De ce s-a semnat un contract de 220 de milioane de euro pentru dotarea Forţelor Aeriene in anonimat? In plin scandal al livrărilor de rachete pentru Iran, Romtehnica toarnă gaz pe foc.
Contractul pentru cumpărarea a şapte avioane scurt-mediu curier pentru Forţele Aeriene Romăne a fost semnat in total anonimat. De ce atăta discreţie pentru o achiziţie publică de circa 220 de milioane de euro?
Vineri seară, după ce primele ediţii ale ziarelor se aflau sub tipar, o ştire a agenţiei NewsIn anunţa semnarea contractului pentru cumpărarea a şapte avioane Spartan de la firma italiană Alenia.
ASCUNS. Am căutat amănunte pe site-ul Ministerului Apărării Naţionale, unde era normal să fie postat comunicatul respectiv. Nici un rezultat, singura activitate din data de vineri, 7 decembrie, demnă de menţionat fiind vizita ministrului Teodor Meleşcanu in Albania. Nici un reper, nici o indicaţie despre contractul, care a fost in centrul unui uriaş scandal politico-diplomatic. In fine, după o "cheie" anunţată doar celor agreaţi de minister descoperim pe site-ul Departamentului pentru Armamente marele comunicat: "Astăzi, 7 decembrie 2007, la sediul CN Romtehnica SA, a fost semnat contractul pentru achiziţia a şapte avioane C-27J de la Compania Alenia Aeronautica. Contractul prevede, de asemenea, pregătirea personalului navigant, suportul logistic iniţial şi simulatorul de zbor. Primul avion va fi livrat la sfărşitul anului 2008".
Scurt şi cuprinzător. Prea scurt şi fără amănunte legate de preţul achiziţiei, care a fost miezul scandalului legat de acest contract. Căutăm pe site-ul Romtehnica in speranţa găsirii unor informaţii suplimentare. Gest naiv şi inutil. Ditamai compania are o pagină de internet goală, potrivit zicalei englezeşti: No news, good news. Fermoar la gură!
INCERCÃ...RI. Jurnalul Naţional a solicitat in mai multe rănduri conducerii Departamentului pentru Armamente informaţii legate de subiectul controversatei licitaţii pentru avionul scurt-mediu curier. Am fost refuzaţi de fiecare dată explicit, conducerea Departamentului considerănd "neoportună discuţia". Domnul gral mr. dr ing. Ion-Eftimie Sandu, locţiitorul şefului de Departament, s-a ferit de intălnirea cu noi, probabil avănd ceva de ascuns.
MANEVRE. Pe parcursul ultimului an, din decembrie 2006, de cănd s-a anunţat că Alenia Aeronautica a fost desemnată drept căştigătoare a licitaţiei, ministerul a trecut prin mari frămăntări. Ca urmare a plăngerii depuse de celălalt competitor - EADS-Casa - , Comisia Naţională de Soluţionare a Contestaţiilor a blocat procesul de negociere cu Alenia. Mai mult, ministrul Apărării de atunci, Sorin Frunzăverde, a decis o anchetă internă pentru a stabili responsabilităţile in acest caz, aflat nu doar in atenţia mass-media din Romănia, ci şi in cercurile politico-economice din UE.
Semnificativ pentru felul in care au fost respectate procedurile de licitaţie, in ultimele 12 luni şi-au dat demisia sau au fost trecuţi pe funcţii inferioare sau in rezervă majoritatea celor care au "lucrat" caietul de sarcini al licitaţiei sau nu au fost de acord cu manevrele de culise, care aveau drept scop "dedicarea" licitaţiei. Au ieşit din joc Ioan Ion, secretarul de stat de la Departamentul de inzestrare, Ion Nemeş, directorul Romtehnica, dar şi comandantul Forţelor Aeriene, opozant al soluţiei Spartan.
