x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Pasagerii, cobai pentru zbor extrem

Pasagerii, cobai pentru zbor extrem

de Mircea Opris    |    28 Noi 2010   •   19:23
Pasagerii, cobai pentru zbor extrem
Sursa foto: /Jurnalul Naţional
139879-aeroport-timisoara.jpgUn accident aerian se poate produce în orice moment pe Aeroportul Internaţional Timişoara, din cauza celor care se ocupă de controlul traficului aerian. Dispeceratul acestui departa­ment vital pentru siguranţa zborurilor este operat de mai mulţi oameni numiţi pe criterii politice de directo­rul pedelist Cornel Sămărtinean. Aces­ta i-a dat afară pe specialiştii ne­în­­regimentaţi politic care lucrau la siguranţa traficului şi i-a înlocuit cu "profesionişti" care au fost implicaţi în accidente aeriene, au cazier judici­ar sau care nu au cunoştinţe în domeniu. Pe salarii şi bonificaţii de zeci de mii de lei lunar. Toate acestea din co­man­da politică de a schimba oamenii care au lucrat cu fosta conducere a aero­portului, chiar dacă aceştia sunt spe­cialişti acreditaţi în dirijarea traficului. Un posibil dezastru, marca PDL.

Scandalul numirilor de la Aeroportul Timişoara, precum şi condiţiile precare de siguranţă a zborurilor au ajuns în atenţia Autorităţii Aeronautice Civile Române (AACR), dar şi a Ministerului Transporturilor. De la faptul că anul acesta nici măcar marcajele de pe pistă nu au fost refăcute, procedură obligatorie, de altfel, şi până la scandalul achiziţiilor pentru terminalul non-Schengen au ajuns la AACR şi la Ministerul Transporturilor. Aici însă, totul a fost muşa­ma­li­zat cu ştiinţa actualului ministru An­ca Boagiu, dar şi prin presiuni po­li­tice asupra Claudiei Vârlan, directo­rul general de la Autoritatea Aeronautică Civilă Română, singura persoană care a vrut să sancţioneze vinovaţii pentru situaţia de la aeroport.

Prin Aeroportul Timişoara tranzi­tea­ză anual în jur de un milion de pa­sa­geri şi se prevede o creştere a tra­fi­cu­lui cu 20-30 de procente, după des­chi­derea terminalului non-Schengen. Tot aici sunt operate anual în jur de 8.000 de aterizări şi decolări. AACR a avertizat că oamenii numiţi de noul director Cornel Sămărtinean au antecedente negative sau nu sunt pregătiţi pentru a dirija traficul aeri­an. Toate posturile sunt publice în or­­ga­nigrama Aeroportului Timişoara, însă în dreptul fiecărei funcţii nu apa­re nici un nume (vezi schema de mai jos). Motivele sunt simple: cei care lucrează în dispecera­tul de tra­fic aeri­an dau fiori piloţilor cu experienţă, dar şi specialiştilor în aeronautică.

În mâinile cui stau vieţile pasa­ge­ri­lor şi ale piloţilor care ajung pe aeroportul timişorean? Capul de afiş al al grupului de controlori de trafic este Valeriu Lupu, care de 15 ani nu a mai avut nici o activitate, neavând nici licenţă pentru a lucra în dirijarea zbo­ru­rilor. La nici două luni de la angaja­rea sa la Biroul de proceduri şi reglementări, a fost propus lider de sindicat. Până în 1995, Lupu a fost director al companiei Banat Air. Din cauza sa, la 13 decembrie 1995, 45 de pa­sa­geri şi 5 membri ai echipajului unei curse Banat Air şi-au pierdut viaţa după ce avionul companiei pe care o conducea s-a prăbuşit imediat după decolarea de pe Aeroportul din Ve­ro­na. Lupu a fost dat în judecată de toate rudele celor morţi în accident, după ce autorităţile italiene au concluzionat că de vină a fost chiar Va­le­­riu Lupu, cel care nu a apro­bat plata pentru degivrarea avionului înainte de decolare. Preţul zgârceniei: 50 de morţi pentru o degivrare ce costă 500 de euro. Tot din cauză că Lupu nu a res­pectat această procedură, directorul gene­ral şi cel adjunct ai aeroportului din Verona zac şi acum în puş­că­rie, pentru că i-au permis lui Lupu să se joace de-a pilotajul extrem.

Un alt specialist este şeful dispeceratului control trafic aerian sol, Dan Alexa, nimeni altul decât cumnatul directorului adjuct al Aeroportului Timişoara, Rodica Alexa. Înainte de a ajunge să dirijeze avioane, Dan Alexa a lucrat în Poliţie, de unde a fost dat afară pentru favorizarea infractorului în cazuri de trafic de persoane şi furturi de autoturisme. Dovadă este cazierul său judiciar, un palmares cu care, legal, nu ar putea ocupa actuala funcţie.

Toţi aceştia sunt protejaţi ai directorului Cornel Sămărtinean şi sunt cunoscuţi drept "Grupul de la Lepa Brena", un local de manele în care aceştia petrec până dimineaţa şi nu neapărat doar la sfârşit de săptămână. Liderul informal al grupului este controlorul de trafic aerian sol Cristian Cărăbui. Acesta a ieşit şifonat după mai multe auditări interne, dar şi du­pă un control al Curţii de Conturi. Mai mult, Cărăbui este artizanul unui ac­cident prin care un avion a fost lo­vit la sol de un utilaj de întreţinere. După ce a fost transferat trei luni la manipularea bagajelor, Cărăbui a re­ve­nit ca şi con­trolor de trafic.

La Bucureşti, autorităţile aeronautice sunt extrem de preocupate de situaţia precară a siguranţei zbo­ru­rilor la Aeroportul Timişoara. "Nu este admisibil ca oameni care au la activ accidente aeronautice să fie controlori de trafic aerian sau chiar şefi de tură în dispecerat. E clar că la Ti­mi­şoara numirile s-au făcut după criterii politice şi după prietenii. E mai important să fii agreat de PDL decât să te pricepi la siguranţa şi la vieţile zecilor de pasageri din fiecare avion. Vorbim de politică şi de cume­trii", ne-a declarat un reprezentant al AACR.

×