COTAR a efectuat o analiza a materialului ce contine propunerile de modificare a legii RCA, transmis de catre UNSAR, catre Comisia de buget – finante a Camerei Deputatilor, iar concluzia despre acest material este demna de opera lui Caragiale: sa se revizuiasca, dar sa nu se schimbe nimic … in folosul asiguratilor RCA!
“Multinationalele din asigurari, in continuare, vor doua lucruri: sa majoreze pretul RCA, ceea ce au realizat deja, si sa plateasca despagubiri cat mai reduse, situatie care se poate intampla, daca parlamentarii adopta propunerile UNSAR. UNSAR considera ca cetatenii acestei tari sunt doar niste vaci de muls, transmitand in mod direct sau prin <
In continuare, va prezentam principalele propuneri de modificare a legii RCA transmise de catre UNSAR:
- UNSAR nu doreste compensarea directa, adica, asiguratul RCA sa aibe posibilitatea de a-si repara autovehiculul avariat, in baza propriei polite RCA, urmand ca asiguratorul sau sa isi recupereze banii de despagubire, de la asiguratorul vinovat.
Un astfel de mecanism, folosit si in alte tari, ar duce la responsabilizarea consumatorului de asigurari, care ar alege o polita RCA nu dupa criteriul “cel mai scazut pret”, ci dupa criterii care tin de reputatia si increderea asiguratilor in asiguratorul ales.
- UNSAR nu doreste ca polita RCA sa fie vanduta pentru perioade mai mici de 6 luni
Multinationalele din asigurari doresc sa tina asiguratii romani, captivi, pentru perioade cat mai indelungate de timp. Aceste perioade de timp sa fie de minim 6 luni, indiferent daca asiguratul RCA are nevoie sa circule cu masina doar sezonier sau pentru o perioada limitata de timp, in functie de nevoia reala a consumatorului de asigurari obligatorii.
- UNSAR nu doreste sa plateasca anumite costuri aditionale care sunt cauzate de un eveniment asigurat de catre o polita RCA si care trebuie suportate de catre acestia.
Exemplu: despagubirea taxelor de timbru de mediu sau deprecierea autovehiculului in urma reparatiei. Aceste costuri, in opinia multinationalelor din asigurari, trebuie suportate de catre pagubitul RCA, nevinovat de producerea unui accident de circulatie in care a fost implicat.
- UNSAR doreste eliminarea sanctiunilor aplicate conducerii firmelor de asigurari in situatia in care societatea de asigurari incalca legea. Vor ca persoanele responsabile de decizii care au cauzat fapte ilegale si abuzive, care afecteaza interesul consumatorului de asigurari, sa scape de raspundere si sa nu plateasca amenzi sau sa aibe alte sanctiuni, astfel incat, sa isi poata desfasura in continuare activitatile abuzive, cu consecinte ilegale.
- UNSAR nu doreste ca termenele de solutionare a dosarelor de dauna sa scada
Asiguratorii doresc ca termenul de solutionare a dosarelor de dauna si implicit, de plata a acestora, sa ramana ca in prezent, in termenul de 90 de zile. UNSAR nu doreste ca solutionarea dosarelor de dauna sa se realizeze in termen de 30 de zile.
- UNSAR nu doreste ca asiguratii RCA sa aibe posibilitatea suspendarii politei RCA
Asiguratorii doresc ca asiguratii RCA sa plateasca o polita de asigurari, chiar si pentru perioada in care acestia nu doresc sau nu pot sa isi foloseasca autovehiculul.
Exemplu: pentru perioada in care asiguratul RCA este plecat din tara sau pentru perioada iernii, cand multi nu mai folosesc autovehiculul etc.
- UNSAR doreste ca penalitatile de intarziere, in cazul neplatii daunelor, sa scada de 7 ori.
Multinationalele, in cele peste 70% din cazuri cand achita daunele in afara termenului legal, doresc sa achite penalitati de intarziere reduse, simbolice, de maxim 10%/an.