CAUZE. Firma spaniolă EADS-Casa, aflată in competiţie cu Alenia Aeronautica, este convinsă că aparatul C295 propus Forţelor Aeriene Romăne este fiabil, are parametrii corespunzători NATO şi, ceea ce este esenţial, are un preţ mai scăzut de achiziţie cu 12 milioane de euro faţă de C-27J Spartan. Spaniolii s-au adresat justiţiei, la fel ca şi italienii, dar Curtea de Apel Bucureşti a respins cererile pe formă, nu pe fond. De altfel, nimeni nu a ajuns să analizeze, in afara comisiei de licitaţie, performanţele reale ale celor două avioane.
Comisiile de apărare din Parlament au avut şi ele in atenţie această licitaţie, chemănd la audieri pe ministrul Meleşcanu. Concluziile raportului de audiere nu sunt tranşant in favoarea achiziţiei avioanelor de la Alenia. Mai mult, nici Curtea de Apel Bucureşti nu obliga Ministerul Apărării să incheie contractul cu Alenia, deşi o stabilea drept căştigătoare a licitaţiei.
ORDIN. De ce această grabă la semnarea unei achiziţii cu multe semne de intrebare, dar şi certitudini in privinţa preţului? Răspunsul il găsim in poziţia dură a preşedintelui Traian Băsescu faţă de contestarea licitaţiilor. Aflat in vizită in Spania, adică acasă la CASA, a răspuns pe un ton nediplomatic la solicitarea gazdelor de reanalizare a cazului in speţă. Domnul Băsescu a acuzat legea romănă a licitaţiilor de "prea multă democraţie", propunănd un aiuritor mecanism de compensare a celor care sunt traşi pe sfoară la licitaţii. Preşedintele doreşte să oficializeze astfel şpaga şi trucarea licitaţiilor. Iată o posibilă cauză a semnării pe furiş a contractului. Vineri seară, pe ploaie, vorba căntecului, noaptea "cănd se fură caii, pe fulgerătură".
Vom reveni.
Vineri seară, după ce primele ediţii ale ziarelor se aflau sub tipar, o ştire a agenţiei NewsIn anunţa semnarea contractului pentru cumpărarea a şapte avioane Spartan de la firma italiană Alenia.
ASCUNS. Am căutat amănunte pe site-ul Ministerului Apărării Naţionale, unde era normal să fie postat comunicatul respectiv. Nici un rezultat, singura activitate din data de vineri, 7 decembrie, demnă de menţionat fiind vizita ministrului Teodor Meleşcanu in Albania. Nici un reper, nici o indicaţie despre contractul, care a fost in centrul unui uriaş scandal politico-diplomatic. In fine, după o "cheie" anunţată doar celor agreaţi de minister descoperim pe site-ul Departamentului pentru Armamente marele comunicat: "Astăzi, 7 decembrie 2007, la sediul CN Romtehnica SA, a fost semnat contractul pentru achiziţia a şapte avioane C-27J de la Compania Alenia Aeronautica. Contractul prevede, de asemenea, pregătirea personalului navigant, suportul logistic iniţial şi simulatorul de zbor. Primul avion va fi livrat la sfărşitul anului 2008".
Scurt şi cuprinzător. Prea scurt şi fără amănunte legate de preţul achiziţiei, care a fost miezul scandalului legat de acest contract. Căutăm pe site-ul Romtehnica in speranţa găsirii unor informaţii suplimentare. Gest naiv şi inutil. Ditamai compania are o pagină de internet goală, potrivit zicalei englezeşti: No news, good news. Fermoar la gură!
INCERCÃ...RI. Jurnalul Naţional a solicitat in mai multe rănduri conducerii Departamentului pentru Armamente informaţii legate de subiectul controversatei licitaţii pentru avionul scurt-mediu curier. Am fost refuzaţi de fiecare dată explicit, conducerea Departamentului considerănd "neoportună discuţia". Domnul gral mr. dr ing. Ion-Eftimie Sandu, locţiitorul şefului de Departament, s-a ferit de intălnirea cu noi, probabil avănd ceva de ascuns.
