x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Partidele, în criză de postaci pentru campaniile electorale

0
Autor: Diana Scarlat 05 Mar 2019 - 11:49
Partidele, în criză de postaci pentru campaniile electorale

Deși sunt marginalizați în România, „postacii” sunt, în țările care i-au „inventat”, copywriteri cu experiență, care lucrează în campanii electorale și în toate tipurile de campanii comerciale. În schema clasică, „postacul” este se ocupă doar cu diseminarea unei informații – adevărate sau false – înn mediul virtual, iar „șefii de departamente” sunt cei care creează conceptele și mesajele, fac strategiile de comunicare, cu mesaje scrise sau vizuale, stabilind cine trebuie să le răspândească pe rețelele de socializare, astfel încât campaniile să devină „virale” pe internet.

Practic, „postacul” nu este altceva decât un suport pentru influenceri, care este plătit pentru a propaga mesajele care ulterior sunt preluate și propagate și de cei care nu sunt plătiți pentru a face această muncă. În România, „postacii” au devenit vizibili în urma campaniei electorale a Elenei Udrea, când s-a auzit pentru prima oară că un șef de campanie online - „postac-șef” - a primit între 2000 și 3000 de euro pe lună pentru munca prestată. Apoi metoda – foarte modernă, de altfel, în toate țările lumii – a fost adoptată de toate partidele politice, care au înlocuit astfel vechii vectori de imagine cu „influenceri” în mediul online. „Eu am lucrat la mai multe campanii și chiar îmi place ceea ce fac. Trebuie să ai și legătură cu partidul pentru care lucrezi, să crezi în ceea ce scrii, dar să știi și ce se întâmplă în rest, pentru a putea combate. Eu am pornit de la grafică, dar îmi place să lucrez în campanii electorale. Ceea ce m-a deranjat, la un moment dat, a fost că unii au primit și funcții în anumite instituții, iar alții nu. Eu n-am primit nicio funcție, după ce s-au câștigat alegerile, ceea ce e oarecum frustrant”, explică un șef de campanie online care se poate lăuda cu cel puțin trei campanii electorale câștigate de partidul pentru care a lucrat în ultimii ani, de la nivel local.

Răspândirea „trenurilor” și „viralizarea”

În următorii doi ani, cu patru rânduri de campanii electorale, în România este deja penurie de „postaci”, în actualul context, în care s-a mărit numărul competitorilor – partidelor politice -, s-au rupt vechi alianțe, iar suportul „tehnic” oferit de comunicarea online trebuie reconstituit de fiecare formațiune politică. „Postacii” care au lucrat în campanii electorale în ultimii ani, în țara noastră, nu au statutul celor din alte țări, poate pentru că domeniul a fost introdus „pe ușa din dos”, fără transparență, iar participanții la campanii nu au beneficiat, în multe cazuri, în special în mediul rural, la sesiuni prealabile de pregătire profesională. Nici nu au fost selectați copywriteri cu experiență, care să asigure una dintre componentele Comunicării online, chiar și din spatele unor conturi false pe rețelele de socializare, ci au fost „reprofilați” oamenii partidelor politice, mergându-se pe ideea fidelității lor față de partide și nu pe nevoia de profesionalism în domeniul comunicării. Astfel, mare parte a mesajelor propagate sunt injurii la adresa adversarilor politici, iar foarte puțin conținut este conceput de specialiști, astfel încât să fie persuasiv. Tocmai de aceea, însuși termenul „postac” are de la început conotație negativă. Mai mult, „postac” este denumit atât simplul executant, care doar postează mesajele primite de la șeful de campanie, cât și cel care face strategiile de comunicare.

