Parlamentul European a cerut marţi o actualizare a regulilor privind verificările autovehiculelor, care să îmbunătăţească siguranţa drumurilor şi să extindă verificările regulate şi la motociclete şi la unele remorci şi caravane. Regulile actualizate vor face controalele rutiere la vehiculele comerciale mai eficiente şi conforme cu riscurile, simplificând prevederile referitoare la documentele autovehiculelor. "Cerinţele tehnice privind testările pe care le introducem prin această lege au standarde foarte înalte", a spus Werner Kuhn (PEE, DE), raportorul pentru propunerea privind inspecţiile periodice la autovehicule şi remorci.
Deputaţii au votat pentru verificări obligatorii la motociclete în toate statele membre, începând cu 2016 şi la mopede începând cu 2018, dacă nu există un studiu din partea Comisiei care să arate că verificarea mopedelor ar fi ineficientă. Deputaţii au mai votat şi pentru extinderea verificărilor la remorcile mai grele de două tone şi la rulotele mai grele de 750 kg, susţinând standardele existente pentru remorcile de peste 3,5 tone. PE doreşte să păstreze cerinţele minime actuale privind verificările tehnice iniţiale la patru ani pentru maşini, urmate de teste la fiecare doi ani după aceea.
Controale rutiere pentru vehiculele comerciale
Pentru a creşte eficienţa inspecţiilor rutiere la vehiculele comerciale, trebuie creat un sistem de evaluare bazat pe riscuri, spun deputaţii. Operatorii vor fi clasificaţi conform performanţelor vehiculelor lor în timpul inspecţiilor, iar vehiculele cu risc mare ar putea fi vizate de autorităţile statelor membre în controalele rutiere, adaugă deputaţii. "Controalele rutiere variază mult între diferite state membre, de aceea avem nevoie de reguli UE armonizate", a spus Olga Sehnalová (S&D, CZ), raportorul pentru propunerea privind controalele rutiere la vehiculele comerciale. Deputaţii au inclus şi vehiculele comerciale uşoare în categoria celor care devin subiect al controalelor rutiere.
Documentele autovehiculelor
Documentele autovehiculelor trebuie păstrate în registre naţionale electronice, conform textului din Parlament, facilitând schimbul de informaţii între statele membre şi ajutând astfel la combaterea tranzacţiilor cu maşini furate. "Acest schimb eficient de informaţii prin bazele electronice de date va asigura că maşinile care circulă pe drumurile europene respectă cerinţele de siguranţă", a adăugat Vilja Savisaar-Toomast (ALDE, ET), raportorul pentru dosarul privind documentele autovehiculelor.
Parlamentul este de acord cu Comisia că cele două directive privind verificările tehnice ale autovehiculelor trebuie transformate în regulamente, care să se aplice direct în statele membre. Statele membre pot aplica standarde mai înalte.