Scandalul numirilor de la Aeroportul Timişoara, precum şi condiţiile precare de siguranţă a zborurilor au ajuns în atenţia Autorităţii Aeronautice Civile Române (AACR), dar şi a Ministerului Transporturilor. De la faptul că anul acesta nici măcar marcajele de pe pistă nu au fost refăcute, procedură obligatorie, de altfel, şi până la scandalul achiziţiilor pentru terminalul non-Schengen au ajuns la AACR şi la Ministerul Transporturilor. Aici însă, totul a fost muşamalizat cu ştiinţa actualului ministru Anca Boagiu, dar şi prin presiuni politice asupra Claudiei Vârlan, directorul general de la Autoritatea Aeronautică Civilă Română, singura persoană care a vrut să sancţioneze vinovaţii pentru situaţia de la aeroport.
Prin Aeroportul Timişoara tranzitează anual în jur de un milion de pasageri şi se prevede o creştere a traficului cu 20-30 de procente, după deschiderea terminalului non-Schengen. Tot aici sunt operate anual în jur de 8.000 de aterizări şi decolări. AACR a avertizat că oamenii numiţi de noul director Cornel Sămărtinean au antecedente negative sau nu sunt pregătiţi pentru a dirija traficul aerian. Toate posturile sunt publice în organigrama Aeroportului Timişoara, însă în dreptul fiecărei funcţii nu apare nici un nume (vezi schema de mai jos). Motivele sunt simple: cei care lucrează în dispeceratul de trafic aerian dau fiori piloţilor cu experienţă, dar şi specialiştilor în aeronautică.
În mâinile cui stau vieţile pasagerilor şi ale piloţilor care ajung pe aeroportul timişorean? Capul de afiş al al grupului de controlori de trafic este Valeriu Lupu, care de 15 ani nu a mai avut nici o activitate, neavând nici licenţă pentru a lucra în dirijarea zborurilor. La nici două luni de la angajarea sa la Biroul de proceduri şi reglementări, a fost propus lider de sindicat. Până în 1995, Lupu a fost director al companiei Banat Air. Din cauza sa, la 13 decembrie 1995, 45 de pasageri şi 5 membri ai echipajului unei curse Banat Air şi-au pierdut viaţa după ce avionul companiei pe care o conducea s-a prăbuşit imediat după decolarea de pe Aeroportul din Verona. Lupu a fost dat în judecată de toate rudele celor morţi în accident, după ce autorităţile italiene au concluzionat că de vină a fost chiar Valeriu Lupu, cel care nu a aprobat plata pentru degivrarea avionului înainte de decolare. Preţul zgârceniei: 50 de morţi pentru o degivrare ce costă 500 de euro. Tot din cauză că Lupu nu a respectat această procedură, directorul general şi cel adjunct ai aeroportului din Verona zac şi acum în puşcărie, pentru că i-au permis lui Lupu să se joace de-a pilotajul extrem.
Un alt specialist este şeful dispeceratului control trafic aerian sol, Dan Alexa, nimeni altul decât cumnatul directorului adjuct al Aeroportului Timişoara, Rodica Alexa. Înainte de a ajunge să dirijeze avioane, Dan Alexa a lucrat în Poliţie, de unde a fost dat afară pentru favorizarea infractorului în cazuri de trafic de persoane şi furturi de autoturisme. Dovadă este cazierul său judiciar, un palmares cu care, legal, nu ar putea ocupa actuala funcţie.
Toţi aceştia sunt protejaţi ai directorului Cornel Sămărtinean şi sunt cunoscuţi drept "Grupul de la Lepa Brena", un local de manele în care aceştia petrec până dimineaţa şi nu neapărat doar la sfârşit de săptămână. Liderul informal al grupului este controlorul de trafic aerian sol Cristian Cărăbui. Acesta a ieşit şifonat după mai multe auditări interne, dar şi după un control al Curţii de Conturi. Mai mult, Cărăbui este artizanul unui accident prin care un avion a fost lovit la sol de un utilaj de întreţinere. După ce a fost transferat trei luni la manipularea bagajelor, Cărăbui a revenit ca şi controlor de trafic.
La Bucureşti, autorităţile aeronautice sunt extrem de preocupate de situaţia precară a siguranţei zborurilor la Aeroportul Timişoara. "Nu este admisibil ca oameni care au la activ accidente aeronautice să fie controlori de trafic aerian sau chiar şefi de tură în dispecerat. E clar că la Timişoara numirile s-au făcut după criterii politice şi după prietenii. E mai important să fii agreat de PDL decât să te pricepi la siguranţa şi la vieţile zecilor de pasageri din fiecare avion. Vorbim de politică şi de cumetrii", ne-a declarat un reprezentant al AACR.
Citește pe Antena3.ro