Puterea „influencerilor” și fabricarea lor

Studiile făcute în ultimii ani în mediul online arată că „influencerii” pot modifica percepția publicului țintă, asupra unor idei sau a unor produse comerciale. Cei mai eficienți „influenceri” sunt, ca și în umea reală, actorii, muzicienii, personalitățile reprezentative pentru fiecare domeniu în parte. În politică, influenceri pot fi chiar figurile marcannte ale unui partid, iar de la paginile lor de pe rețelele de socializare se pot propaga direcțiile de comunicare ale partidului politic, atât prin intermediul „postacilor”, cât și prin adepți nedeclarați sau prin persoane care pur și simplu au fost convinse de anumite idei expuse în mediul online și consideră că e bine să le arate și prietenilor – reali sau virtuali – acele idei. Dar există și „influenceri” fabricați în mediul online, care pot fi aproape la fel de eficienți ca și cei din viața reală. Un cont fals care, însă, generează conținut de bună calitate, are toate șansele să se afirme în mediul virtual în timp destul de scurt și să devină un nou „guru” al rețelelor de socailizare – fie că vorbim despre bloguri, Facebook sau alte platforme de comunicare. Un astfel de „guru” devine important pentru cititori, iar astfel poate fi folosit ca „influencer”. Atunci când în spatele unui nume există și o persoană reală, respectivul se poate afirma ca specialist în comunicare, în scurt timp, apoi poate evolua în carieră – așa cum au demonstrat primii blogggeri deveniți celebri în România. Ei intră automat în categoria „influencerilor”, fiind percepuți astfel chiar de către publicul lor țintă. Dar în spatele unui nume de blog sau a unui cont de Facebook , etc., poate fi o persoană care nu devine niciodată cunoscută publicului larg, iar uneori poate lucra o întreagă echipă la menținerea „în formă” a postărilor respectivului blog sau a paginii de pe rețeaua de socailizare. Efectele sunt similare.   

Diferențe salariale și de perspectivă

Salariul mediu lunar al unui „postac” profesionist în campaniile electorale este între 1.500 și 5.000 de lei net, în funcție de responsabilitățile pe care le au, de importanța campaniei electorale – pentru alegeri locale, parlamentare, prezidențiale, europarlamentare – și de partidul politic. Bineînțeles, cele mai mari venituri le obțin șefii de campanii online, în timp ce „postacii” care doar primesc mesajele care trebuie să fie diseminate în mediul virtual au salariile cele mai mici. Cele mai mici salarii le au „postacii” din localitățile mici, care participă doar la campaniile locale. De multe ori, „meseria” de „postac” este practicată în completarea alteia, de bază. Situația este cu totul alta în companiile care își promovează produsele și serviciile prin astfel de campanii de comunicare, în care „postacii” sunt specialiști în acest domeniu și fac doar munca de comunicare pentru frimă.


 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 




Tăriceanu, despre noile restricții impuse de Guvernul Orban: Am sacrificat educația copiilor. Lucrăm de acasă! Nu mai mergem la cafenea! Și cu ce rezultate?

Tăriceanu, despre noile restricții impuse de Guvernul Orban: Am sacrificat educația copiilor. Lucrăm de acasă! Nu mai mergem la cafenea! Și cu ce rezultate?
Călin Popescu Tăriceanu atacă noile măsuri impuse de Guvernul Orban pe motiv că nu sunt eficiente. Senatorul propune că principală măsură de implementat este testarea în masă, care ar identifica și izola pe...

Noi restricții în Danemarca din cauza creșterii infecțiilor cu COVID-19

Noi restricții în Danemarca din cauza creșterii infecțiilor cu COVID-19
Autoritățile de la Copenhaga au limitat evenimentele la 10 persoane, comparativ cu 50 de oameni, cât era stabilit până acum. Măsura va fi valabilă timp de o lună, scrie thelocal.dk. Măştile de protecție...

MEC: O decizie privind susținerea tezelor, luată după consultări cu părinții și elevii

MEC: O decizie privind susținerea tezelor, luată după consultări cu părinții și elevii
Ministerul Educației și cercetării (MEC) va lua o decizie privind modul în care vor fi susținute în acest an școlar tezele semestriale ale elevilor după ce se va consulta cu sindicatele, părinții și elevii. ...

UPDATE Excepții de la purtarea măștii de protecție

UPDATE Excepții de la purtarea măștii de protecție
Masca de protecție purtată în spații publice poate fi scoasă pentru perioade scurte de timp în timpul fumatului, a consumului de alimente și băuturi în afara teraselor și în timpul practicării activităților...

Anisie: Circa 2.200 de clădiri ale unităților de învățământ din țară, nu au conexiune la internet

Anisie: Circa 2.200 de clădiri ale unităților de învățământ din țară, nu au conexiune la internet
Monica Anisie, ministrul Educației a declarat, luni, la lansarea strategiei pentru digitalizarea educației, că în prezent circa 2.200 de clădiri în care funcționează unități de învățământ din țară nu au...

