Elevii români sunt decişi ce vor să se facă atunci când vor creşte. Băieţii doresc să ajungă precum Gigi Becali, iar fetele ca Hannah Montana, conform datelor unui studiu realizat de Centrul Educaţia 2000+.
"Taică-su - îmi spune, vreau să fiu ce e tata", spun părinţii chestionaţi care este una dintre alegerile copiilor lor. Personajul public nominalizat cel mai des este însă George Becali, adus în discuţie atât ca exemplu negativ, cât şi ca unul neutru-pozitiv: "Ei se uită la Becali cât a învăţat el cu oile pe câmp şi cât de plin de bani este el" sau "înveţi ca să ai o casă frumoasă, dar nu pe şmecherii ca Gigi Becali".
Dacă finanţatorul Stelei, omul de afaceri Gigi Becali, este un model de succes pentru toţi elevii, fetele se visează şi Hannah Montana ("e o adolescentă, cântă, e ok"). De asemenea, cei mai mici îşi doresc să fie personaje de desene animate, "HighSchool Musical", fotbalişti.
Răspunsul părinţilor este destul de dezolant: "nu putem să le interzicem, chiar dacă nu ne plac aceste modele. E lumea lor, e viaţa lor!", au declarat cei intervievaţi în cadrul studiului.
Cu aceste modele în gând, elevii din ziua de azi alocă învăţatului între 5 minute şi 2-3 ore pe zi, după cum declară chiar părinţii: "dacă adunaţi 2-3 ore pe zi acasă, cu orele de şcoală, veţi ajunge să depăşiţi norma de lucru a unui adult...".
ŞCOALA NU DEZVOLTĂ TALENTELE
Părinţii consideră, de asemenea, într-un procent destul de mare, că şcoala contribuie în mică măsură la dezvoltarea deprinderilor practice ale copiilor şi că ajută prea puţin la dezvoltarea talentelor, conform aceluiaşi studiu dat ieri publicităţii de Centrul Educaţia 2000+. Cei mai mulţi dintre intervievaţi (95%) sunt de părere că şcoala îi ajută pe copii, în primul rând, să-şi formeze un bagaj de cunoştinţe teoretice, iar 80% consideră că şcoala îi ajută să înveţe să relaţioneze în societate. Când vine vorba de dezvoltarea unor abilităţi practice sau a talentelor, gen muzică, pictură, părinţii (36%) sunt convinşi că micuţii lor nu beneficiază la ore de un sprijin prea mare în acest sens. Per total însă, studiul relevă că 86% dintre părinţi sunt mulţumiţi de calitatea orelor.
Doar 3,6% dintre cei chestionaţi pun la îndoială utilitatea şcolii în societatea actuală, în timp ce 95,5% consideră că şcoala este foarte utilă.
Ca şi în privinţa orelor, părerile părinţilor sunt împărţite şi în legătură cu prestaţia profesorilor la catedră. Astfel, aproximativ 49% dintre părinţi apreciază că implicarea profesorilor în actul educaţional reprezintă un aspect problematic şi că stilul de predare nu este tocmai potrivit şi adaptat nevoilor elevilor. Studiul mai relevă că 70% dinte respondenţi au o percepţie mai degrabă pozitivă despre cadrele didactice, iar 27% una negativă. Părinţii (62%) preferă totuşi cadrele didactice mai în vârstă celor tinere, pe care le consideră prea puţin pregătite.
La cercetare, realizată în perioada iunie-noiembrie 2009, au participat 392 de părinţi din Bucureşti, Mureş, Prahova, Dâmboviţa şi Giurgiu.