MANEVRE. Pe parcursul ultimului an, din decembrie 2006, de cănd s-a anunţat că Alenia Aeronautica a fost desemnată drept căştigătoare a licitaţiei, ministerul a trecut prin mari frămăntări. Ca urmare a plăngerii depuse de celălalt competitor - EADS-Casa - , Comisia Naţională de Soluţionare a Contestaţiilor a blocat procesul de negociere cu Alenia. Mai mult, ministrul Apărării de atunci, Sorin Frunzăverde, a decis o anchetă internă pentru a stabili responsabilităţile in acest caz, aflat nu doar in atenţia mass-media din Romănia, ci şi in cercurile politico-economice din UE.
Semnificativ pentru felul in care au fost respectate procedurile de licitaţie, in ultimele 12 luni şi-au dat demisia sau au fost trecuţi pe funcţii inferioare sau in rezervă majoritatea celor care au "lucrat" caietul de sarcini al licitaţiei sau nu au fost de acord cu manevrele de culise, care aveau drept scop "dedicarea" licitaţiei. Au ieşit din joc Ioan Ion, secretarul de stat de la Departamentul de inzestrare, Ion Nemeş, directorul Romtehnica, dar şi comandantul Forţelor Aeriene, opozant al soluţiei Spartan.
CAUZE. Firma spaniolă EADS-Casa, aflată in competiţie cu Alenia Aeronautica, este convinsă că aparatul C295 propus Forţelor Aeriene Romăne este fiabil, are parametrii corespunzători NATO şi, ceea ce este esenţial, are un preţ mai scăzut de achiziţie cu 12 milioane de euro faţă de C-27J Spartan. Spaniolii s-au adresat justiţiei, la fel ca şi italienii, dar Curtea de Apel Bucureşti a respins cererile pe formă, nu pe fond. De altfel, nimeni nu a ajuns să analizeze, in afara comisiei de licitaţie, performanţele reale ale celor două avioane.
Comisiile de apărare din Parlament au avut şi ele in atenţie această licitaţie, chemănd la audieri pe ministrul Meleşcanu. Concluziile raportului de audiere nu sunt tranşant in favoarea achiziţiei avioanelor de la Alenia. Mai mult, nici Curtea de Apel Bucureşti nu obliga Ministerul Apărării să incheie contractul cu Alenia, deşi o stabilea drept căştigătoare a licitaţiei.
ORDIN. De ce această grabă la semnarea unei achiziţii cu multe semne de intrebare, dar şi certitudini in privinţa preţului? Răspunsul il găsim in poziţia dură a preşedintelui Traian Băsescu faţă de contestarea licitaţiilor. Aflat in vizită in Spania, adică acasă la CASA, a răspuns pe un ton nediplomatic la solicitarea gazdelor de reanalizare a cazului in speţă. Domnul Băsescu a acuzat legea romănă a licitaţiilor de "prea multă democraţie", propunănd un aiuritor mecanism de compensare a celor care sunt traşi pe sfoară la licitaţii. Preşedintele doreşte să oficializeze astfel şpaga şi trucarea licitaţiilor. Iată o posibilă cauză a semnării pe furiş a contractului. Vineri seară, pe ploaie, vorba căntecului, noaptea "cănd se fură caii, pe fulgerătură".
Vom reveni.
Livrare
In urmă cu doar două luni, ministrul Meleşcanu declara că Alenia poate livra primul avion Spartan la sfărşitul anului 2007. Acum, contractul s-a semnat pentru o livrare la sfărşitul anului 2008. Ca atare, presiunea timpului invocată pentru semnarea contractului in orice condiţii nu mai stă in picioare. Este interesant cum s-a bugetat livrarea din 2008 in condiţiile in care contractul s-a semnat la 7 decembrie, iar bugetul Apărării a fost inaintat Parlamentului in urmă cu două luni. Sunt cheltuieli de 30 de milioane de euro fără un document legal.
Citește pe Antena3.ro