Potrivit unui comunicat al CE, regulamentul privind piețele digitale definește situațiile în care o platformă online mare poate fi considerată controlor de acces. Sunt vizate platformele digitale ce reprezintă un loc de întâlnire important al utilizatorilor comerciali cu consumatorii și care, din poziția de care beneficiază, pot acționa ca un organ de reglementare privat, generând astfel blocaje în economia digitală.
Pentru a aborda aceste aspecte, Regulamentul privind piețele digitale va defini o serie de obligații pe care acești controlori de acces vor trebui să le respecte, inclusiv interzicerea anumitor comportamente ale acestora.
Societățile care operează unul sau mai multe dintre așa-numitele „servicii de platformă esențiale” enumerate în DMA sunt considerate controlori de acces dacă îndeplinesc mai multe cerințe. Sunt vizate: serviciile de intermediere online, cum ar fi magazinele de aplicații, motoarele de căutare online, serviciile de socializare în rețea, anumite servicii de mesagerie, serviciile platformelor de partajare a materialelor video, asistenții virtuali, browserele web, serviciile de cloud computing, sistemele de operare, piețele online și serviciile de publicitate.
Există trei criterii principale pe baza cărora o societate se încadrează în domeniul de aplicare al DMA: să fie suficient de mare încât să aibă un impact pe piața internă, să controleze un canal important prin care întreprinderile utilizatoare intră în legătură cu consumatorii finali și să dețină o poziție solidă și durabilă.
Regulamentul mai stabilește o listă de acțiuni permise și acțiuni interzise pe care controlorii de acces vor trebui să le respecte în operațiunile lor zilnice pentru a asigura piețe digitale echitabile și deschise. Aceste obligații vor contribui la deschiderea de posibilități pentru întreprinderi de a contesta piețele și de a rivaliza cu controlorii de acces pe baza calității produselor și serviciilor lor, ceea ce va genera mai mult spațiu de inovare.
Atunci când un controlor de acces adoptă practici precum favorizarea propriilor servicii sau împiedicarea utilizatorilor comerciali ai serviciilor lor să ajungă la consumatori, acest lucru poate împiedica concurența, conducând la mai puțină inovare, la produse sau servicii de o calitate mai scăzută și la prețuri mai mari. Atunci când un controlor de acces se angajează în practici neloiale, cum ar fi impunerea unor condiții de acces inechitabile la magazinul său de aplicații sau împiedicarea instalării de aplicații din alte surse, se poate ajunge în situația ca prețurile plătite de consumatori să fie mai mari sau ca aceștia să fie privați de beneficiile pe care le-ar fi putut avea dacă ar fi avut acces la servicii alternative.
CE arată că odată cu intrarea sa în vigoare, DMA va începe să se aplice în termen de șase luni, adică începând cu data de 2 mai 2023. În termen de două luni de la această dată, adică cel târziu până la 3 iulie 2023, dacă îndeplinesc pragurile stabilite în DMA, potențialii controlori de acces vor trebui să notifice Comisiei serviciile lor de platformă esențiale.
După ce Comisia va primi notificarea completă, va avea la dispoziție 45 de zile lucrătoare pentru a evalua dacă întreprinderea în cauză îndeplinește pragurile și pentru a o desemna drept controlor de acces. După desemnarea ca atare, controlorii de acces vor avea la dispoziție șase luni – adică până la 6 martie 2024 – pentru a se conforma cerințelor prevăzute în DMA.
(sursa: Mediafax)