Senatorii PNL şi USR cer demisia ministrului Educaţiei, Liviu Pop, prin moţiunea simplă "O Românie fără educaţie de calitate este o Românie săracă", ce va fi depusă marţea viitoare, la Senat.
Iniţiatorii moţiunii mai solicită ministrului Educaţiei să respecte legea şi să prezinte în Parlament un raport privind starea învăţământului românesc.
Potrivit liderului grupului PNL din Senat, Iulian Dumitrescu, până în prezent au semnat documentul 34 de senatori.
"Această moţiune nu a fost depusă din pură formalitate! Dacă o veţi susţine vom arăta că educaţia este o preocupare reală a Parlamentului. Dacă nu o veţi vota, vă întreb cum o să mergeţi în faţa celor care v-au trimis să-i reprezentaţi aici? Votul pentru moţiune va semnifica un pas înainte spre performanţă şi competitivitate. Prin prezentul vot, noi, parlamentarii PNL şi ai USR, cerem Guvernului Tudose: rezolvarea de urgenţă a problemei manualelor şcolare, asigurarea tuturor resurselor financiare şi legale pentru obţinerea autorizaţiilor de funcţionare a tuturor şcolilor, finanţarea corectă a educaţiei româneşti, descentralizarea reală şi depolitizarea şcolii româneşti; promovarea şi dezvoltarea învăţământului profesional; elaborarea unei legislaţii şi a unor proceduri coerente pentru înfiinţarea de noi şcoli doctorale sau acreditarea de noi domenii de doctorat, demisia ministrului Educaţiei", se arată în textul moţiunii.
În moţiune se menţionează că România are un abandon şcolar record, rata părăsirii timpurii a şcolii fiind de 19%. Totodată, semnatarii documentului atrag atenţia că anul şcolar 2017 - 2018 începe fără manualele de clasa a V-a, fără autorizaţii de funcţionare pentru şcoli (din peste 31.000 de unităţi de învăţământ, doar 6.500 având avize şi autorizaţii), cu un sistemul educaţional politizat la maximum, fără bani pentru salariile profesorilor, fără investiţii pentru modernizarea procesului didactic în universităţi.
De asemenea, în moţiune se precizează că "şcoala este decuplată complet de piaţa muncii şi se continuă distrugerea învăţământului profesional", că lipseşte legislaţia şi procedurile pentru înfiinţarea de noi şcoli doctorale sau acreditarea de noi domenii de doctorat şi că are loc un "atac la autonomia şi resursele universităţilor".
Iniţiatorii moţiunii susţin că principiile de care trebuie ţinut cont pentru ca România "să conteze în actualul context internaţional unde se caută performanţă şi competitivitate" sunt: finanţarea corectă a învăţământului şi cercetării; acordarea de şanse egale pentru fiecare tânăr la învăţătură de calitate; profesori motivaţi, laboratoare bine dotate, programe şcolare actualizate în permanenţă; legislaţie coerentă şi predictibilă; consiliere şcolară şi orientare profesională eficientă; popularizarea învăţământului profesional, atât în rândul beneficiarilor direcţi, cât şi al potenţialilor investitori; plata corectă a forţei de muncă pentru a nu o pierde. AGERPRES