar Hayssam susţine, potrivit interceptărilor telefonice, că "presiunea" a fost principalul factor care l-a determinat să fugă din România şi că a fost filat permanent.

Potrivit interceptărilor, procurorul Ciprian Nastasiu încearcă în mai multe rânduri să afle locul unde se află Omar Hayssam.

În 13 iunie 2007, instanţa Curţii de Apel Bucureşti l-a condamnat, în lipsă, pe omul de afaceri Omar Hayssam la 20 de ani de închisoare în procesul în care este acuzat de acte de terorism în legătură cu răpirea a trei jurnalişti români în Irak, în 28 martie 2005.

Fuga lui Hayssam i-a determinat pe şefii serciciilor secrete şi pe procurorul general al României să-şi prezinte demisiile.
  • Mediafax
Citeşte mai multe despre:   observator,   romania,   hayssam,   omar,   omar hayssam,   tartoussi,   iman,   bordul,   mustafa,   mustafa tartoussi,   cetăţean,   autorităţile,   căpitanul,   samir,   vasul,   navei,   hayssam omar,   youssef,   vasului,   hany zeidan

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 






Mai multe titluri din categorie

O tranziție verde echitabilă nu se poate realiza fără aportul gazelor naturale 

O tranziție verde echitabilă nu se poate realiza fără aportul gazelor naturale 
Pe fondul dezbaterilor intense la nivel european privind taxonomia, Federația Patronală de Petrol și Gaze (FPPG) susține că este esențial să ne concentrăm asupra a ceea ce realmente contează - identificarea...

Război mondial contra fumatului! SUA reduc nicotina, Noua Zeelandă taie țigările

Război mondial contra fumatului! SUA reduc nicotina, Noua Zeelandă taie țigările
Statele Unite, pe teritoriul cărora se află unele dintre cele mai mari companii din industria tutunului, deschid un nou front de luptă contra fumatului. Administrația Biden intenționează să impună reducerea...

Grecia oferă Arabiei Saudite sisteme antiaeriene Patriot

Grecia oferă Arabiei Saudite sisteme antiaeriene Patriot
Guvernul Greciei a anunţat, marţi, că va furniza Arabiei Saudite, sub formă de împrumut, sisteme antiaeriene Patriot, pentru protejarea obiectivelor energetice. Ministrul grec de Externe, Nikos Dendias, şi minis...

Cîțu, după două zile de negocieri: De mâine vom avea un ministru al Sănătăți. Coaliția merge mai departe!

Cîțu, după două zile de negocieri: De mâine vom avea un ministru al Sănătăți. Coaliția merge mai departe!
Premierul Florin Citu a susținut, marți seara, o scurtă conferință de presă la ieșirea din ședința coaliției, în care au fost trasate câteva obiective comune, dupa două zile de negocieri dure. S-au adus...

Partidele din coaliție au semnat o completare la acord

Partidele din coaliție au semnat o completare la acord
Liderul PNL Ludovic Orban a anunțat, marți seara, semnarea unei completări la acordul de coaliție, menită să îmbunătățească mecanismul de funcționare a acesteia. „Cei ce au pariat că nu ne vom înțeleg...

Xi vrea să conducă lumea cot la cot cu americanii

Xi vrea să conducă lumea cot la cot cu americanii
Preşedintele Chinei, Xi Jinping, a denunţat, marţi, "unilateralismul" unor naţiuni, referindu-se la Statele Unite, şi a cerut administrarea într-un mod mai echitabil a afacerilor mondiale, subliniind că Beijingul...

Mark Rutte anunţă relaxarea restricţiilor antiepidemice în Olanda

Mark Rutte anunţă relaxarea restricţiilor antiepidemice în Olanda
Premierul Olandei, Mark Rutte, a anunţat, marţi seară, relaxarea restricţiilor antiepidemice începând cu data de 28 aprilie, informează Agenţia France-Presse şi cotidianul Le Figaro. Interdicţiile de...

Cetățenii Republicii Moldova s-ar putea vaccina în România

Cetățenii Republicii Moldova s-ar putea vaccina în România
Cetățenii moldoveni s-ar putea vaccina în centrele românești chiar dacă nu au domiciliul în România. Anunțul a fost făcut de premierul Florin Cîțu la finalul întâlnirii pe care a avut-o marți, la...

Primăria Timișoara a găsit voluntari pentru consiliile de administrație din școli

Primăria Timișoara a găsit voluntari pentru consiliile de administrație din școli
Primarul orașului Timișoara, Dominic Fritz, a anunțat că a găsit 61 de voluntari dispuși să facă parte din consiliile de administrație ale școlilor. Aceștia au fost aleși din 165 de persoane care au...

Pilotul avionului care s-a prăbușit în județul Mureș a fost transferat la un spital din București

Pilotul avionului care s-a prăbușit în județul Mureș a fost transferat la un spital din București
Pilotul avionului militar care s-a prăbușit în apropierea orașului Reghin a fost transferat la Spitalul Universitar de Urgență Militar Central din București. Medicii de la Spitalul Județean de Urgență din...

Cum i-a pedepsit Piedone pe polițiștii locali. „Aleargă după fantome”

Cum i-a pedepsit Piedone pe polițiștii locali. „Aleargă după fantome”
Pentru că în Sectorul 5 au avut loc mai multe acte de vandalism, iar persoanele care au provocat daune nu au fost identificate, primarul Cristian Popescu Piedone a dispus ca mașinile Poliției Locale Sector 5 să...

Județul Galați va avea cel mai mare buget din istorie

Județul Galați va avea cel mai mare buget din istorie
Județul Galați va avea cel mai mare buget din istorie cu ajutorul fondurilor europene. Documentul a fost aprobat marți, iar trei sferturi din total vor fi alocate de Consiliul Județean Galați investițiilor. În...

OMS avertizează că săptămâna trecută s-au înregistrat cele mai multe cazuri de COVID

OMS avertizează că săptămâna trecută s-au înregistrat cele mai multe cazuri de COVID
Infecțiile cu Covid-19 au crescut într-un ritm alarmant timp de opt săptămâni consecutive, a avertizat Organizația Mondială a Sănătății (OMS). Peste 5,2 milioane de cazuri noi au fost înregistrate...

Ministrul Justiţiei: Vom folosi instrumentele pe care le avem pentru a repara independenţa justiției

Ministrul Justiţiei: Vom folosi instrumentele pe care le avem pentru a repara independenţa justiției
Ministrul Justiției, Stelian Ion, a anunțat marți, în timupul unei discuții cu ambasadorii la București ai țărilor UE că ministerul pe care-l conduce va folosi toate instrumentele de care dispune pentru a...

Întâlnire Klaus Iohannis - Maia Sandu. Sprijinul pentru Republica Moldova va continua

Întâlnire Klaus Iohannis - Maia Sandu. Sprijinul pentru Republica Moldova va continua
Președintele României, Klaus Iohannis, a avut marți, la Palatul Cotroceni, o întrevedere cu președintele Republicii Moldova, Maia Sandu. Cei doi șefi de stat au vorbit despre relațiiile româno-moldovene și au st...
Serviciul de email marketing furnizat de