Ministrul Sănătăţii, Nelu Tătaru, a declarat astăzi că starea de urgenţă ar putea fi înlocuită cu starea de alertă, după data de 15 mai. El a precizat că măsura este necesară pentru a permite autorităţilor să adopte restricţii dacă nu va putea fi limitată epidemia de coronavirus.
"Din punctul meu de vedere, trebuie să existe o stare administrativă care să ne permită, la un moment dat, să reintroducem nişte restricţii dacă lucrurile nu merg aşa cum vrem noi", a afirmat Tătaru.
Starea de alertă este reglementată prin OUG nr. 21 din 15 aprilie 2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă şi se poate institui la nivel local și naţional.
Factorii de risc care duc la declararea stării de alertă sunt: incendiile, cutremurele, inundaţiile, accidentele, exploziile, avariile, alunecările sau prăbuşirile de teren, îmbolnăvirile în masă, prăbuşirile unor construcţii, instalaţii ori amenajări, eşuarea sau scufundarea unor nave, căderi de obiecte din atmosfera ori din cosmos, tornade, avalanşe, eşecul serviciilor de utilităţi publice şi alte calamităţi naturale, sinistre grave sau evenimente publice de amploare determinate ori favorizate de factorii de risc specifici.
Pe timpul stării de alertă se pot dispune măsuri pentru restrângerea unor drepturi sau libertăţi fundamentale referitoare la libera circulaţie a persoanelor, inviolabilitatea domiciliului, interzicerea muncii forţate, dreptul de proprietate privată ori la protecţia socială a muncii, aflate în strânsă relaţie de cauzalitate cu situaţia produsă şi cu modalităţile specifice de gestionare a acesteia, cu respectarea art. 53 din Constituție.
Măsurile de restrângere a exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi trebuie să fie proporţionale cu situaţiile care le-au determinat.
Starea de alertă este instituită pe tot teritoriul țării de către Comitetul Naţional, organism interministerial ce funcţionează sub conducerea ministrului de Interne şi coordonat de primul-ministru. Comitetul Naţional declară şi încetarea stării de alertă.
Starea de alertă la nivel județean se instituie prin ordin al prefectului. La nivel local prin dispoziţie a primarului, de către comitetele locale, cu avizul prefectului.
Comitetele pentru situaţii de urgenţă sunt conduse de prefecţi şi sunt formate din preşedintele consiliului judeţean, şefi de servicii deconcentrate şi alţi manageri ai unor instituţii şi societăţi comerciale de interes judeţean.
Comitetele judeţene declară, cu acordul ministrului de Interne, starea de alertă la nivel judeţean, în mai multe localităţi ale judeţului.
Declararea stării de alertă la nivel naţional sau pe teritoriul mai multor judeţe se publică în Monitorul Oficial al României, iar la nivel judeţean sau al Municipiului Bucureşti, în Monitorul Oficial al autorităţii administrativ-teritoriale respective.