Unul din cinci adolescenti in varsta de 15 ani si numerosi adulti din Europa nu pot citi corect. Ingrijoratoarea concluzie apare in ultimul studiu, publicat luni, de reprezentanta Comisiei Europene la Bucuresti.
Studiul realizat de reteaua Eurydice arata ce fac statele pentru imbunatatirea alfabetizarii la citire, acoperind 31 de tari (cele 27 state membre UE plus Islanda, Liechtenstein, Norvegia si Turcia).
Studiul arata ca desi cele mai multe tari au facut progrese in elaborarea de politici privind alfabetizarea, adesea lipseste concentrarea pe grupurile cu gradul cel mai ridicat de risc, precum copiii din gospodarii dezavantajate si cei proveniti din familii de imigranti. Ministrii educatiei din UE au stabilit un obiectiv de reducere a procentajului de persoane cu competente scazute de citire de la 20 la suta la mai putin de 15 la suta pana in 2020. Deocamdata, numai Belgia, Danemarca, Estonia, Finlanda si Polonia au atins deja acest obiectiv.
Studiul s-a concentrat asupra a patru subiecte-cheie: metode de predare, abordarea dificultatilor de citire, educatia profesorilor si promovarea citirii in afara scolii. Fiecare dintre ele au fost examinate prin prisma cercetarii academice, a ultimelor rezultate ale sondajelor internationale si a unei examinari aprofundate a politicilor, programelor si celor mai bune practici la nivel national. Studiul arata ca numai sapte tari (Danemarca, Finlanda, Islanda, Malta, Norvegia, Suedia si Irlanda) asigura specialisti in lectura in scoli, in sprijinul profesorilor si elevilor.