Situațiile în care masca de protecție poate fi îndepărtată în spațiile deschise

Situațiile în care masca de protecție poate fi îndepărtată în spațiile deschise
Comitetul Național pentru Situații de Urgență a adoptat, luni, hotărârea prin care prezintă excepțiile în care masca de protecție poate fi îndepărtată în spațiile deschise, pentru perioade scurte de...

Lista completă a țărilor aflate în „zona galbenă”. Persoanele care vine din aceste țări trebuie să stea în carantină

Lista completă a țărilor aflate în „zona galbenă”. Persoanele care vine din aceste țări trebuie să stea în carantină
Galerie Foto Comitetul Național pentru Situații de Urgență a adoptat în ședința de luni, 26 octombrie, lista țărilor care se află în zona galbenă. Potrivit deciziei CNSU, se instituie obligativitatea izolării timp de...

Explicațiile premierului despre locurile la terapie intensivă pentru pacienții cu COVID-19

Explicațiile premierului despre locurile la terapie intensivă pentru pacienții cu COVID-19
Întrucât locurile la terapie intensivă au fost suprasolicitate din cauza bolnavilor cu COVID-19, au trebuit mutați mai mulți pacienți de la un spital la altul. Însă au fost luate măsuri care au ajutat la crește...

Decizie istorică: Academia de Poliție nu mai poate acorda titluri de doctor

Decizie istorică: Academia de Poliție nu mai poate acorda titluri de doctor
Ministrul Educației și Cercetării, Monica Anisie, a anunțat, luni, că a semnat un ordin prin care a retras acreditarea Școlii doctorale de la Academia de Poliție „Alexandru Ioan Cuza” din...

Ludovic Orban, vizită oficială în Franța

Ludovic Orban, vizită oficială în Franța
Premierul Ludovic Orban se va afla, luni și marți, într-o vizită oficială în Franța, unde se va întâlni cu omologul său francez, Jean Castex.  Premierul este însoțit de ministrul Afacerilor Externe, B...

Aer viciat: ministerul dă vina pe factorii meteo

Aer viciat: ministerul dă vina pe factorii meteo
Platforma pentru măsurarea aerului în Bucureşti, aerlive.ro, care calculează ICA (Indicele de Calitate a Aerului), a arătat că valoarea acestuia, în noaptea de 24 spre 25 octombrie, a semnalat un grad foarte...

Medic: „Statul se spală pe mâini de o parte din bolnavi”

Medic: „Statul se spală pe mâini de o parte din bolnavi”
Ordonanţa de urgenţă care prevede că pacienţii asimptomatici sau cu forme uşoare de COVID-19 vor fi monitorizați de către medicii de familie, adoptată la finalul săptămânii trecute de Guvern, i-a revoltat pe...

Război periculos în interiorul NATO. Erdogan îl insultă pe Macron. Franța ripostează

Război periculos în interiorul NATO. Erdogan îl insultă pe Macron. Franța ripostează
Războiul personal dintre președintele Turciei, Recep Tayyip Erdogan, și șeful statului francez, Emmanuel Macron, a atins cote alarmante, după ce liderul de la Ankara l-a trimis pe omologul său de la Paris la...

Candidații PSD, aripa Ecologistă. Nume grele pentru Parlamentul României, pe care Ciolacu nu le-a pus pe liste

Candidații PSD, aripa Ecologistă. Nume grele pentru Parlamentul României, pe care Ciolacu nu le-a pus pe liste
Galerie Foto PSD-iști cu greutate care nu și-au mai regăsit locul pe listele pentru alegerile parlamentare, din partea partidului condus de Marcel Ciolacu, vor candida, în 6 decembrie, din partea Partidului Ecologist Român...

Primarul Piedone dă lovitura. Consilierul său personal este un fost judecător CCR

Primarul Piedone dă lovitura. Consilierul său personal este un fost judecător CCR
Unul dintre cei mai cunoscuți judecători ai Curții Constituționale, Petre Lăzăroiu, care și-a încetat, anul trecut, mandatul la instanța de contencios constituțional, îl va consilia pe noul primar umanist al...
Serviciul de email marketing furnizat de