Agent Green şi organizaţiile partenere cer Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului (ANPM) să nu emită acordul de mediu pentru construcţia tronsonului 3 al DN 66A prin munţii Retezat, iar Ministerul Mediului să demită Consiliul Ştiinţific al Parcului Naţional Domogled-Valea Cernei, care a întocmit documentaţia pentru acest proiect. Proiectul în cauză va fi suspus dezbaterii publice în perioada 6-9 octombrie 2009, la Padeş, Tismana, Târgu-Jiu şi Uricani.
Un comunicat al organizatorilor arată că în cadrul discuţiilor va fi prezentat raportul evaluării impactului asupra mediului la proiectul de investiţii "Drum de legătură DN 66 A, km 47+600 - 66+204 Câmpu lui Neag - Cerna" în vederea stopării investiţiei care, spun ecologiştii, distruge ultimul peisaj forestier intact din Europa situată la sud de Cercul Polar. Odată cu lansarea dezbaterii se marchează începutul proiectului "Revoluţia ONG" în parteneriat cu WWF, Grupul Milvus şi Societatea Carpatina Ardeleană. Observaţiile prezentate în cadrul celor patru zile de discuţii au fost deja înregistrate la ANPM, se arată în comunicat. " Construcţia DN 66A prin arii naturale protejate şi prin situri Natura 2000 este un caz emblematic de încălcare a legislaţiei româneşti şi europene de mediu (...)", a declarat Gabriel Păun, preşedintele Agent Green şi coordonatorul proiectului.
La rândul său, Tămaş Papp, biolog în cadrul Grupului Milvus, a atenţionat că "studiul de impact asupra mediului este un dezastru din punct de vedere ştiinţific". "Am descoperit nu mai puţin de 19 erori şi omisiuni. Acestea nu au fost observate de Administraţia Parcului Naţional Domogled care a avizat construcţia drumului fără comentarii. Autorii studiului nu menţionează nimic despre lup şi râs, de parcă aceste specii nu ar exista aici, cu toate că zona este cel mai vast habitat încă nealterat al acestor animale din Europa, iar pentru urşi au găsit doar un culoar de deplasare, cu toate că numărul de urşi din fondurile străbătute de acest tronson al drumului este de aproximativ 45", a explicat Papp, citat de Agerpres. Acesta consideră că recensământul speciilor de păsări este incomplet şi că, mai mult, se fac confuzii între specii.
Din punct de vedere tehnic, construcţia DN 66 A "nu rezolvă problemele reconversiei profesionale a populaţiei din Valea Jiului", în opinia Mariei Mihul, expert al WWF. "Impactul economic descris în studiu este, de asemenea, nesemnificativ. Economia de timp şi combustibil se reduce pentru un număr redus de beneficiari, întrucât conform graficelor din studiu beneficiari vor fi doar eventualii turişiti. În studiu se menţionează că traficul total estimat, chiar si cel pentru prognoza cea mai îndepărtată, va avea valori reduse. Metodologia pentru estimările traficului în viitor lipseşte", a completat Mihul. La sfârşitul lunii iulie, cele şase organizaţii ecologiste au protestat pe Drumul Naţional (DN) 66A, în zona cantonului silvic Câmpuşel, pentru a împiedica construirea tronsonului 3 al drumului care afectează ultimul peisaj forestier intact (PFI) din Europa la sud de Cercul Polar - Parcul Naţional Domogled.
La vremea respectivă, Ministerul Mediului a precizat, prin intermediul unui comunicat de presă, remis în exclusivitate pentru Agerpres, că nu are competenţa de emitere a acordului de mediu în privinţa autorizării tronsonului 3 al DN 66A din zona cantonului silvic Câmpuşel, responsabilitatea revenind ANPM, care a solicitat titularului de proiect un raport privind impactul asupra mediului. Zona Câmpuşel reprezintă limita dintre tronsonul 2 (Câmpu lui Neag-Câmpuşel) şi tronsonul 3 (Câmpuşel-Coada de lac Iovanu), aceasta fiind singura zonă din Europa situată în clima temperată care mai îndeplineşte criterii ştiinţifice pentru conservarea carnivorelor mari pentru care habitatul natural recomandat de cercetători este de până la 100.000 ha (lup, urs şi râs).
Proiectul este realizat cu sprijinul financiar oferit prin Mecanismul Financiar al Spatiului Economic European (SEE).
Citește pe Antena3.ro