“Daca firmele de asigurari nu achita daunele nici in actualul context, in care au penalitati de intarziere ridicate, ne putem astepta ca plata despagubirilor sa fie una in termen legal, in conditiile in care scad de 7 ori penalitatile de intarziere pentru neplata daunelor??”a declarat Vasile Stefanescu, Presedinte COTAR.
- Eliminarea obligatiei asiguratorilor sa achite despagubirea catre unitatile reparatoare
Asiguratorii vor sa pacaleasca in continuare pagubitii RCA, oferindu-le in mod direct, sume de plata derizorii, insuficiente pentru efectuarea de reparatii in unitati repartoare autorizate de catre RAR. Asiguratorii vor ca sa achite plata direct catre pagubiti, astfel incat, acestia, cu o plata diminuata, sa fie nevoiti sa isi repare masinile in service-uri clandestine, care nu ofera garantie, facturi de repratie si care nu platesc TVA si taxe catre statul roman. Practic, un astfel de sistem de despagubire va conduce la eludarea TVA-ului si a altor taxe catre bugetul statului roman.
- Asiguratorii vor sa plateasca despagubirile pentru vatamarile corporale in baza unui tabel si nu doresc ca instantele de judecata sa stabileasca cuantumul prejudiciilor pentru fiecare caz in parte. Ingrijorator este urmatorul fapt: costurile propuse de catre asiguratori prin acel sistem tabelar, de puncte traumatice, scade costul final al despagubirilor platite, de circa 50 de ori!
Exemplu: limita maxima de despagubire conform starii vegetative, este de 500.000 lei, in timp, ce limita maxima de despagubire prevazuta in polita RCA este de 5.000.000 Euro!
- UNSAR a propus majorarea amenzilor pentru asiguratii care circula fara o polita RCA, astfel incat, aceste amenzi sa ajunga intre 4000 – 8000 de lei, iar in plus, retinerea certificatului de inmatriculare.
- Asiguratorii vor sa fie mentinut cuantumul actual al amenzilor aplicate firmelor de asigurari de catre ASF, aceste amenzi incepand de la...1000 de lei.
Este absolut revoltator ca o societate de asigurari din Romania sa plateasca amenda de 1000 de lei atunci cand incalca legea si interesele consumatorului de asigurari, iar un sofer care nu si-a incheiat la timp o polita RCA sa plateasca o amenda intre 4000 si 8000 de lei, asa cum doreste UNSAR.
Practic, un sofer ar trebui sa plateasca o amenda de 4, pana la 8 ori mai mare, decat o societate de asigurari, atunci cand incalca legea. Aceasta este dreptatea si echitatea pe care o doreste UNSAR in raport cu asiguratii RCA!
“Invit multinationalele din asigurari care declara ca afacerea lor este in pierdere de ani de zile, in Romania, sa se orienteze spre alte tari, unde acestia cred ca isi vor putea face de cap, asa cum si-au facut in ultimii 10 ani, in Romania. Deasemenea, invit Parlamentul Romaniei sa inceapa in regim de urgenta procedurile de destituire a conducerii ASF, principalul vinovat de haosul din piata de asigurari. Aceste persoane sunt rasplatite si in prezent, pentru incompetenta si dezastrul cauzat, cu salarii de zeci de mii de euro lunar.
Parlamentul Romaniei nu ar trebuii sa se grabeasca in adoptarea legii RCA,un Parlament responsabil ar astepta ca OUG sa –si produca efectele, intr-o luna ,doua am observa ce disfunctionalitati apar pe piata RCA , iar toate acestea ar putea fi corectate prin adoptarea legii de catre noul Parlament. In situatia in care Parlamentul Romaniei va pune interesele politice mai sus decat interesele cetatenilor, de care este responsabil, vom anunta in cel mai scurt timp, noul calendar de proteste care va viza direct Parlamentul Romaniei” a declarat Vasile Stefanescu, Presedinte COTAR.