x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Transportatorii amână protestul, dar cer OUG pentru stoparea pirateriei

Transportatorii amână protestul, dar cer OUG pentru stoparea pirateriei

de Diana Scarlat    |    01 Noi 2016   •   08:50
Transportatorii amână protestul, dar cer OUG pentru stoparea pirateriei

Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) anunță că a luat decizia de a amâna protestul anunțat pentru data de 2 noiembrie 2016, după discuțiile pe care membrii  COTAR le-au avut ieri cu reprezentanții Guvernului. Transportatorii așteaptă o Ordonanță de Urgență care să modifice legislația actuală, astfel încât să fie eliminați cei care practică pirateria în transportul rutier de persoane.

„Noi nu cerem să dispară concurența de pe piață, ci să se autorizeze conform legislatiei in vigoare ,astfel vom avea o concurenta legal autorizata. Legea românească trebuie să protejeze activitățile legale și să găsească mijloace de descurajare a activităților ilegale. Dacă acest lucru nu se întâmplă, putem înțelege că diverși parlamentari au inițiative legislative care stimulează “ciubucăreala” în aceste activități, având, cel mai probabil, interese financiare în acest domeniu. Așa s-ar putea explica existența legii Co-voiajării”, a declarat Vasile Ștefănescu, președinte COTAR.

La discuțiile de ieri, între transportatori și Guvern au participat vicepremierii Vasile Dâncu și Costin Borc, alături de Paul Gheorghiu, șeful Cancelariei Primului Ministru. Mitingul de protest avea ca principală revendicare stoparea pirateriei în transportul rutier de persoane, iar Guvernul s-a arătat deschis la găsirea unei soluții.

„În urma primei runde de discuții, s-a luat hotărârea ca în ședința de guvern care va avea loc mâine se se discute cu Miniștrii Finanțelor, Internelor și Transporturilor, problemele legate de activitatea neautorizată (piraterie) în transportul rutier. Se va analiza impactul produs asupra bugetului adus prin frauda fiscală făcută de aceștia, urmând să se ia o decizie la nivel de Guvern, care, în opinia noastră, nu poate duce decât la o OUG”, explică, într-un comunicat de presă, COTAR.

Transportatorii mai spun că situația s-ar fi putut rezolva din vară, când a fost dată OUG pentru portbagajul taxiurilor. Atunci COTAR a cerut includerea în OUG a unor reglementări privind eliminarea pirateriei din transportul rutier de persoane, însă Ministerul Transporturilor nu a vrut sa tina cont ,cu toate ca propunerea ar fi trebuit sa vină din partea lor, ținând cont de plângerile transportatorilor de persoane.

COTAR cere reglementări ale unor legi, prin Ordonanță de Urgență, pentru a se stopa abuzurile unor grupuri de interese din Parlamentul României, care au modificat legi pentru a permite ca activitatea de transport să fie piratată, pentru a le permite unora să aibă activități neautorizate, în paralel cu activitățile reglementate și autorizate.

Pot exista victime

Activitățile ilegale și evazioniste de transport persoane în regim taxi, prin folosirea unor platforme informatice (de tipul UBER sau Bla-Bla Car), încalcă dreptul la concurență loială și care conduc la dispariția activității de taxi în condiții legale. Mai mult, din informațiile pe care le-am obținut de la Poliția Română, cei care practică acest tip de transport pot face și victime printre clienți, pentru că nimeni nu îi controlează. Victimele pot fi păcălite prin serviciile improprii care le sunt oferite și pentru care nu pot depune plângere la o autoritate a statului, pentru că UBER nu intră sub incidența niciunei legi pentru protecția consumatorului. Dar mai pot fi și victime de tâlhărie, viol sau chiar omor, pentru că nimeni nu verifică identitatea și activitatea anterioară a celor care intră în acest sistem. Astfel, UBER sau Bla-Bla Car sunt servicii periculoase pentru populație, pe care parlamentarii l-au permis, în detrimentul siguranței cetățenilor. În același timp, clienții sunt păcăliți de ofertele de prețuri foarte mici și nu țin cont de pericolele la care se expun.

Pe de altă parte, în timp ce transportatorii care au curse regulate sunt supuși controalelor drastice din partea autorităților competente, clienții apelează la cursele ilegale, afișate pe siteurile specializate, în sistem Bla-Bla Car. Aceste curse nu sunt verificate, nu sunt sancționate și nici fiscalizate, însă au deja reclamă agresivă pe toate paginile de internet, prejudiciind afacerile legale, care aduc bani la bugetul statului, conform legislației în vigoare.

COTAR solicită, de asemenea, pentru utilizatorii de licențe de taxi, dobândirea dreptului de propietate a licenței de taxi, la cerere, așa cum se întâmplă în țări civilizate, în toată Uniunea Europeană din care facem parte. Suntem cetățeni europeni și ne vrem și drepturile, nu numai obligațiile!

Apariția OUG 69/2016, prin care se acordă facilități de transport elevilor, este o măsură pe care Guvernul României ar fi trebuit să o ia de mult timp, dar forma sub care a fost gândită nu duce decât la împovărarea transportatorului privat, care și acum așteaptă câte un an de zile să-i fie rambursată contravaloarea cupoanelor de transport pentru pensionari.

De ce se tolerează pirateria?

Pirateria în transportul de persoane a devenit o activitate tolerată și nesancționată de autoritățile române. Lipsa de implicare a autorităților române a permis, în decursul ultimilor ani, dezvoltarea unui fenomen al transportului regulat de persoane fără licență, în mod ilegal, dar nesancționat, cu orare afișate și stații de preluare a clienților, în mod clar stabilite. “Astfel de firme care desfășoară activități ilegale au ajuns să-și promoveze serviciile și prin reclame și spoturi publicitare: “Peste 40.000 de clienți și mai mult de 2.000.000 Km anual parcurși în siguranță ne recomandă ca cea mai bună și sigură companie de transport”. Lipsesc din această prezentare două cuvinte cheie, care ar trebui să preocupe serios autoritățile române: ilegal și evazionist”, arată COTAR, în același comunicat.

COTAR mai atrage atenția asupra faptului că Legea taximetriei conține în mod deliberat formulări evazive și incomplete, pentru a permite grupurilor de interese apropiate unor oameni politici să profite de o legislație lacunară și făcută cu dedicație. Această lege a fost modificată astfel încât să le permită unor clienți politici să desfășoare activități de taxi în alte localități, în afara zonei în care taximetriștii au licență de funcționare. În prezent sunt mii de taxiuri cu licență în localitățile din jurul Bucureștiului, dar care, în realitate își desfășoară activitatea în capitală. “Parlamentarii care au avut interese au modificat OUG 34/2010 prin legea 168/2010, făcând schimbări exact la acel articol care permitea organelor de control sa elimine activitatea neautorizată, ilegală din această activitate”, se precizează în comunicat.

COTAR propune transport gratuit pentru toți elevii, iar transportatorii de persoane, prin curse regulate, să plătească 5% TVA, deductibil până la urmă. „Guvernul are pârghiile necesare și oameni supercalificați să facă toate calculele necesare privind încasarea de TVA și plata parțială a abonamentelor școlare, astfel încât va avea o mare surpriză când va constata, în urma calculelor, că propunerea noastră va deroga Bugetul României de o imensă sumă de bani, în timp ce contravaloarea integrală a biletelor va rămâne în bugetul familiilor elevilor. Vor fi 3 câștigători: statul, cetățeanul și transportatorul!”, se mai precizează în comunicatul de presă.

 

×